Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Week 29: Solease en Knoowy

Sprouts startup-roundup, met in week 29: Solease en Knoowy.

 

Solease

UtrechtInc-startup Solease won begin deze maand de Climate-KIC Venture Competition. De onderneming van Pierre Vermeulen en Loes van Petersen levert zonne-energie aan particulieren, ondernemers en de overheid. Het werkt met een vast maandbedrag, wat volgens het bedrijf ervoor zorgt dat klanten zonder een grote investering direct op hun energieverbruik kunnen besparen. Vermeulen vertelt meer.

Waarom startten jullie dit bedrijf?

“Ik werkte in het verleden in India als commercieel directeur voor LeasePlan, het grootste autoleasebedrijf ter wereld. Via een strategische business case over elektrisch vervoer ben ik gaan nadenken over het leasen van zonnestroomsystemen om de duurzame cirkel nu eens écht rond te krijgen. Het idee was dat je eigenlijk alles kan leasen, namelijk niet alleen auto’s maar ook vliegtuigen, pc’s en kantoormeubilair. Maar dit ging nog niet op voor duurzame technieken zoals zonnestroomsystemen. Dat vonden wij raar, want daarmee zou je in onze ogen heel veel van de bestaande drempels zoals financiering op kunnen lossen.”

Welke hobbels moest je eerst overwinnen?

“De uitdaging zat niet in één probleem dat opgelost moest worden, maar in een hele waslijst van kleinere punten. Zoals of je het ook daadwerkelijk gefinancierd krijgt, wat er gebeurt als iemand verhuist, of we verwachten dat de energieprijzen gaan stijgen en met hoeveel procent, en hoe verwachten we dat de prijs voor zonnestroomsystemen zich gaat ontwikkelen. Na een half jaar en heel erg geholpen door onze meer dan vijftien jaar lange ervaring in de autolease hebben wij al deze punten in samenhang, commercieel en zonder een noodzaak voor subsidie opgelost. Van het ontzorgen van mobiliteit naar het ontzorgen van zonne-energie.”

Hoe heb je dit dan zonder subsidie gefinancierd?

“Vooralsnog bundelen wij kleinere objecten (typisch tot 10.000 kWh) tot een groter project, wat gefinancierd kan worden middels bankfinanciering. Voor de toekomst zou een revolverend krediet of een eigen fonds ook een mogelijkheid zijn.”

Hoe ga je uit de kosten komen?

“Doordat we volledig merkonafhankelijk zijn, in combinatie met directe toegang tot de eindklant, kunnen we de vraag sturen en dus goede marges bedingen op inkoop van het systeem, financiering, verzekering, maar ook onderhoud, reparatie en monitoringrapportering.”

Hoe zit het met de concurrentie?

“Daar waar de markt vooral kijkt naar de productiewaarde/ opbrengstenkant van een zonnestroomsysteem (cashflow based model) hebben wij voornamelijk gekeken naar de waarde van zo’n zonnestroomsysteem (asset based model). Hierdoor hebben we de financiering erg kunnen optimaliseren en in combinatie met een slimme distributiestrategie zijn we in staat onze kosten laag te houden wat ons ook de mogelijkheid biedt om zeer snel op te schalen.”

Wat wil je in 2012 bereiken?

“Vooralsnog zijn wij bezig met een aantal pilot projecten in samenwerking met een aantal grote gerenommeerde bedrijven. Ons streven is om tegen het einde van 2012 onze eerste 100 klanten te hebben die gezamenlijk een omzet van zo’n € 500.000 zullen vertegenwoordigen.”

Zijn jullie nog op zoek naar groeikapitaal?

“Hoewel het model sterk genoeg is om op korte termijn break-even te draaien is het in deze markt noodzaak om snel op te schalen. Immers ieder dak waar een zonnestroomsysteem op gelegd wordt, is voor wat betreft de aanschaf 30 jaar van de markt af. Wij zijn dus nog op zoek naar een operationele investering van € 1.5 miljoen om echt op te kunnen schalen. Ook is er vanwege de interessante IRR de mogelijkheid om de eerste batch van systemen ook mee te financieren. Hiervoor denken we dan in totaal zo’n 20 miljoen nodig te hebben.”

 

Knoowy

Het concept van de Maastrichste startup Knoowy is simpel: Kevin Dizy en Ernst Wemmers bieden een online marktplaats aan voor zelfgeschreven documenten. Dizy vertelt waarom hij denkt dat hier veel behoefte aan is.

Hoe kwam dit idee in jullie op?

“Het idee achter Knoowy is ontstaan tijdens de studie. Studenten maken tijdens hun studie veel documenten. Denk aan samenvattingen, verslagen, aantekeningen en scripties. Vervolgens deelt niemand deze documenten. Een uitgebreide samenvatting waaraan je veel uren hebt gewerkt, wordt hoogstens gedeeld binnen je eigen vriendenkring. Ik dacht: dat kan beter. Waarom zou je jouw documenten niet delen met de rest van Nederland? De reden waarom je jouw werk niet deelt, was naar ons inzicht omdat je er niets voor terug krijgt.

In een minor over ondernemerschap aan de hogeschool Zuyd zijn we toen gestart. Uiteindelijk is het een dienst geworden waar allerlei soorten documenten worden aangeboden. Want niet alleen voor school, maar ook voor hobby’s en werk maak je documenten. Gebruikers bieden hun documenten aan en bepalen zelf een verkoopprijs. De verkoper krijgt per download betaald.”

Welke hobbels maken de lancering van deze site lastig?

“Het lastigste is om documenten op de website te krijgen. Veel mensen komen met Knoowy in contact via zoekmachines. Om Knoowy te vinden zijn veel documenten nodig, maar die documenten moeten natuurlijk van veel verschillende gebruikers komen. We streven naar een website waar je bijzondere en complete informatie vindt over vrijwel ieder denkbaar onderwerp.”

Je concurreert onder meer met sites waar boekensamenvattingen staan, zoals Stuvia en eFaqt. Waarom ben jij beter?

“Omdat Knoowy het complete plaatje aanbiedt. Die andere websites beperken zich tot de verkoop van studiedocumenten. Op Knoowy worden bijvoorbeeld ook documenten als recepten, spellen en ebooks aangeboden. Laatst is er bijvoorbeeld een wandelroute door Rotterdam geüpload. Dat maakt het gewoon superleuk. Verder is een groot voordeel dat we jong zijn. We houden de kosten laag en zijn zeer flexibel.”

Je gaat dus snel uit de kosten komen?

“Op dit moment is verdienen niet onze grootste prioriteit. Nu krijgt de verkoper 100% opbrengst voor de verkoop van zijn document, maar in de toekomst gaan we werken met een commissie per verkocht document voor Knoowy. Voor ieder document dat verkocht wordt, gaat een bepaald percentage naar de website toe.”

Naar hoeveel documenten streven jullie op de korte termijn?

“Als we een cijfer moeten noemen, dan streven we naar de mijlpaal van 10.000 gebruikers, waarbij één op de tien gebruikers al eens heeft uitbetaald. Dat betekent dus een omzet van minimaal 15.000 euro. Het mooie aan Knoowy is dat het aantal gebruikers en omzet alleen maar kan groeien. Documenten die nu worden verkocht, worden over een jaar nog steeds aangeboden. 

Nog op zoek naar groeikapitaal?

“Tot nu toe zijn we niet uitdrukkelijk op zoek naar investeerders. Maar mocht een investeerder met expertise ons kunnen helpen, dan staan wij daar altijd voor open.”