Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Startup introduceert multi-cdn platform

Aaron Peters en Sajal Kayan bieden sinds april een omgeving waarin een online bedrijf van meerdere content delivery networks gebruik kan maken. Zo kan het content zonder vertraging aan bezoekers serveren. Peters:"Vliegwinkel en Cheaptickets zijn al onze klanten."

Startup van de Week is vernieuwd!

Sinds week 40 ontvangt elke startup feedback van Prime Ventures. Deze venture capitalist stak onder meer geld in Layar, Thuisbezorgd en eBuddy. Prime geeft commentaar op de info die ondernemers in deze rubriek kunnen prijsgeven.

Turbobytes, het bedrijf van de twee ondernemers, meet de performance van de content delivery networks vanuit de browser, analyseert de data in real time en zorgt ervoor dat overal op de wereld altijd de beste content delivery networks (cdn’s) gebruikt kunnen worden.

Hoe kwamen jullie op dit idee?

“Begin november 2011 zijn we gestart met het meten van de snelheid van in eerste instantie 6 cdn’s. Twee dingen vielen ons op: grote verschillen tussen cdn’s in veel belangrijke landen en markten. Bijvoorbeeld in Australie. De cdn’s die lokale servers daar hebben, leveren veel betere prestaties dan cdn’s die vanuit California of Singapore die markt bedienen. Ten tweede fluctueert de snelheid: het is niet constant op een (goed) niveau. We zagen enorme uitschieters. De data bevestigden daarmee ons vermoeden: als je optimale performance wilt, namelijk snelheid én beschikbaarheid, dan zul je meer dan één cdn moeten gebruiken, zeker als je gebruikers hebt in meerdere landen/continenten.”

Hoe zag de van idee- tot conceptfase eruit?

“De eerste stap was validatie van het idee van de multi-cdn dienst bij potentiele klanten. We wilden niet iets bouwen waar niemand op zit te wachten. Ik heb in november en december tientallen bedrijven gesproken die een cdn gebruiken en hen een aantal vragen gesteld, om vervolgens ons multi-cdn idee te pitchen. Daar kwam heel nuttige feedback uit en in het algemeen was de response positief. In Q1 van 2012 hebben we het platform technisch gerealiseerd en contracten gesloten met 4 cdn’s. Dat was een hele kluif, omdat we lage prijzen wilden zonder ons te commiteren aan een (hoge) afzet. Toch is dat gelukt, wat aangeeft dat de cdn’s geloven in ons model en ons niet als directe concurrent zien. Wij richten ons namelijk op de medium sized bedrijven en de cdn’s zoeken vooral de echt grote klanten.”

Wat had je nodig om Turbobytes te realiseren?

“We zijn nog steeds met z’n tweeen. Een vriend heeft het logo ontworpen en daar houdt de externe hulp op. Wél is het zo dat we (nog steeds) hechten aan validatie en toetsing. Op verschillende disciplines zijn er mensen met wie we sparren en van wie we feedback vragen. Dat bevalt heel goed. We gebruiken open source tools en software en alles draait in de cloud bij Amazon. Voor het switchen van klanten tussen cdn’s maken we gebruik van het platform van Dyn, de marktleider op gebied van DNS services.

We hebben alles gerealiseerd met eigen middelen en dat is een bewuste keuze geweest. Mijn partner en ik hebben steeds kleine freelance klussen gedaan om de hypotheek te betalen, maar dat ligt nu in het verleden.”

Wat is jullie businessmodel?

“Onze klanten betalen een vast maandelijks bedrag (platform fee) en plus voor het werkelijke verbruik (bandbreedte en requests). De hoogte van de platform fee is afhankelijk van de granulariteit van de optimalisatie: als je de beste cdn wilt per staat in de VS, dan betaal je meer dan wanneer we de beste CDN voor de gehele VS voor je kiezen.
Je hebt maar één contract nodig (met ons) om gebruik te maken van de diensten van meerdere cdn’s. Dit scheelt een hoop tijd en moeite. Tevens geldt dat je kunt opzeggen wanneer je wilt. In de markt is het gebruikelijk dat je je voor minimaal 12 maanden commiteert. Je kunt ons 24/7 bereiken per telefoon, e-mail, Skype, Twitter. We reageren snel en willen écht onze klanten helpen.”

