Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Supersnel vloeronderhoud als franchiseformule

Vloeronderhoud: dat is een uurtje reinigen, een dag schuren, een half dagje lakken en daarna wachten – dagen tot weken, tot de nieuwe coating is uitgehard. Dat moet sneller kunnen, dachten twee slimme ondernemers.

En het kan ook sneller: met een UV-droogmachine die de coating direct verhardt, is de vloer meteen weer begaanbaar. Die techniek is al enkele jaren voorhanden, maar moet nu de houtmarkt gaan veroveren. Althans, dat willen Patrick Roose (35) en Paul Hekman (32). De twee ondernemers hebben er een bedrijf voor opgericht. 315nm – genoemd naar de UV-techniek die alle wachttijd elimineert – huist in polderdorpje Westbroek, en bedient de grootzakelijke markt. Dat wil zeggen: vooral organisaties met ruimten die elke dag of zelfs 24 uur per dag toegankelijk moeten zijn. De eerste winkelketens, horeca-gelegenheden, bankfilialen, musea en grote openbare overheidsgebouwen tonen hun interesse in het product.

Retailketens

Hoewel 315nm pas een klein jaar bestaat, zijn de eerste grote klanten al gestrikt: een Rabobankhoofdkantoor in Lelystad, het kantoor van de Belastingdienst in Groningen en het Openluchtmuseum in Arnhem zijn inmiddels ‘gefotodroogd’. En van confectieketen McGregor hebben de jongens een eerste winkelvloer aangepakt. Hekman: “Er staan nog twee grote deals met landelijke textielketens op stapel. En we denken nog groter: Waarom geen luchthaven?”

Toch is de techniek niet helemaal uniek: het UV-droogproces komt oorspronkelijk uit de fotografie, en heeft zich van de drukkerswereld een weg gebaand naar de schildersmarkt, de autolakschadewereld en de markt van gecoate betonnen gietvloeren. De techniek toepassen op hout is de logische vervolgstap die Hekman en Roose maakten. Nadat het duo, al sinds hun jeugd met elkaar bevriend, het apparaat eind 2011 op een beurs in Hannover had gezien, bestelde het er één en kon het experimenteren beginnen. Bij bestaande klanten, en met steeds grotere vloeroppervlakken. Hekman: “Het is een gat in de markt.”

Franchise-model

Maar bewerkelijk is de machine wel. Omdat van het duo alleen Roose de UV-droger soepel heeft leren beheersen, hebben beide heren hun bedrijf als een franchiseformule opgezet. Voor toekomstige franchisenemers zal 315nm het merk beheren, de gepatenteerde lakken aanleveren en de franchisenemers trainen in het hanteren van de UV-droger. Roose is naast aandeelhouder ook de eerste franchisenemer van 315nm. 

Waarom heeft niemand dit eerder bedacht?

“De techniek bestaat al langer en in Amerika zijn bedrijven die hetzelfde als wij doen. Maar in Nederland heeft nog niemand het UV-drogen op houten vloeren toegepast, omdat het nogal bewerkelijk is. Het hanteren van een ultraviolet-droger is een kunst die ik pas onder de knie kreeg nadat ik alle beginnersfouten had gemaakt die er te maken zijn. Als je bijvoorbeeld te lang stilstaat met het apparaat, brand je de houten vloer in. En als je te snel doorloopt, is de lak nog niet uitgehard.”

Waarom zou een grote vloerenlegger jullie niet uit de markt werken door dezelfde service aan te bieden?

“Dat zie ik nog niet zo gauw gebeuren. De houtwereld is een buitengewoon conservatieve wereld. En mochten er een of twee concurrenten mee beginnen, laat ze maar komen! Het is nog niet eenvoudig de UV-droger op de juiste manier te hanteren. Voordat de grote concurrenten zo ver zijn, moeten ze eerst alle fouten gemaakt hebben die ik ook gemaakt heb. Dat is het leergeld dat wij betaald hebben. Vorig jaar nog vroeg een klant of wij de 4.000 vierkante meter vloeroppervlak van zijn villa wilden lakken. Dat durfden we toen niet aan. Nu durven we zelfs contracten voor het bijwerken van 40.000 vierkante meter aan.”

Welke fouten hebben jullie gemaakt?

“Niet elke coating is overal even bruikbaar. Dat merkte ik bij onze eerste klant. Dat was een discotheek met een vloeroppervlakte van 230 vierkante meter. Wij mochten de vloer lakken en de discotheek zou voor het drogen zes dagen moeten sluiten. Wij boden toen aan om de UV-droger uit te proberen. Na drie dagen waren we klaar en hij besloot direct extra feesten in te plannen. Toen hij voor het eerst openging, bleek onze coating weliswaar droog, maar niet bestand tegen alcohol. De volgende dag konden wij opnieuw gaan coaten. We voegden een extra stof aan de lak toe en begonnen opnieuw. Die fout maken wij niet meer.”

 

 

 

Is de techniek milieuvriendelijk?

“De techniek bespaart niet alleen tijd, maar is ook goed voor het milieu. Vooral voor klanten in de horeca is het bijhouden van een vloer nu geen optie. Vanwege de omzet die horeca-ondernemers mislopen bij vier dagen sluiting, laten de meeste liever hun oude vloer slopen en een nieuwe vloer leggen. Dat kost ze hooguit twee dagen en al is dat veel duurder dan schuren en lakken, de kosten verdienen ze eerder uit hun klandizie terug. Met onze nieuwe techniek ziet de berekening er veel gunstiger uit.”

Zoeken jullie investeerders?

“Ja. We zoeken een investeerder die 60.000 euro wil inleggen. We willen nog een apparaat kopen, onze lijn van coatings en lakken uitbreiden, een verkooptool opzetten en ons franchisemodel verder inrichten.”

Je vorige onderneming, De Houtfabriek, is in 2010 failliet gegaan. Wat heb je geleerd van je faillissement?

Roose: “Dat ik geen manager ben. Ik ben als zestienjarige begonnen met het leggen van vloeren en had in 2009 een traditioneel houtbedrijf met 10 werknemers. Toen de crisis uitbrak, halveerde de omzet bijna en moest ik me veel meer met mijn personeel bezig houden dan met het bedrijf. Dat kon ik niet aan – ik heb een jaar later zelf faillissement aangevraagd. Paul, nu weer mijn compagnon, heeft de activa van de curator overgenomen en runt De Houtfabriek nu met succes, naast zijn werk voor 315nm. Ik vind het bovendien erg fijn om in mijn huidige rol geen personeelsmanager te hoeven zijn en weer volop te kunnen pionieren. De ervaring van het faillissement heeft me geleerd dat het slim is om jezelf flexibel in te richten. Vandaar dat wij nu liever franchisenemers zoeken voor 315nm, in plaats van eigen personeel.”