Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Duurzaam zijn doe je samen

Heineken wil in 2020 de groenste brouwer van de wereld zijn. Een liter bier moet dan nog maar drie liter water kosten. Ook werkt het bedrijf hard aan het terugdringen van CO2 en helpt het ook het café op de hoek energiezuiniger te zijn.

Best practice van Sprout + Eneco

Duurzaamheid is goed voor het milieu, maar ook goed voor Heineken zelf, zegt manager duurzaamheid Bas Stok: “Volgend jaar bestaan we 150 jaar, en we willen nog minstens 150 jaar door. Werken aan duurzaamheid en efficiëntere bedrijfsprocessen gaan bij ons hand in hand.”

Water aan de natuur teruggeven

Onder de noemer ‘Brewing a Better Future’ heeft Heineken een strategie uitgestippeld met vier gebieden waarop de brouwer het verschil wil maken. Behalve het stimuleren van verantwoorde alcoholconsumptie en duurzaam inkopen, is dat het verminderen van de CO2-uitstoot en water- en energiegebruik.

“Een liter bier brouwen kost ongeveer vier liter water”, vertelde Stok tijdens de masterclass Groen Succes Live op 9 oktober in het duurzame hoofdkantoor van Eneco. “Per jaar produceert Heineken 172 miljoen hectoliter bier. Vandaar dat we manieren ontwikkelen om minstens een liter water per liter bier terug te geven aan de natuur in gebieden waar water schaars is.”

Wereldprimeur

Met de Wageningen Universiteit onderzoekt Heineken manieren van waterzuivering, bijvoorbeeld door algen. “Als de resultaten bruikbaar blijken te zijn, delen we die kennis met andere bedrijven. Want duurzaamheid moet je samen doen, vinden wij.” Op 8 oktober presenteerde de brouwer daarnaast de eerste 19 tons elektrische vrachtwagen; een wereldprimeur. De auto gaat horecagelegenheden in en rond Rotterdam bevoorraden.

Meer Groene Helden
De masterclasses Groen Succes Live worden in samenwerking met Eneco georganiseerd. Eneco helpt bedrijven met het verduurzamen van hun bedrijfsvoering door de levering van groene energie en advies op het gebied van energiebesparing. Wil je weten hoe? Lees het online magazine Groen Succes of kom naar de nieuwste masterclass op 13 november en ontmoet Groene Held Anniek Mauser van Unilever.

Het transport over echt grote afstanden, zoals de export van the number one premium imported beer naar de VS, gebeurt over het water. Vanuit Zoeterwoude wordt het bier op binnenvaartschepen geladen, die naar Rotterdam varen, vanwaar het verder getransporteerd wordt. Dat levert niet alleen milieuvoordeel op, maar is ook goed voor de status van Heineken. “In Amerika is geïmporteerd bier chiquer dan lokaal bier”, verklaart Stok. “Bovendien stoten we meer CO2 uit als we een eigen brouwerij in de VS zouden openen en het land van daaruit met vrachtwagens bevoorraden.”

Financieel voordeel

Ook op lokaal niveau besteedt Heineken aandacht aan duurzaamheid en energiebesparing. Iedere week komen vertegenwoordigers over de vloer bij de 18.000 ondernemers waar Heineken aan levert. Ze praten over bewust watergebruik, zuinige led-verlichting, scheiden van afval en efficiënter gebruik van apparatuur. “Het zijn zware tijden voor de horeca, zeker voor kleinere ondernemers. Duurzaamheid staat meestal niet bovenaan de agenda. Financieel voordeel wel. Als we voorrekenen dat ze tientallen euro’s kunnen besparen door koelingroosters regelmatig schoon te maken, of dat het tienduizenden liters water scheelt als ze de kraan niet laten lopen, is de interesse gewekt. Dat zijn bedragen waarvoor ze heel wat biertjes moeten tappen.”

De gesprekken over duurzaamheid leveren Heineken zelf geen financieel voordeel op. “Ons voordeel zit in de bedrijfscontinuïteit. Een café dat dicht moet, neemt geen bier meer af. Wij willen graag nog lang kwalitatief goed bier brouwen. De bewustwording over hoe we dat doen, delen we graag met onze partners én consumenten.”