Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Succesgeheimen van ondernemers in de deeleconomie

Hoe maak je van een goed idee een goed lopend bedrijf? Sprout vraagt Nederlandse ondernemers   naar het geheim achter hun succes. Dit keer het thema ’deeleconomie’ met Victor van Tol, Hans Ober en Daan Weddepohl.

daan weddepohl peerby

Victor van Tol Snappcar

Ondernemer: Victor van Tol
Bedrijf: SnappCar
Wat: Platform voor het delen van auto’s
Opgericht: 2011

Van Tol wist aanvankelijk niet veel van de deeleconomie, maar zag kansen toen hij in 2011 tegen het concept van een peer-to-peer businessmodel aanliep. “Met verbazing keek ik naar auto’s die stil stonden en ik vroeg me af waarom zo’n product nog niet in Nederland bestond.”

Inmiddels is het bedrijf hard op weg om een van de grootste spelers in Europa te worden. Recentelijk bereikte de startup de mijlpaal van 1 miljoen euro aan opgehaald geld via crowdfunding en nam het zijn Deense concurrent Minbildinbil over. Wat is zijn succes?

Wij concurreren door de concurrentie voor te blijven

Het draait volgens Van Tol allemaal om focus. “En dan vooral de focus op de uitvoering van je plannen.” Het betekent volgens de co-founder van SnappCar ook dat je heel veel dingen juist niet moet doen. “We krijgen veel verzoeken zoals een SnappCar voor boten, maar daar beginnen we niet aan. Je moet heel duidelijk keuzes maken, in dit geval peer-to-peer car sharing voor consumenten.”

De concurrentie in Europa is heftig, met o.a. Drivy uit Frankrijk en talloze vergelijkbare initiatieven in Duitsland. Hoe blijf je die concurrenten voor? “Er is niet echt een manier om ons concept te beschermen, dus moet je gewoon blijven innoveren. Wij concurreren door de concurrentie voor te blijven.”

Hans Ober Ticketswap

Ondernemer: Hans Ober
Bedrijf: TicketSwap
Wat: Online marktplaats voor e-tickets
Opgericht: 2012

Peer-to-peer tickets kopen en verkopen kon al via Marktplaats of Facebook, maar was niet echt betrouwbaar. Dat moest beter, dacht Hans Ober. 

Hij begon 2,5 jaar geleden met een verdienmodel dat nu nog steeds van toepassing is op TicketSwap. “Dat moet je meteen goed hebben, zonder een goed businessmodel weet je niet waar je uiteindelijk nou je geld uit moet halen.” 

Je moet niet te duur zijn, maar ook niet te goedkoop

Voor Ober was het ook belangrijk dat zijn allereerste gebruikers zijn product goed vonden. “Je moet niet te duur zijn, maar ook niet te goedkoop. Dan denken mensen dat het rommel is.”

Inmiddels kent elke festivalganger TicketSwap. Ober kende die markt als student niet meteen, maar: “Het is geen rocket science. Ik hield gewoon mijn ogen open op een festival en keek hoe de ticketing werkte. Ik praatte met de organisatie.” Er kwam nogal wat informatie op hem af, maar dat was voor Ober geen probleem: “Gewoon kritisch blijven kijken.”

Daan Weddepohl Peerby

Ondernemer: Daan Weddepohl
Bedrijf: Peerby
Wat: Platform voor het lenen van spullen
Opgericht: 2012

Peerby kreeg al snel de nodige aandacht in binnen- en buitenland. In Nederland werd er gretig gebruik gemaakt van het peer-to-peer leenplatform, en de site is inmiddels actief in de Verenigde Staten. In 2014 ontving de startup 1,7 miljoen euro van een consortium van investeerders. 

Hoe kwam oprichter Daan Weddepohl tot zo’n succes? Volgens hem moet je en kan je niets voorspellen, maar moet je ontdekken.

Als je maar de juiste signalen oppikt en verwerkt

Dat zit zo: tijdens zijn periode bij het inmiddels in Nederland opgeheven Founders Institute (een accelerator voor startup-ideeën) leerde Weddepohl dat ondernemers ’vloeibaar intelligent’ moesten zijn – ofwel in staat zijn nieuwe dingen verzinnen in nieuwe situaties. “Je kan met een heel slecht plan starten en uiteindelijk toch je plan verbeteren, als je maar de juiste signalen oppikt en verwerkt.”

Die houding in het runnen van Peerby heeft hem erg geholpen. “Ik zat in een onbekende markt met een onbekend product en een onbekend businessmodel. Je moet en kan in mijn geval niets voorspellen. De vaardigheid om te ontdekken is dan heel belangrijk.”