Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Oad op de fles; Challenger 50 bekend

Ondernemersnieuws vandaag: Sprout vindt de meest uitdagende ondernemers van 2013, Oad onverwacht op de fles en Bagles & Beans zoekt internationale franchisers.

1. Challenger 50 van 2013 bekend

Sprout heeft zijn jaarlijkse Challenger 50 – de vijftig meest uitdagende ondernemers van Nederland – bekend gemaakt. Volgens het ondernemersmagazine dagen ze met hun bedrijf de gevestigde orde uit of veranderen de markt met een nieuwe technologie of businessmodel. De redactie beoordeelde hoe sterk een ondernemer de gevestigde markt aanvalt, marktaandeel verovert, de markt verandert, vernieuwend is en zichzelf als challenger profileert. En, niet onbelangrijk: de vijftig bedrijven uit de Challenger 50 hebben al flink wat marktaandeel weten weg te snoepen of staan klaar om op korte termijn een stevige marktpositie in te nemen.

2. Oad failliet

Reisorganisatie Oad is woensdag door de rechtbank Almelo failliet verklaard. Er wordt gepraat over een doorstart. Oad zat al geruime tijd in financiële moeilijkheden. In maart van dit jaar meldde het bedrijf nog dat het zich genoodzaakt zag 170 banen te schrappen vanwege de tegenvallende afzet. Het uiteindelijke faillissement komt volgens Oad zelf doordat net niet op tijd aan een kapitaalseis van de Rabobank kon worden voldaan. Zondagavond werd wel overeenstemming bereikt met een groep externe investeerders maar toen was het al te laat.

3. Nazava waterfilter

Nazava, de innovatieve waterfilter die Lieselotte Heederik en Guido van Hofwegen met hun op Sumatra gevestigde bedrijf P.T. Holland for Water produceren, heeft in Silicon Valley een Tech Award gekregen in de categorie Health. De goedkope waterfilters verkopen ze aan de allerarmsten in Indonesië voor gemiddeld 13 euro. De Tech Awards belonen technologie die de mensheid ten goede komt en wereldwijd voor verandering zorgt.

4. Nederlanders scheppen 1 miljoen banen in India

Het Nederlandse Women on Wings heeft in zes jaar tijd 95.200 banen gecreëerd voor vrouwen op het platteland in India. Dat maakten oprichters Ellen Tacoma en Maria van der Heijden bekend tijdens het verjaardagsfeestje van hun organisatie, die lokale bedrijven helpt met nieuwe businessmodellen werkgelegenheid te scheppen. Ze liggen op koers om in tien jaar meer dan 1 miljoen banen te scheppen voor vrouwen. Women on Wings gaf onder andere een zijderupskweker een flinke push in kwaliteit van management en naamsbekendheid. Dat alleen al leverde ruim 30.000 banen op.

5. Bagles & Beans gaat internationaal

Ronald Bakker zoekt voor zijn keten Bagels & Beans franchisenemers om de formule internationaal te expanderen. “We krijgen veel verzoeken uit België, Duitsland, de Verenigde Staten en zelfs Japan”, vertelt zijn operations manager Hans Lalleman aan RetailNews. “We zoeken nu de juiste partner, want we gaan het niet zelf doen.” De keten beschikt inmiddels over 54 vestigingen, waarvan één (tijdelijk) eigen winkel. Daarnaast staat er een filiaal in het Duitse Aken, dat inmiddels een volwaardige vestiging is van Bagels & Beans.

6. Kamp wil uitleg over prijzenoorlog supers

Minister Henk Kamp van EZ praat donderdagochtend met de levensmiddelenhandel en de supermarkten over de prijzenoorlog die onlangs is ontketend. Inzet van het gesprek is de vraag hoe de sector het conflict over leverancierskortingen bij Plus en andere supermarkten gaat aanpakken. Marktleider Albert Heijn begon enkele weken geleden een nieuwe prijzenoorlog. Sindsdien dwingen veel supers hun leveranciers om hun prijzen te verlagen.  De klachten over Plus, een organisatie van zelfstandige winkeliers die inkoopt via de Superunie, worden wel gezien als een testcase voor een nieuwe Europese gedragscode handelspraktijken. De gedragscode is vorige week in Brussel gelanceerd door Europese koepels van producten en winkelbedrijven. Achtergrond is de gedachte dat vooral kleinere producenten niet altijd een faire prijs zouden krijgen voor hun producten.

7. En dan dit: Apple had ook Glasses

Google Glasses? Pffff… Apple had al in 2006 zijn iGlasses klaar. Dat vertelt Tony Fadell, de ‘uitvinder’ van de iPod die inmiddels met Nest slimme thermostaten verkoopt tegen Fast Company. Apple was druk met zijn augmented reality bril, toen de mp3-speler een enorme vlucht nam. Sindsdien ging alle aandacht uit naar de vele iPod-generaties en later de iPhones. Het is interessant te horen, dat Apple zijn iGlasses meer wilde richten op entertainment. Google zoekt het eerder in de communicatie en het snel opzoeken van informatie.

Tot zover de Sprout update van donderdag 26 september. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.

Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren

Nieuwsbrief Sprout

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de nieuwsupdate van Sprout, plus inspirerende verhalen, tips & tricks, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief