Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo maak je PostNL lean

PostNL riep de hulp in van jonge ondernemers om intern te vernieuwen. Een reportage van binnenuit.

PostNL
Foto: Christopher A. Dominic

Het postbedrijf klopte aan bij Aimforthemoon. Het ondernemerscollectief van Niek Karsmakers en Jesse van der Meulen – vorig jaar nog in de 25 onder de 25 van Sprout – koppelt ondernemersteams aan grote bedrijven om samen te innoveren.

Een van de belangrijkste pijlers van Aimforthemoon is het Lean Startup-principe van Eric Ries. Met die methode in het achterhoofd onderzocht het collectief eerst drie maanden de markt waarin PostNL actief is. “Allereerst kijken we naar wat er nu precies aan de hand is en wat er speelt”, zegt Aimforthemoon-afgevaardigde Robert Westerhuis.

“We zitten daarvoor ook in een goed internationaal netwerk. En we doen natuurlijk heel veel research op het internet. Uiteindelijk proberen we alle gefragmenteerde ideeën die we tegenkomen, samen te brengen tot een coherent verhaal.”

Uitvoerder

Wat volgens Westerhuis lastig is bij PostNL, “is dat je als postbedrijf behoorlijk achterin de lijn zit. Je bent de uitvoerder van de verkoop en dan kun je ook overgeslagen worden. Je wilt eerder in die lijn voorkomen. Een andere vraag waar we ons mee bezighouden is: wat kan een postbezorger allemaal nog meer?”

“Hij loopt iedere dag door iedere straat, hij kan een deurbel repareren of een aanspreekpunt zijn voor ouderen. Uiteindelijk is PostNL vooral ook een fijnmazig netwerk met een intelligent systeem erachter dat iedere dag door Nederland rijdt. Daarbij kun je aan hele interessante partnerships denken.”

Gebaseerd op de Lean Start-up methode werkt Aimforthemoon volgens een eigen ‘zero-to-one’-benadering van ‘Scan’, ‘Sprint’, ‘Build’ en ‘Launch’. In de eerste drie maanden is er dan ook vooral intensief gescand, zoekend naar gaten en kansen in de markt. Die fase zit er nu op.

“Nu, zegt Westerhuis, ‘gaan we over op de testfase. Op naar drie maanden sprinten. We gaan letterlijk de straat op om te vragen naar het gedrag van mensen. We willen snappen wat er in iemands hoofd gebeurt. Het gaat om vragen als: ‘Kun je me vertellen wat je vanochtend hebt gedaan?’ ‘Wat zijn de momenten op een dag dat je beslissingen neemt?'”

Zie ook:
Hoe Lean Startup dit Nederlandse bedrijf innovatief houdt
Zo zette een jonge ondernemer het businessmodel van Independer op zijn kop.
5 ondernemerslessen van Eric Ries

“We willen weten wat mensen beweegt als ze iets kopen. Waarom gaan ze naar een winkel? Of waarom kiezen ze voor online? Om bij de juiste personen te komen, hebben we ook een heldere formule nodig. De klant moet heel duidelijk zijn gedefinieerd. Want is de oplossing die we bedenken echt goed voor jouw probleem?”

“We willen een concept neerzetten dat wérkt. Eén waar early adopters zo snel mogelijk al mee aan de gang gaan. Het doel is dat we uiteindelijk gezamenlijk aan een nieuwe onderneming bouwen.”

Fouten maken

Die laatste fase is er ook een waar bij start-ups rustig fouten gemaakt worden, dat hoort bij het snelle leertraject. Iets waar corporates minder van houden. Maar Lekkerkerker is zich wel bewust dat dit erbij hoort. “We zijn ons ervan bewust dat er misschien een paar keer gefaald gaat worden met een product. Dat is weer iets wat een grote corporate moet leren. Wij doen het nu eenmaal graag meteen in een keer helemaal goed. Nu moeten we de ruimte geven.”

Hoewel er misschien af en toe botsingen tussen de twee culturen plaatsvinden, zijn beide partijen zeer tevreden met de samenwerking. Lekkerkerker: “Er is een goede klik. En het is interessant om van buiten naar binnen te denken. Ze zijn heel goed in zich in hele korte tijd verdiepen in een markt en weer te geven wat de ontwikkelingen zijn en wat er speelt. Het project heeft een hoge snelheid, veel dynamiek en geeft energie.

Westerhuis: “Natuurlijk botst het weleens. Wij rennen aan de zijlijn en worden soms het veld ingetrokken om uit te leggen wat we nu eigenlijk precies aan het doen zijn. En waarom we het zo doen. Maar dat geeft ook weer nieuwe informatie. Een corporate stelt hele goede vragen. Ze zoeken nu eenmaal bevestiging. Maar het is super om de samenwerking op deze manier mee te mogen maken.”


Kom naar Lean Startup Machine

Wil je ook in een weekend ervaren hoe Aimforthemoon werkt? Na het overweldigende succes van de eerste editie in 2014 komt de Lean Startup Machine dit jaar weer terug naar Amsterdam. Tijdens het weekend van 27, 28 en 29 november in Meet Berlage leren entrepreneurs en intrapreneurs hoe producten en bedrijven snel en succesvol gebouwd kunnen worden. 

Foto: Franklin Heijnen | CC BY-SA 2.0