Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De start van Egghelmets

Ze zijn ‘vet cool’, customizable en, voor wie een echt wilde zoon of dochter heeft, ook kostenbesparend. Rick Keijzer, Charly Heusschen, Norbert Pollemans en Lars Dekker beleven een spannend jaar met de lancering van een kinderhelm die voor alle sporten inzetbaar is. “In een hoogconjunctuur zou dit product zo een megaorder binnenhalen.”

Fase 1: vier musketiers komen samen

Wie kent ze niet, die films waarin één hoofdrolspeler een man met een plan is en dan een paar van z’n vrienden opbelt voor hulp. Na aarzelingen weet hij ze te overtuigen, en de vrienden brengen weer nieuwe mensen aan boord. Zo is het verhaal van, laten we zeggen ‘Ocean’s Four’, Lars Dekker, Charly Heusschen, Rick Keijzer, en Norbert Pollemans (foto van links naar rechts), ontstaan. Hun avontuur startte feitelijk toen Rick Keijzer in 2010 zijn dochtertje mee op de fiets nam.

“Ik wilde wegrijden, maar ik viel bijna, en toen dacht ik ‘volgens mij zou zij een helm moeten dragen’. Met de helmen van nu is echter geen enkel kind cool.” Het idee liet Keijzer niet meer los. Hij begon zich te beseffen dat er sowieso veel mankeerde aan hedendaagse helmen. “Ze zitten oncomfortabel en ze breken als je tegen het asfalt slaat. Later bedacht ik me nog iets belangrijkers: waarom is er geen universele helm voor zowel het fietsen, skaten, skiën en scooter rijden?”

Dit is deel één van een driedelige serie over de Nederlandse startup Egghelmets. In de komende weken werpt Sprout achtereenvolgens een blik op de start, seed funding en de sales- en marketingstrategie van EggHelmets.

‘Waarom is er geen universele helm?’

De honger om eindelijk iets voor henzelf te beginnen, als vrienden onder elkaar, was één van de redenen dat zijn vrienden Norbert Pollemans en Charly Heusschen, graag overstag gingen. Als actief snowboarder en skater werd Pollemans bovendien nog eens extra geprikkeld door het idee van Keijzer. Maar hij had ook bedenkingen, net als Heusschen. Ze hadden allebei een goede baan opgezegd bij O’Neill Europe en Young & Rubicam, en waren samen nog niet zo lang een eigen reclamebureau gaan runnen. “Ik had niet zulke hoge verwachtingen van de helmenmarkt. Kon je daar nu wel echt een doorbraak forceren in deze tijden?”, zegt Pollemans. “De retailmarkt heeft het bijzonder moeilijk, zeker die van de duurdere premium sportartikelen.” Heusschen: “We vonden het een tof idee, maar we zagen intussen wel de ene na de andere bank omvallen.”

Voordat Keijzer dus de bekende quote van Hannibal Smith uit The A-Team, ‘I love it when a plan comes together’, kon uitspreken, moest hij zijn charme-offensief uitbreiden. Toen hij Pollemans en Heusschen de groeipercentages in de skihelmen- en fietsmarkt voorlegde, viel het dubbeltje pas echt zijn kant op. Pollemans: “20 à 30 procent per jaar, afhankelijk van het land. Dat was veel groter dan we dachten.”

‘We zagen de ene bank na de andere bank omvallen’

Eenmaal overstag, overtuigde Keijzer de twee bovendien van het idee dat ze de productie volledig in eigen handen moesten houden. “Norbert en Charly bekeken het kostenplaatje en vonden dat we op basis van bestaande mallen, die ze al in China produceren, onze helm moesten maken. Maar als we dat hadden gedaan, hadden we onze gedroomde helm niet kunnen maken. Alle helmen komen namelijk uit China en daar vindt totaal geen innovatie plaats. Een retailer geeft door welke kleur het wil en that’s it.” Heusschen: “Als je een eigen technologie, met patent en al, in handen hebt, kan dit product op de lange termijn veel meer opbrengen. Dat kan, in de vorm whitelabeling, heel veel geld waard worden.”

Dat besef was tegelijkertijd het startsein om maatje Lars Dekker aan boord te halen. Op een middag op het strand werd de industrieel designer, die onder meer dingen voor Danone, Thyssen-Krups en iOptics heeft gedaan, uitgetest en gevraagd ‘Kunnen we deze helm überhaupt wel maken?’. “Ja hoor! Ik kan het.”

Volgende week fase 2 van Egghelmets op Sprout.nl: hoe haalden Keijzer, Pollemans, Heusschen en Dekker groeikapitaal op?