Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Greeniant de energiemarkt verandert

De Haagse startup Greeniant heeft een app ontwikkeld waarmee huishoudens precies kunnen zien hoeveel energie ze per apparaat gebruiken. Via crowdfunding kunnen ze de bouw financieren. 3 vragen aan oprichter Geert Jan Dirven. 

Termen als de cloud en big data vliegen je om de oren en ook op ons energienetwerk vindt er momenteel een verdergaande digitalisering plaats die voor meer data gaat zorgen. Momenteel wordt er door netwerkbeheerders geëxperimenteerd met de installatie van zogeheten slimme meters. Consumenten hoeven dan niet meer jaarlijks de meterstanden door te geven. De kans is groot dat vanaf volgend jaar, als gevolg van Europese regels, de digitale meetapparatuur in iedere meterkast komt.

Greeniant anticipeert op deze ontwikkeling. Mensen die zich vanaf eind dit jaar aanmelden kunnen met de app gratis inzicht krijgen in hoeveel ze dagelijks aan energie gebruiken en welke apparaten en gedragspatronen tot hoge kosten leiden. De app geeft vervolgens tegen betaling meer uitgebreide besparingstips. Via Oneplanetcrowd heeft oprichter Geert Jan Dirven, een it-adviseur die ervaring opdeed bij een energieleverancier en toen een marktkans ontdekte, al 70.000 euro (175 % van de doelstelling) opgehaald om de bouw van de app te financieren.

Wie zit er op te wachten?

‘We denken dat er grote behoefte is onder consumenten om beter inzicht te krijgen in energieverbruik. De energiemarkt is veranderd en ook verandert de relatie van mensen met energieverbruik. Energie wordt op een andere manier geconsumeerd. Mensen zijn nu al wel in staat om contracten van leveranciers te vergelijken om zo kosten te besparen en worden door de overheid gestimuleerd om bewuster met verbruik te zijn. Hoewel de mogelijkheid er is, worden er nog weinig innovaties gedaan die echt op die trend inspelen.’

Wat is jullie innovatie?

‘Ik heb voor een energieleverancier in de zakelijke markt het spel leren kennen. Als buitenstaander kijk je er toch met een frisse blik naar. Toen kwam ik erachter hoe de hele ict-structuur in de markt in elkaar zit, welke veranderingen er op stapel staan en zo ontdekte ik een enorme kans. In de komende 5 jaar moeten er zo’n 5 miljoen slimme meters zijn geïnstalleerd bij huishoudens. Die meters kunnen bijna real time zien wat je energieverbruik is. De netwerkbeheerders zijn daar in principe niet in geïnteresseerd. Die willen alleen begin en eindstanden weten die ze door moeten sturen naar leveranciers. Ik kwam erachter dat wij met toestemming van een consument ook toegang hebben tot die data. We kunnen als ‘onafhankelijke dienstaanbieder’ de data verzamelen. Als jouw tostiapparaat of stofzuiger nu aan staat dan zien we 10 seconden later al hoeveel die gebruikt. We hebben algoritmes ontwikkeld op basis van patroonherkenning om er achter te komen welk apparaat in huis wat gebruikt. Misschien dacht je een energiezuinige koelkast te hebben? Via onze app kan het zo zijn dat je erachter komt dat het een grootverbruiker is. Ook willen we je jouw energieverbruik laten benchmarken. Hoewel de technieken waar we gebruik van maken niet allemaal nieuw zijn, koppelen we wel slim verschillende innovaties aan elkaar.’

Hoe worden jullie ontvangen in de energiewereld?

‘Bij de banken en investeerders worden we hartelijk ontvangen, maar daarna ook weer hartelijk uitgeleid. Bij energieleveranciers en netwerkbeheerders zijn ook de reacties positief, alleen merk je dat ze nog best wel afwachtend zijn om met een kleine Haagse startup in zee te gaan. Ze wachten dan toch liever af totdat we ons product met succes in de markt gezet hebben. We hebben al wel gespreken lopen met enkele netwerkbeheerders om vanaf volgend jaar, wanneer ze consumenten brieven gaan sturen over het vervangen van de meter, hen op onze app te attenderen. Dat zou een boost voor ons kunnen zijn.’