Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Teleshopping-Bob, het beste medicijn tegen cynisme in een brainstorm

We kennen hem allemaal: de typische Amerikaanse verkoper die ons met een tandpastasmile een nieuw product aanprijst. Mark Beekman (Graydon) vertelt uit ervaring hoe je deze kitscherige maar efficiënte verkooptechniek in kan zetten als opwarming voor een goede brainstorm.

Elk innovatieproces draait op goede ideeën. Succesvolle innovatieve bedrijven maken vaak het verschil met een bedrijfscultuur waar medewerkers elkaar creatief stimuleren en co-creatie centraal staat.

Iedereen kan immers een goed idee bedenken, maar niet iedereen durft dat idee ook daadwerkelijk uit te spreken. Daarbij heb je in elk bedrijf zogenaamde ‘nee-zeggers’: mensen die steevast focussen op redenen waarom iets niét kan lukken.

Kritisch nadenken over mogelijke valkuilen is uiteraard belangrijk, maar als deze ‘nee-zeggers’ te zwaar doorwegen in presentaties, pitches en in brainstormsessies, wordt het creatieve proces afgeremd.

Sparks

Hoe kan je nu de positieve output van een team verhogen? Een goede structuur is belangrijk. Bijvoorbeeld door een groep zich eerst samen te laten richten op Sparks (sterktes en mogelijkheden van het idee), om pas dan te komen tot de Flames (argumenten waarom het idee niet gaat werken).

Vooral die Sparks zijn belangrijk. Zo haal je als team het ultieme potentieel uit elk nieuw idee en stimuleer je alle teamleden om positief mee te denken. Dat is theorie. In de praktijk lukt het niet iedereen om de klik te maken van ‘ja, maar’ naar ‘ja, en meer zelfs’.

Yes Bob!

Hoe kan je de Sparks in een team stimuleren? In mijn opleiding ‘creative leadership’ bij THNK.org heb ik een aparte, maar heel effectieve inspiratiebron leren kennen: de verkopers van Tel Sell. Je kent ze wel, de typische gladde Amerikaanse types die ons op televisie enthousiast een nieuwe keukenrobot of vermageringspil proberen verkopen.

Sceptisch? Probeer met je team eens deze oefening voor je aan een brainstormsessie of presentatie begint:

1. Allemaal Bob

Verdeel de aanwezigen in teams van twee personen of vraag twee personen om de oefening voor de hele groep te doen. Beide deelnemers van de proef moeten vanaf nu aangesproken worden met ‘Bob’, een fictieve verkoper van Tel Sell.

2. Kies een product

Kies een willekeurig object om te verkopen. Het maakt niet uit wat. Laat ons bij wijze van voorbeeld een plantenbak nemen.

3. Noem een voordeel

Persoon A begint met het aanprijzen van de plantenbak, door een voordeel aan te halen. Bijvoorbeeld: ‘deze plantenbak staat prachtig in elk interieur!’

4. Herhaling, de hemel in prijzen en aanvullen

Persoon B herhaalt de naam van persoon A en het voordeel. Vervolgens looft persoon B het voordeel en voegt er zelf een nieuw voordeel aan toe. Bijvoorbeeld: ‘Waw, Bob. Past deze plantenbak écht in elk interieur? Dat is geweldig! En weet je wat nog meer? Deze plantenbak zorgt er bovendien voor dat je planten nooit uitdrogen!’

En opnieuw en opnieuw…: Persoon A herhaalt opnieuw de naam van persoon B, de vernoemende voordelen én voegt er opnieuw een voordeel aan toe. Zo gaat de oefening door.

Niet realistisch

De voordelen hoeven niet realistisch te zijn. Zo kan de plantenbak in kwestie zich ook aanpassen aan het kleur van de omgeving, automatisch ongedierte bestrijden of een leuke geur verspreiden.

Hoe gek de deelnemers van de oefening het ook bedenken, de ander moet steeds de voordelen herhalen én zeggen dat hij ze geweldig vindt. De woorden uitspreken is niet genoeg, de deelnemers moeten dezelfde overtuigende en enthousiaste toon hanteren als de telsell-verkopers. 

Resultaat: een opwarmer van formaat

Ontspannen sfeer

Yes Bob! is in de eerste plaats een leuke oefening. De kans is groot dat de teamleaden luid lachen bij de vreemde hersenspinsels van collega’s. Daardoor creëert Yes Bob! een ontspannen sfeer. Teamleden die anders geneigd zijn om hun mond te houden, komen los. Teamleden die anders altijd bijzonder streng zijn, zullen positiever reageren op ideeën.

De belangrijkste kracht van Yes Bob! is echter een combinatie van creatieve stimulans en persoonlijke bevestiging. Iedereen in de vergaderzaal is als het ware mentaal opgewarmd om creatief en positief te denken. Geen idee is te gek of te vergezocht meer.

Door de continue bevestiging, hoe hilarisch ook, zit iedereen bovendien beter in zijn vel dan voor de vergadering. Resultaat? Je komt als groep op creatieve plekken waar je anders nooit zou komen.