We Want Cinema valt in de prijzen

04/16/2014 - 18:13
De winnaar van de Dutch Creative Business Cup is We Want Cinema. Het bedrijf wil de bioscopen een beetje wakker te schudden met een heel alternatieve manier programmeren. Een waarin je zelf bepaalt wat er draait.

Ondernemers: Marieke Jonker (28), Bart Lubbers (46), Krijn Meerburg (61), Michiel Berkel (63)
Startdatum: Amstelfilm dec. 2008, We Want Cinema mei 2012
Eigenaren: de vier ondernemers
Omzet: 300.000 euro
Aantal personeelsleden: 6

Dinsdagmiddag werd de winnaar bekend gemaakt. Het bedrijf stond ook al wat langer op het vizier van Sprout, we kunnen alvast verklappen dat het een van de ondernemingen is die op de lijst Callenger 50 staat. Hier alvast een korte blik op wie 's Nederlands creatiefste ondernemer is.

Wat doet We Want Cinema? 

Het bedrijf is een pionier in de bioscoopmarkt. De digitalisering voltrekt zich op dit moment in rap tempo bij bioscopen. Tot voor kort werden films wekelijks in blikken vanuit één opslagcentrum in Nederland verspreid. Nu zijn dat 'harde schijven'. Het duurt niet lang meer of alles vindt online plaats.

We Want Cinema heeft een alternatieve vorm van programmeren. Je kunt via de site zelf bepalen welke film er in een bioscoop draait. Je schrijft je in, zoekt naar je favoriete film (die je al jaren niet gezien hebt), bestelt je kaartje en nodigt vrienden uit via Facebook. Als er genoeg kaartjes zijn verkocht, gaat jouw filmavond door. De site, een spin off van filmdistributeur Amstelfilm, trekt inmiddels 2000 bezoekers per dag. “Dit aantal stijgt iedere week.”

Extra verdienmodel bioscopen

De ondernemer wil aan het aan einde van dit jaar 50.000 bioscoopkaartjes hebben verkocht. Van ieder gekocht kaartje gaat een derde naar de bioscoop, een derde naar de eigenaar van de content (onder meer de distributeurs) en een derde naar We Want Cinema. Voor het opvullen van ‘de daluren’ moeten de bioscopen - 18 zijn er nu aangesloten- maandelijks een service fee betalen. “We leveren ze een extra verdienmodel.”

Om het aanbod te vergroten, moet ze echter nog wel met andere distributeurs om tafel, die al veel langer in de industrie meedraaien. “Best spannend. De markt is conservatief.”

Door naar Denemarken 

De businessplannen zijn beoordeeld door Nyenrode Business Universiteit en een vakjury bestaande uit Harry Starren (Dutch Design Fashion & Architecture), Victor van der Chijs (OMA), Ewald Smits (Sprout/MT MediaGroep), Frank Kwakman (Nyenrode) en Liesbeth in ’t Hout (Flinterman & In ’t Hout). 

Meer over Geen naam