Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Kidswatcher stelt ouders gerust

Erik Recter heeft met zijn startup Watcher Enterprises niet over aandacht te klagen. Hij mikt dan ook op een van de belangrijkste behoeften van jonge ouders: op elk moment weten waar je kind uithangt.

Wat is Kidswatcher?

Een leuk ogend horloge dat via een communicatiechip continu in verbinding staat met een gsm-netwerk en zijn positie bepaalt aan de hand van gps en wifi. Ouders rusten hun kinderen ermee uit, en kunnen dan via de Parent app exact zien waar hun kroost verblijft – zelf binnen het winkelcentrum. Het kind zelf kan via eenknop aangeven dat hij oké is of dat hij hulp nodig heeft. De Kidswatcher werkt in bijna alle landen waar mobiele netwerken zijn, en gebuikt bovendien een extra robuust gedeelte van het mobiele spectrum. ‘Juist bij rampen wil je weten of je kinderen veilig zijn, en dan raken netwerken nogal eens overbelast’, zegt Erik Recter, bedenker van de Kidswatcher.

Wat is het team achter Watcher Enterprises?

Recter zelf is de oprichter. Hij was in twee vorige levens achtereenvolgens tv-regisseur en horecaondernemer. ‘Die drie zaken in Amsterdam heb ik verkocht, en dat geld heb ik geïnvesteerd in Watcher, nadat ik het idee kreeg voor het apparaat. In je fantasie kan je van alles bedenken, en gelukkig ben ik geen techneut, anders had ik beseft hoeveel voeten het in de aarde heeft om het waar te maken. Ik heb inmiddels een team van 9 man met heel veel ervaring op technisch gebied. We doen namelijk vrijwel alles in huis: het ontwikkelen van de hardware en de software voor de verbinding en locatiebepaling, het ontwerp van de eerste prototypes.’

Wie zitten te wachten op de Kidswatcher?

‘Ouders met kinderen in de leeftijd van vijf tot 10 jaar. Die hebben nog geen horloge, maar ouders willen natuurlijk wel contact met ze houden. Voor de oudere kinderen hebben we sinds vorige week trouwens een app, die dezelfde functie heeft als het horloge. In Nederland blijkt 95 procent van de kinderen ouder dan 12 al een smartphone te bezitten! We richten ons op landen in het MIdden-Oosten, India, Rusland en Zuid-Amerika. Nederland wordt de testmarkt, maar in landen waar de verschillen tussen rijk en arm groot zijn en de angst groot is dat er iets met kinderen gebeurt, is de vraag het grootst.’

Wat is het verdienmodel?

Het horloge verwacht Recter te kunnen leveren voor 129 euro. Gebruikers nemen een abonnement van 6 euro per maand voor Europadekking, werelddekking kost 8 euro per maand.

Hoe ver is Kidswatcher?

Ik vraag me af waarom dit de wereld zou gaan veroveren’

Pieter Welten (Prime)

‘Het eerste prototype is er, we hopen het in maart ook werkend te hebben via het netwerk en ons eigen communicatieprotocol. Het helpt wat dat aangaat enorm dat we dankzij Startupbootcamp, waar we de laatste maanden van 2013 aan hebben deelgenomen, Vodafone als partner hebben. Die stelt wereldwijd zijn netwerken en distributiekanalen voor ons open en helpt met de techniek. We zijn ook druk met het opzetten van de fabricage, die we zoveel mogelijk in Nederland en België willen houden. Waarom ook niet? Wij doen dit voor het eerst, dan is het noodzakelijk om ergens binnen te kunnen lopen, afspraken te kunnen maken waar partijen zich aan houden. Zo willen we de eerste 20.000 stuks in oktober kunnen leveren. De vraag is nu al aanzienlijk groter, maar we willen zorgvuldig beginnen en pas opschalen zodra de Kidswatcher zich in Nederland bewezen heeft. We hebben een community van 9000 ouders aan wie we regelmatig vragen stellen over hun wensen. Die doen fanatiek mee.

Nog geld nodig?

‘Zeker, de investering die ik zelf kon doen was wat ze noemen pizza money. Afgelopen jaar hebben we via het crowdfundingplatform Symbid 185.000 euro opgehaald. In 48 uur, dat was de snelste crowdfunding ooit. Wat ook hielp, was dat ik de avond voordat de actie startte, tot The Next Entrepreneur werd uitgeroepen door de Rabobank. Maar we hebben nu 450.000 euro nodig om de productie op te zetten. Daarover ben ik druk in gesprek met informals. Maar als ik even van de gelegenheid gebruik mag maken: op onze website staat voor investeerders een informatiedeck met alle cijfers achter ons businessplan. Als ze een mailtje sturen, geven we ze toegang.’    


