Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit moet iedere ondernemer weten over de ‘DigiD voor bedrijven’

De DigiD voor ondernemingen, eHerkenning, wordt steeds belangrijker om als ondernemer met de overheid zaken te doen. Door die vorm van inloggen heb je maar één set inloggegevens nodig voor alle overheidszaken. Wat voor ondernemers van belang is over de eHerkenning.

Met de eHerkenning kun je als ondernemer inloggen op de overheidssites en daar bijvoorbeeld subsidies aanvragen. Daarbij kun je ook specifieke bevoegdheden aan je medewerkers geven. Zodat een medewerker bijvoorbeeld wél gemeentezaken kan regelen, maar geen octrooi kan aanvragen. Ook de diensten die je zelf aanbiedt kun je met eHerkenning beveiligen.

Niveaus

Om in te loggen moet je op het goede beveiligingsniveau zitten. De aanbieder van de dienst kan kiezen uit vijf gradaties. De laagste heet EH1 en daarmee kun je onder meer subsidies bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland aanvragen. Inloggen is eenvoudig: een wachtwoord en gebruikersnaam is genoeg. 

De tussenliggende niveaus heten EH2, EH2plus en EH3. Om daarmee in te loggen kan een sterk wachtwoord of sms-code nodig zijn. Vanaf niveau 3 wordt ook gecontroleerd wat de relatie van de aanvrager met het bedrijf is aan de hand van de KvK-inschrijving. 

Voor octrooien aanvragen of beveiligde rechtbankverslagen inkijken komt de hoogste beveiliging om de hoek kijken. Deze heet EH4 en om in te loggen is een PKI-certificaat nodig. De niveaus zijn gestapeld: dus met de EH4-inlog kun je overal in.

Hoe krijg ik deze inloggegevens? 

Om te zorgen voor marktwerking is het maken van de inloggegevens uitbesteed aan enkele bedrijven. Op dit moment kun je bij zes verschillende bedrijven de inloggegevens aanvragen. De partij waarmee je in zee gaat is uiteindelijk ook het bedrijf dat je helpt bij eventuele problemen. Dus de keuze is van belang. De bedrijven die eHerkenning mogen verstrekken: Connectis, Creaim, Digidentity, KPN, Quovadis en Zlogin.

Wat heb ik nodig voordat ik begin? 

Voordat je als ondernemer de aanvraag indient is het belangrijk om een rondje lang de velden te maken: wat hebben we nu nodig van welke overheidsinstantie? En wat hebben we binnenkort nodig? Ook de vraag of de eigen diensten worden beveiligd zijn belangrijk. De onderneming die de ICT-zaken regelt heeft vaak ook al enige kennis hiermee opgedaan. Wanneer er een duidelijk overzicht is, dan kunnen bij de verschillende aanbieders offertes worden ingediend. 

Concurrentie

De bedrijven zijn allemaal als ‘veilig’ gekeurd door de overheid. Ze beconcurreren elkaar op de volgende onderdelen: prijs, serviceniveau en is er maatwerk of staan er standaardoplossingen klaar. Ook verschilt de mogelijkheid van aanvullende afspraken, de zogeheten Service Level Agreement. Een overzicht van welk bedrijf wat aanbiedt vind je hier. Per aanbieder en beveiligingsniveau verschilt de tijd die het duurt om gebruik te kunnen maken van eHerkenning.