Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo vertel je een goed ondernemersverhaal

Hoe zorg je ervoor dat je zo’n mooi ondernemersverhaal hebt, dat zowel jouw klanten als werknemers daar onderdeel van willen zijn? Trainers Glenn van der Burg en Luuk Willems geven 4 tips.

1. Begrijp de kracht van verhalen

Mensen vertellen al eeuwenlang verhalen. Boeiende verhalen inspireren, raken een gevoel en verbinden mensen. Als je je ondernemersdoelen helder kunt verwoorden, weten jouw werknemers waar hun bedrijf voor staat. Voor de klanten betekent het dat het verhaal makkelijker blijft hangen. Voor beiden geldt: ze weten je te vinden en willen bij jou horen. Mooi. 

2. Ken je Disneyklassiekers

In ondernemerscontext gaat het erom of je dezelfde spanning, dezelfde beroering die we kennen van boeken en films, kunt overbrengen op je organisatie en je werknemers. 

Om een goed verhaal te bouwen, is het handig je Disneyklassiekers te kennen. Alle Disneyfilms kennen immers dezelfde elementen:

– Het verhaal begint met: Er was eens…
– De held wil van situatie ‘a’ naar ‘b’, maar ondervindt onderweg spanningen en conflicten
– Uiteindelijk haalt hij of zij het doel

Een ondernemersverhaal bestaat uit dezelfde elementen. In een notendop gaat het erom te beschrijven waar je nu als ondernemer staat en waar je uiteindelijk naar toe wilt.

3. Denk aan Airbnb en Uber

Als we een workshop geven over storytelling, vragen we de deelnemers eerst hun ondernemersdoel onder woorden te brengen. Vaak horen we dingen als: ‘Ik wil één miljoen euro omzet halen’. Of: ‘Ik wil het beste internetbedrijf van Nederland/ Europa / wereld zijn.’ Dat vinden wij te beperkt.

Wij bedoelen eigenlijk: wat is je maatschappelijke bijdrage? Daarbij geldt dat hoe meer je uitzoomt, hoe interessanter jouw verhaal wordt. Zo kun je als hypotheekadviseur zeggen: ‘Ik verkoop hypotheken’, maar ook: ‘Mensen kunnen dankzij mijn product hun droom waarmaken.’

Apple is een typisch voorbeeld van een bedrijf met een goed verhaal. Maar zo voor de hand liggend dat we hem overslaan. Neem die hippe, nieuwe bedrijven als Airbnb en Uber. De een is kamerverhuurder en de ander een taxibedrijf. Maar de een zegt: ‘We brengen mensen bij elkaar’ (Airbnb) en de ander meent: ‘Wij dragen bij aan een duurzame wereld’ (Uber). Beide ondernemingen krijgen daardoor een soort magie over zich.

4. Gebruik persoonlijke anekdotes

Deelnemers in onze workshop vertellen hun levensverhaal aan elkaar. Hoezo? Door dat te vertellen, merk je waar je goed in bent, wat een rode draad is in je leven en wat jou energie geeft. Die persoonlijke elementen zijn de bouwstenen voor je verhaal. Maak altijd van het abstracte iets concreets.

Wat is jouw persoonlijke aandeel in je bedrijf? Alleen met persoonlijke anekdotes wordt jouw ondernemersverhaal sprekend en verwordt het niet tot een verkooptrucje. Want een trucje werkt niet. Mensen hebben dat zo door.

Als je dit allemaal in acht hebt genomen, kun je beginnen. Succes!

Glenn van der Burg en Luuk Willems zijn verbonden aan de Baak. Zij geven onder meer de workshop Storytelling