Dit vindt Pieter Welten (Prime Ventures) van Kidswatcher:

‘De Kidswatcher is een zogenaamde ‘wearable’: een gadget dat je op het lichaam draagt. Op het moment is dit een van de ‘hot’ technologietrends: iedereen heeft wel eens gehoord van Google Glass, Pebble smartwatch, Nike+ Fuelband, of LG’s LifeBand Touch. Ik geloof dat de impact van deze gadgets groot zal zijn op ons dagelijks leven. Analisten verwachten dat deze markt zal groeien van $1.5 miljard in 2013 tot $20 miljard in 2018 en in 2020 zal het aantal connected devices groeien naar 50 miljard wereldwijd. Kidswatcher focust zich wat dat betreft op een interessante markt met veel potentie en dat is iets wat wij investeerders altijd belangrijk vinden.

Ideaal voor bezorgde ouders

Nu heb ik zelf geen kinderen, maar ik kan me voorstellen dat de Kidswatcher de ideale gadget is voor bezorgde ouders. Het biedt kinderen de mogelijkheid om met de ‘noodknop’ ouders te laten weten dat ze ‘oké’ zijn (druk 1x kort op de knop) of dat ze hulp nodig hebben (druk 3+ seconden op de knop). Ondanks dat ik me afvraag of kinderen de kans krijgen daadwerkelijk meer dan 3 seconden op een knop te drukken in ‘tijden van nood’, lijkt de Kidswatcher mij een goede en simpele oplossing om ouders gemoedsrust te geven aangezien de doelgroep, kinderen tussen de 5 en 10 jaar, (vaak) geen smartphone heeft.

Genoeg alternatieven

De veiligheid van je kinderen is onbetaalbaar en de Kidswatcher heb je voor slechts € 129. Dit is een schappelijk bedrag als je naar vergelijkbare producten kijkt, maar men moet niet vergeten dat de kosten het eerste jaar € 201 bedragen inclusief abonnementskosten – een simpel en duidelijk verdienmodel. Het eerste wat mij dan ook zorgen baart is het feit dat er meer dan genoeg alternatieven zijn. Denk aan de eZoom, Amber Alert GPS, 5Star en de Filip smartwatch.

USP’s?

Deze gadgets zijn beschikbaar voor vergelijkbare of zelfs lagere prijzen. Daarnaast is bijvoorbeeld de Filip smartwatch een stuk verder qua ontwikkeling, biedt meerdere functies zoals bellen en heeft recentlijk 8 miljoen dollar aan venture capital opgehaald. Mocht je kind wel al een smartphone hebben, dan zijn er verscheidene (gratis) apps zoals Life360, Sygic Family and Securafone. Bij de Kidswatcher mis ik dan ook echte USP’s. Ik vraag me af waarom zij ‘de wereld zouden gaan veroveren’

Kwaliteit technologie

Misschien zit hem dat gedeeltelijk in de hardware en software zelf. Vaak is een grote tekortkoming van de huidige draagbare apparaten de gebrekkige batterijduur. Het kan zijn dat Kidswatcher op dit vlak vele malen beter is dan andere bestaande gadgets en smartphones. Maar hoe vaak wordt dan de data en locatie automatisch ververst en hoe verhoudt dat zich ten opzichte van concurrentie? De Kidswatcher kan daarnaast alleen een locatie bepalen binnen een gebouw als er wifi aanwezig is. Alternatieven melden dat ze het ook zonder wifi kunnen. Wat dat betreft zet ik nog vele vraagtekens bij de kwaliteit van de technologie en de functionaliteit.

Doelmarkten

Tot slot de doelmarkten van het bedrijf. Watcher Enterprises richt zich op landen in het Midden-Oosten, India, Rusland en Zuid-Amerika. Ik vraag me af of dat de juiste beslissing is. De infrastructuur in deze landen laat vaak nog te wensen over, wat grote impact kan hebben op de functionaliteit en effectiviteit van het product. De technologie wordt dan nog belangrijker, zeker gezien de afhankelijkheid (van de kwaliteit) van de lokale infrastructuur. Ook de grootte van de afzetmarkt lijkt me redelijk beperkt en het wordt challenging om klanten te bereiken. De aanschafprijs en maandelijkse abonnementskosten lijken me namelijk (te) hoog voor het merendeel van deze bevolkingen en je hebt lokale salesteams nodig om ze aan de man te brengen. Waarom je niet eerst richten op Nederland en W-Europa en veel ‘leren’ alvorens naar andere continenten te expanderen?

Management moet nadenken

Al met al vind ik de Kidswatcher een praktisch gezien interessant product en kan ik me voorstellen dat ik later van zoiets gebruik zou gaan maken. Er is echter een aantal belangrijke punten waar het management nog goed over na moet denken en ik vraag me dan ook af hoe de Kidswatcher zich daadwerkelijk gaat onderscheiden en zo de markt gaat veroveren.’


Pieter Welten is associate bij Prime Ventures, dat investeert in Europese technologiebedrijven.
In portfolio heeft het onder meer: Thuisbezorgd, Mendix en Layar.