De zeven innovatiezonden

woensdag, april 16, 2014 - 18:32
IDEO is een vooraanstaande design- en innovatieclub. Als IDEO's Ryan Jacoby zijn Zeven Hoofdzonden van Innovatie uiteenzet, kan het geen kwaad om even te luisteren. 

Jacoby specialiseert zich in groei - en innovatiestrategieën, vanuit de gedachte dat je designwijsheden ook kunt loslaten op de organisatie van het innovatieproces zelf. Dat kan hier en daar leiden tot een bekende strijd: die tussen de creatieve vrijdenkers en de spreadsheetmanagers die dol zijn op een mooi systeem met vaste procedures en targets. Maar met een geolied systeem of kostbare tools alleen kom je er niet. Hoe het wel moet, vertelt hij aan klanten in de retail, financiële dienstverlening, zorg en consumentenproducten.

Hoe innovatie leiden volgens hem NIET moet, vertelde Jacoby deze week in zijn lezing Leading Innovation: Process Is No Substitute. We hebben die even handzaam in een slideshow gezet:

 

1. Binnen blijven

Nee, door de hele dag de e-mail te checken achter het bureau komen we nergens. "Ik heb op mijn Blackberry nog nooit een antwoord gehad op vragen over innovatie," zegt Jacoby. Ga naar buiten, je kantoor of vergaderzaal uit en sta open voor inzichten die zich voordoen op de meest onverwachte plekken en momenten.

2. Erover praten

Daar zijn we in Nederland ook heel goed in, tot op het allerhoogste niveau: praten over Innovatie. Het vergaderen, ge-memo en ge-powerpoint kan wel eens het vormgeven en uitvoeren van goede ideeën in de weg staan.

3. Smurf

Ook een instinker: als je bang bent je te vergissen, kan je geen leiding geven aan innovatie of een innovatieproces. Echt disruptieve innovatie gaat over ideeën die nog helemaal niet tot de boekenwijsheid behoren. Als je alleen maar wil brainstormen over zaken die voor de hand liggen of uitvoerbaar zijn, is de kans groot dat je het niet over werkelijke innovatie hebt.

4. Roadrunner

Nog een klassieke hoofdzonde: te snel in het innovatieproces beginnen met de executie. Daar zijn de spreadsheetmanagers natuurlijk dol op, een agenda vaststellen op weg naar tastbare resultaten. Geef liever eerst de onderzoekers de tijd en ruimte, voordat de doeners aan de slag gaan. Wie de innovatie leidt, moet altijd in de gaten houden hoe ver de verschillende spelers in het proces zijn gevorderd.

5. Ongeduld

Deze ligt dicht aan tegen de vorige zonde: eis als leidinggevende niet meteen te grote resultaten binnen een te korte tijd. Wees wel duidelijk over de verwachtingen.

6. Multidisciplinair

Het zijn twee verschillende dingen: IDEO werkt met interdisciplinaire teams, samengesteld uit mensen met verschillende achtergronden. Dat is iets anders dan multidisciplinaire teams die bestaan uit mensen met verschillende functies. Dat is volgens Jaby een ratjetoe zonder veel meerwaarde. Het gaat om de verschillende inzichten van mensen: “Diversiteit is van levensbelang voor innovatie."

7. Geloof in het proces

Er is een hele industrie gerezen rond allerhande tools, systemen en software die zouden helpen het innovatieproces in goede banen te leiden. Dat doen ze vast wel, maar ook niet meer dan dat: te veel vertrouwen op de kwaliteit van het proces of gereedschap is gevaarlijk. Je schaft je niet zomaar een geweldige innovatiestrategie aan door met geld te smijten.

Meer slideshows

9 oer-Hollandse uitvindingen

5 mobiele flops

15 gepimpte producten

7 zaken die je moet weten over succes

13 bizarre producten

8 producten die snel uit ons leven zijn

Meer op de slideshowpagina van Sprout