Hoe een iPad-gimmick een echt bedrijf werd

16 apr 2014 - 18:15
Je hebt een eigen bedrijf, je start iets klein erbij, dat onverwachts een succes wordt. Designer Roel Wijnterp is met de iPad-stand opnieuw een beetje starter. "Ik zit opeens op de stoel van mijn klanten."

Wijnterp is sinds 2006 eigenaar van ontwerpstudio Überdutch. Hij doet veel ontwerpopdrachten op het gebied van interieur, product en branding voor grote bedrijven. Begin 2011 vielen hem twee dingen op. De tablet is ook op zakelijk gebied razend populair als middel om digitale content te consumeren. En: bedrijven investeren heel veel geld in dure applicaties maar vergeten de fysieke kant van de presentatie. "Ik dacht: laten we eens een test doen, hier moet vraag naar zijn."

De ondernemer zegt dat hij al langer met de wens rondliep om 'ooit een eigen merk te starten' en greep zijn kans. Hij riep zijn team bij elkaar voor een brainstorm. Een paar ontwerpsessies later was er een conceptversie. Om die te testen, zette hij het schetsontwerp online, met een enkel beeld. Zijn directe netwerk reageerde enthousiast. “Normaal duurt een ontwerp en testtraject meerdere maanden, deze eerste reacties waren voor ons al voldoende om een volgende stap te zetten."

Die stap was het laten maken van een animatie van het product op basis van een 3D computermodel. Dit filmpje stond binnen twee maanden na het eerste beeld online. "Tot onze verrassing hadden we 's middags al de eerste bestellingen binnen."

iPad

Het was een signaal voor Wijnterp om de iPad-stand versneld te ontwikkelen. Maar hoe pak je zoiets aan? "Onze kracht is het ontwikkelen van een totaalconcept, we hebben daarom besloten om er een apart bedrijf en merkbeleving omheen te bouwen." De eerste inspanning hield dus in: het uitdenken van het merk en de positionering. Het bedrijf waaronder hij de tablet-stand in de markt zet, werd Swipespot gedoopt. "Ik wilde het echt als premiummerk neerzetten. Een iPad is een product van design en kwaliteit, dat wil ik ook vertalen de iPad stand."

Daarom wordt een belangrijk deel van de iPad-houder op maat gemaakt conform de wens van de klant, wat natuurlijk resulteert in een hogere prijs. "Grote merken investeren veel geld in klantbeleving, dus dan moet de iPad-houder dit eveneens ondersteunen en uitstralen.” Een 'stand' start vanaf zo'n 1500 euro per stuk.

Verkopen 

Voor de productie is hij in Nederland gestart. Een product ontwerpen is zijn terrein, zelf het risico nemen, productie opstarten en daarna verkopen van producten, dat was nieuw. "Ik dacht, ik moet direct zoveel mogelijk uitbesteden." Hij heeft een contract gesloten met een fabrikant die het totale product aflevert. "Wij zorgen dat elke order precies wordt gespecificeerd zoals de klant wenst, en voeren na oplevering een grondige controle uit, voordat de producten verzonden worden." 

Webshop

September vorig jaar was de iPad stand af. Onder de eerste klanten zaten grote merken als Philips Denemarken, Coca Cola Australie en Nespresso. In Nederland heeft hij onder andere een deal gesloten met een organisatie die de iPad-stand bij retailketens gaat plaatsen. De winkelier gebruikt de iPad om een webshop in zijn winkel te plaatsen, om zo klanten een groter aanbod en extra service te kunnen bieden. Naast een aantal strategische samenwerkingsverbanden met binnen- en buitenlandse bedrijven, laat hij het een beetje afhangen van waar er zich resellers bij hem aandienen. “Het gaat ons niet om kwantiteit, maar om betrouwbare, enthousiaste partners die met ons product een bijzondere propositie in de lokale markt hebben."

Zijn aanpak: het afsluiten van 'losse contracten' met resellers, die beide partijen een grote mate van vrijheid geven. "Het was me wel direct duidelijk dat ik een jurist moest inschakelen om dit soort dingen te regelen." Inmiddels zijn er ruim tien buitenlandse partners die Swipespot producten verkopen. 

Opschalen

Hij heeft zo'n tachtig iPad stands verkocht en heeft tot doel om er dit jaar nog zo'n 500 verkocht te hebben. Na de opstartfase wordt het ook tijd om de productie te gaan opschalen. "Het team heeft afgelopen half jaar heel veel tijd aan Swipespot besteed, en we hebben nu een stagiaire erbij die dedicated voor Swipespot aan de slag zijn.” Deze zomer wordt een tweede product gelanceerd, dat eind oktober beschikbaar zal zijn. "Ik ben op dezelfde stoel als mijn klanten gaan zitten en dat bevalt me erg goed.”

Video iPad-stand

Hoe implementeer je de Semler-stijl?

Ontdek tijdens een interactieve workshop op 9 september hoe je het gedachtegoed van Ricardo Semler succesvol implementeert. Meld je nu aan voor de workshop.

 

Eric Outenaar