En dat heeft al tot resultaten geleid?

“We hebben in juni twee cdn’s toegevoegd aan ons platform, Fastly en ChinaCache. Met name de toevoeging van ChinaCache heeft bijgedragen aan de groei van onze customer base, omdat wij het laagdrempelig maken om in China een snelle website te hebben. We hebben nu enkele tientallen klanten en de groei zit er goed in. Het volume per klant neemt ook toe. We hebben tevreden klanten uit de hele wereld, waaronder Australie, Canada, Frankrijk en China. Eén van onze klanten is Travix, bekend in Nederland van Vliegwinkel.nl en Cheaptickets.nl. Zij zijn hun websites wereldwijd aan het overzetten van Akamai naar Turbobytes.”

Travix is een mooie klant. Kunnen jullie het zonder groeikapitaal af?

“Waarschijnlijk wel, maar we hebben hoge ambities. Het perspectief is goed en we hebben veel ideeën voor ontwikkeling van nieuwe, aanverwante diensten. We kunnen met onze performance data nog veel meer doen. Het is tijd om gas te geven en we zoeken een investeerder(s) die ons hierin ondersteunt. We zijn gesprekken aan het voeren met potentiële investeerders, ook in de VS. Ik wil eind november de investering rond hebben.”

Naar hoeveel klanten streef je in 2013?

“Ons doel is volgend jaar 1000% groei realiseren met onze multi-cdn dienst. Dat is ambitieus, maar haalbaar. De CDN markt is heel groot, groeit nog steeds en meer en meer bedrijven krijgen interesse in gebruik van meerdere cdn’s voor optimale performance. Daarnaast verwacht ik veel van onze nieuwe diensten.”

‘Een echte oplossing voor een echt probleem’

“Om maar met de deur in huis te vallen: Turbobytes is een echte oplossing voor een echt probleem!”, zegt Alexander Ribbink, partner bij Prime Ventures. “En niet zoals zo vaak een oplossing op zoek naar een probleem. Een probleem ook wat de klant van Turbobytes meteen geld kost als het niet goed geregeld wordt. Wat is dat probleem? Langzame websites. Een langzame website kost je geld en wel op een aantal manieren. Ten eerste irriteert het de eindgebruiker als een website langzaam reageert. Irritatie is een mooie bron van energie om dan maar van plan of website te veranderen. Het gevolg is een verloren klant, en daarmee omzet. Bovendien is bewezen dat langer laden leidt tot een lagere conversie. De tweede manier waarop een langzame site een bedrijf geld kost is dat Google je snelheid meeneemt in de berekening van de positie van de site. Kortom, een langzame site zal meer moeten betalen om zijn positie te behouden dan een snellere site.”

“Het probleem is dus wel duidelijk en daarmee de markt. De oplossing van Turbobytes lijkt elegant en klantvriendelijk te zijn: van content delivery network wisselen als de performance beneden het afgesproken niveau is. De door veel ondernemers gedebiteerde nadruk op ‘snelheid, gemak en customer service’ lijkt op het eerste gezicht hier in de praktijk te worden gebracht. Het bedrijf gebruikt bovendien open source tools en software, en heeft een duidelijke, klantgerichte site waar duidelijk wordt uitgelegd wat het bedrijf vermarkt. “

“Wat onderbelicht blijft is de grootte van de markt en de relatieve superioriteit van het Turbobytes product ten opzichte van de concurrenten. Bijvoorbeeld het product van Vimeric en Level 3 – geen kleine jongen – lijkt in de buurt te komen van de geboden functionaliteit van Turbobytes. Als investeerder ben ik daarnaast natuurlijk zeer benieuwd naar de inkomstenstromen (de cijfertjes!) – en met name ook naar de benodigde marketing/sales inspanningen die nodig zullen zijn om de markt te veroveren.”

“Het feit dat een aantal content delivery networks het platform gaan gebruiken is een mooie stap in de verdere groei van dit bedrijf. Ook het feit dat het al een aantal grote, internationale en kritische klanten heeft is een grote prestatie. Proficiat.”