Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Delfts condoom scoort designprijs

Condooms design? Jazeker: het jonge Nederlandse condoommerk Wingman heeft de prestigieuze iF Design Award binnengehaald voor het productontwerp van zijn Durex-killer.

Een tafel, een stoel of een vaas: Dutch design verovert de wereldzeeën. Maar wat valt er te ontwerpen aan een stukje latex dat ongelukken in de privésfeer helpt voorkomen?  Alles, vonden de twee Delftse ingenieurs Paul Breur en Adnan Tunovic in 2006. Zij hebben een condoom ontwikkeld dat volgens hen makkelijker, lekkerder en veiliger is dan die van bestaande merken, zoals Durex.

Clipje

Paul Breur Wingman condoom iF design awardDe crux van de Wingman is een kunststof clipje, waardoor het niet alleen makkelijker en sneller (binnen 2 seconden) met één hand aan te brengen is, maar het condoom zelf niet aangeraakt hoeft te worden. ‘Je kunt het niet meer verkeerd om aanbrengen, doordat je het niet aanraakt sluiten we zo veel risico’s uit dat we meteen ook het allerdunste condoom dat te leveren is, op de markt konden brengen’, zegt Breur. 

Valse start

De designprijs voor het condoom met vleugels is een extra opsteker, omdat de ontwikkeling van het uitdagerscondoom aanvankelijk met een valse start begon. Al in 2006 kwam de Wingman volop in de publiciteit. ‘We dachten, naïef misschien, we gaan een boel herrie maken en wachten tot Durex belt. Dan verkopen we onze uitvinding aan hen.’ Die opzet slaagde half: ‘Alle kranten, De wereld Draait Door en Spuiten & Slikken; alle media belden ons plat. Maar dat telefoontje van Durex bleef uit.’ Het prototype van de Wingman was nog lang productierijp, maar belangrijker: als bijna-monopolist had Durex helemaal niet zo’n behoefte aan productinnovatie die zou kannibaliseren op de bestaande producten. 

Ondernemersfonds

Het gevolg was, dat de Wingman op de plank bleef liggen bij het bureau, dat Breur als werktuigbouwkundig ingenieur dreef. Tot hij na een reeks pitches in contact kwam met het Smart Capital Network, dat een club ondernemers als investeerders achter zich heeft. ‘We wilden geld ophalen voor een heel ander project: een metselrobot. Aan het einde van de pitch zeiden ze: mooi verhaal, maar aan dit project zitten te veel haken en ogen. Hebben jullie niet nog wat anders? Toen hebben we maar over ons condoom verteld, we hadden toevallig nog een filmpje op de laptop staan. De zaal was in één keer om.’

Beate Uhse

De kapitaalsinjectie van het ondernemersfonds bracht de ontwikkeling weer op gang. Wat volgde was een vliegende start eind 2012, toen de Wingman via het Duitse erotische handelshuis Beate Uhse op de markt kwam in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Engeland en Oostenrijk. Een droomdeal leek dat aanvankelijk. ‘In ruil voor de exclusieve rechten kwamen we een groot afnamecontract overeen, waarbij bepaalde marketinginspanningen hoorden. Uiteindelijk bleek het concern het lastig te hebben met haar core business, waardoor ons product niet de geplande aandacht kon krijgen. Het einde van het verhaal is dat we afgelopen zomer uit elkaar zijn gegaan.’

Op eigen kracht

Uiteindelijk zijn toch een kwart miljoen Wingmans verkocht via het grote eroticaconcern. Maar vanwege de exclusiviteit had Wingman de verkoop via andere kanalen, zelfs die via de eigen website, stilgelegd. Vanaf de zomer moest Breur dus hard werken aan een nieuwe salesstragie. Inmiddels biedt Wingman zijn producten rechtstreeks aan via de eigen website. Die krijgt ook een Duitse, Franse en Britse versie en daarnaast is de indirecte verkoop via online winkels ook op gang gekomen. ‘We liggen bijvoorbeeld ook bij Bol.com en nog negentig winkels in vijftien landen. Maar nu zijn we op zoek naar een commerciële man die de grote retailketens internationaal kan bewerken.’

In het schap

In het schap komen, wordt nog een hele klus. Ondanks zijn innovatieve eigenschappen is Wingman qua prijs iets onder marktleider Durex gepositioneerd. ‘Daar ontkwamen we niet aan; Durex is bijna synoniem voor condooms. Als mensen in de winkel staan gaan ze ook niet uitgebreid vergelijken of zich voor laten lichten over de eigenschappen van de verschillende merken. Daarom zullen we eerst online naam moeten maken en bewijzen dat we interessant kunnen zijn voor retailers. Voor hen hebben we een propositie ontwikkeld die we we Wingman Brand Partner Proposition noemen en goed aanslaat, ook internationaal.’

iF award

De iF award, en de publiciteit die te verwachten is rond de uitreiking eind februari, is in elk geval welkome marketing. ‘We hebben alleen bericht gekregen dat we een prijs hebben in de categorie productontwerp, maar een juryrapport hebben we nog niet gezien. Maar inzendingen worden heel diepgravend beoordeeld, wat bevestigt dat ons product goed is, dat het echt iets toevoegt aan het bestaande en dat de ergonomie deugt.’

Sprout groeifonds

De investeerder achter Wingman is het Sprout groeifonds van Smart Capital Network, waarin twintig ondernemers twee jaar geleden samen 1 miljoen staken om Wingman en twee andere startups te steunen. Het doel: jonge bedrijven die een echte gamechanger kunnen worden op weg helpen met geld en hun netwerk. Inmiddels heeft het groeifonds besloten tot een tweede ronde, waaruit ook Wingman geld put voor de nationale en internationale marktmarketing en verdere productontwikkeling. Instappen kan vanaf 100.000 euro.

En zó werkt de Wingman: