Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het succesrecept van Nest Labs

Wat zijn de onmisbare ingrediënten van zakelijk succes? Sprout neemt Nest Labs onder de loep: de Amerikaanse fabrikant die saaie producten als een thermostaat en rookalarm hip wist te maken.  

1. Slimme koppen met lef

De twee oprichters van Nest Labs komen uit the crib van Apple. Tony Fadell stond jarenlang aan het hoofd van de iPod-divisie van Apple, Matt Rogers was er een gevierde programmeur. De twee zaten dus lekker comfortabel bij het coolste bedrijf ter wereld. Waarom dat op het spel zetten voor een eigen bedrijfje?

Ook rookalarm Nest Protect ging met tienduizenden over de toonbank in de eerste weken na de marktlancering

Toch waagden Fadell en Rogers de sprong. In 2010 verruilden ze het pluche bij Apple voor een leeg kantoor in Palo Alto. Anderhalf jaar werkten ze in het diepste geheim aan Nest, de zelflerende thermostaat, die eind 2011 op de markt kwam. Inmiddels worden er zo’n miljoen op jaarbasis verscheept. Ook rookalarm Nest Protect ging met tienduizenden over de toonbank in de eerste weken na de marktlancering.   

2. Beleving = cruciaal

Wat Fadell en Rogers bij Apple hadden geleerd, was dat design en productbeleving cruciale verkoopfactoren zijn. Zoals Faddel zegt: “Niet alleen je product moet disruptive zijn, ook de marketing eromheen.” De twee besloten zich te richten op twee vrij suffe apparaten: de thermostaat en het rookalarm. Allereerst maakte Nest Labs met allerlei algoritmes en sensoren de apparaatjes zelflerend, zodat ze gedrag kunnen herkennen en simpel te bedienen zijn. Vervolgens werd het design flink aangepakt, zodat het ware hebbedingen werden. Die beleving is ook doorgevoerd in de winkelervaring en verpakking. Moest je dit soort producten voorheen uit stoffige schappen achterin een bouwmarkt vissen, nu kun je Nest Lab-producten vinden achter glas in luxueuze warenhuizen of pal naast de nieuwe iPad en iPhone in de Apple-store.

3. Handig inspelen op the Internet of Things

Een andere bepalende succesfactor bij Nest Labs is timing. Het bedrijf haakt in op een van de grote trends in de toepassing van internet: the Internet of Things. Tv’s, auto’s en huishoudelijke apparaten kunnen straks via internet met elkaar communiceren. In de filosofie van Nest Labs zijn straks zelfs je deursloten en alarmsysteem – een van de volgende producten op hun radar – op internet aangesloten. De smartphone wordt de afstandsbediening waarmee je alles aanstuurt.

4. Een gezonde dosis opportunisme

Waar iedereen lange tijd dacht dat de oprichters Nest Labs wel aan Apple zouden verkopen, waar ze immers een beetje schatplichtig aan zijn, hebben de heren inmiddels hun onderneming voor 3,2 miljard dollar aan Google overgedaan. Het ontbrak hen dus niet aan een gezonde dosis opportunisme. Apple is een mooie naam, maar met Google denken de ondernemers sneller meer markten in te kunnen gaan – want op dit moment is de Nest buiten Noord-Amerika nauwelijks verkrijgbaar. Hoe goed de betrekkingen met Apple ook waren, zaken blijven zaken. 

Tekst Eric van den Outenaar