Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

iMac voor kinderen: iWood

Kinderen die om een iMac zeuren, houd je voortaan zoet met een houten versie. De 'bedenker' van de iWood is Mookum, een creatief designplatform dat van crowdsourcing gebruik maakt. Ondernemer Gert Gijbels legt uit hoe. 

Soms zie je van die producten voorbij komen waar je direct een lach van op je gezicht krijgt, maar je tevens van afvraagt: is dit niet gewoon een grapje? Sinds enkele weken is de iWood op de markt, een houten laptop die verdacht veel lijkt op de iMac. In plaats van hardware worden er krijtjes bijgeleverd, om mee te tekenen op het scherm. En in plaats van het beroemde appeltje staat er op de achterkant een ezeltje.

Volgens Gijbels, een Belgische ondernemer die sinds enkele maanden met zijn platform Mookum in Nederland actief is, is het product serieus bedoeld. “Het is gemaakt als een design object, maar het zit wel op de grens van een gimmick.” Gijbels, die op zijn site vooral interieurspullen verkoopt, was wel een beetje verrast toen een moeder op een beurs op hem afliep en hem vertelde dat ze zoiets al langer zocht. “Het vervult een behoefte.”

Het product is ontworpen door Florian Berger, een aan Mookum verbonden desinger, die de schoolbordlaptop al langer in Duitsland verkoopt onder de merknaam Donkey.”Hij maakt speelgoed voor kinderen dat je niet in een gewone speelgoedwinkel zult tegenkomen.”

iWood is door Mookum op de markt gebracht

Nieuwe vorm van crowdsourcing

Het interessante van Mookum is dat het van crowdsourcing gebruikt maakt. Gijbels, sinds begint dit jaar in Vlaanderen begonnen, heeft inmiddels 15.000 designers die lid zijn van de site. Iedereen kan op de site een idee voor een ontwerpopdracht achterlaten.

Als Gijbels het interessant genoeg vindt dan organiseert hij een designchallenge. Daar doen dan zo’n 50 tot 100 ontwerpers aan mee. Een jury kiest een vervolgselectie en daarna de winnaar uit. De winnende designer heeft een ontwerpopdracht binnen waar hij voor betaald krijgt, Mookum brengt het product in ontwikkeling en verkoopt het in zijn webshop. “We zien dat designers vaak ook als bezoeker een ontwerpidee indienen.”

De hoge kosten productontwikkeling omzeilen

Gijbels is al jaren in de interieurindustrie actief als productontwikkelaar en producent. Zodoende was hij regelmatig lid van een jury die ontwerpopdrachten van studenten moest beoordelen. Dan kwam hij ze twee jaar later soms tegen om te moeten constateren dat ze hun productidee in de ijskast hadden gezet. “Er is een grote pool van goede ontwerpers, maar de ontwikkelingskosten en ook die van het naar de markt brengen zijn gewoon te hoog. Daar moest ik iets mee doen.” 

De ondernemer, die recent een kapitaalinjectie heeft gekregen van een investeringsfonds, wil zijn pool in Nederland uibreiden en maakt binnenkort ook de stap naar Frankrijk en Duitsland.”We willen uiteindelijk naar een Europese platform doorgroeien.”