Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

12 Nederlandse formules die internationaal gaan

Het kan dus wel! Waar De Bijenkorf in Nederland inbindt, zijn andere Nederlandse ketens juist flink aan het uitbreiden. Sprout presenteert 12 merken die toe zijn aan groei in het buitenland.

 

G-Star

Het Nederlandse denimlabel G-Star wil honderd winkels openen in Duitsland. Dat maakte de directeur van de Duitse divisie deze week bekend. Er komen onder meer vestigingen in München, Hamburg, Kiel, Freiburg en Frankfurt. Het bedrijf opende dit jaar al drie winkels in Berlijn, Keulen en Oldenburg. Daar zitten ook zaken tussen die volledig gevuld zijn met vrouwenmode. Eerder bleek zo’n formule succesvol te zijn in Amsterdam. Op dit moment heeft het modemerk 45 winkels in Duitsland, allen gerund door franchisenemers.

Mud Jeans

Ook kledingmerk Mud Jeans van mode-ondernemer Bert van Son wil flink uitbreiden in Duitsland. Het businessmodel ‘huur je spijkerbroek/lease a jeans’ slaat zo goed aan, dat Van Son met banken en investeerders in gesprek is voor groeikapitaal. “Momenteel verkopen acht winkels in Nederland en 25 in Duitsland onze broeken. Duitsland is een stapje verder dan Nederland op duurzaam gebied. Daar wil ik honderd verkooppunten realiseren”, vertelde de eigenaar al eerder aan Sprout.

Van Gils

Het Nederlandse mannenmodemerk Van Gils is dit jaar bezig met een uitbreiding in België. Er komt onder meer een brand store in Antwerpen bij. Daarnaast komen er shop-in-shop formules in het warenhuis Inno. Van Gils pakt door, kun je wel zeggen: in maart 2013 opende het mannenmodemerk pas zijn eerste brand store in Rotterdam.

Spar

Supermartketen Spar wil minimaal dertig winkels openen in het Midden-Oosten. Alleen dit jaar al worden er acht Spar-winkels geopend in Abu Dhabi (Verenigde Arabische Emiraten), twee in Qatar en één in Libanon. De komende drie jaar volgen er nog Spar-winkels in Oman, Saoedi-Arabië en meer in de Emiraten.

Spar weet allang hoe je een internatiole uitrol vorm moet geven: In Oostenrijk, Hongarije, Slovenië en Tsjechië heeft het ook een sportwinkelketen onder de naam Hervis, en in een aantal landen zijn er Eurospar- en Intersparwinkels. Sinds 2005 is het ook in China gevestigd. Het totaal aantal winkels die de naam Spar dragen, ligt ruimschoots boven de 12.000. Spar is in 34 landen actief.

Hema

Hema heeft deze lente vier winkels geopend in Le Havre en Bordeaux. Daarmee komt de teller op twintig Franse Hema-winkels. Eerder opende Hema al vestigingen in Noord-Frankrijk en de regio Parijs. In 2009 werd de eerste Hema-vestiging in Frankrijk geopend. Volgens CEO Ronald van Zetten wil Hema uiteindelijk in alle grote Franse steden een winkel openen.

Albert Heijn

Albert Heijn wil Vlaanderen veroveren. Het opende in 2011 zijn eerste vestiging in Brasschaat en ondertussen heeft het vijftien winkels in het Nederlandse sprekende deel van België. Tegen 2016 moeten het er vijftig zijn. “De expansie loopt lekker, we zitten op schema”, zei Albert Heijn eerder tegen de Belgische site Trends. “De winkels zijn al rendabel, maar het spreekt voor zich dat alle opstartkosten nog niet zijn terugverdiend. Het is nog een bescheiden operatie.”

Supertrash

Met tweeduizend verkooppunten in 24 landen groeide Supertrash, het modemerk van Olcay Gulsen in vier jaar tijd uit tot wereldmerk. Maar de expansiedrift van Gulsen is er nog steeds. Dit jaar richt ze haar pijlen op Turkije. “Ik heb drie weken geleden Turks geleerd. Voor mij persoonlijk is dat een heel mooi land om Supertrash te introduceren”, zei ze eerder tegen Metronieuws.

Bagels & Beans

De Nederlandse broodjes- en koffieketen Bagels & Beans wil volgend jaar meer filialen openen in Duitsland. De onderneming heeft een pilotstore in Aken en draait daar naar eigen zeggen goede omzetten. “Mijn ambitie is om Bagels & Beans nóg groter en internationaler te maken”, zegt oprichter en directeur Ronald Bakker in het blad Focus. “In Nederland willen we binnen vier jaar doorgroeien naar honderd vestigingen. Daarbij willen we volgend jaar meer winkels openen in Duitsland. Maar de bagel komt oorspronkelijk uit Amerika en wie weet kunnen we daar ook met ons concept aan de slag.” Voor de expansie in Duitsland is Bagels & Beans op zoek naar een partner.

Van Bommel

Het Nederlandse schoenenmerk Van Bommel wil eigen winkels openen in meerdere steden in Duitsland. Van Bommel heeft al vestigingen in Amsterdam, Antwerpen en Brugge. Het komende halfjaar gaat de directie ook kijken of er in de Scandinavische landen een markt is voor schoenen van Van Bommel. Die stap zet Van Bommel echter pas ‘als Duitsland staat’, zegt commercieel directeur Pepijn van Bommel in Het Financieele Dagblad. In 2010 beschikte het merk al kortstondig over een winkel in Berlijn. Die is echter om ‘bedrijfseconomische redenen’ gesloten.

New York Pizza

New York Pizza opent de komende maanden twee winkels in Keulen. “We zien Noord-Rijnland-Westfalen als een tweede markt”, zei oprichter Philippe Vorst eerder dit jaar tegen het Financieele Dagblad. “De prijzen liggen er veel lager dan in Nederland, dus we zullen meer volume moeten draaien. Als je hier in een vestiging €10.000 per week verkoopt, moet het daar €13.000 zijn. Maar er zijn daar wel meer grote steden.” In Nederland heeft New York Pizza inmiddels 115 vestigingen. “Ik schat dat ik nog vier jaar door kan blijven gaan met een uitbreiding binnen Nederland”, zei Vorst vorige week tegen Sprout.

Suitsupply

Fokke de Jong van SuitSupply gaat volle vaart vooruit in de VS. Dit jaar opende hij er vijf nieuwe pakkenwinkels. De nieuwe aanwinsten bevinden zich in Atlanta, Philadelphia, Seattle, Denver en Dallas. Die winkels bevinden zich niet in afgelegen shoppingsmalls. In Atlanta, Georgia begeeft hij zich midden in zaken-en woondistrict Buckhead, ook wel het Beverly Hills van het Zuiden genoemd. In Philadelphia heeft hij een 84-jaar oud hotel opgekocht, dat zich in at 1601 Locust Street. Met meer dan 40 winkels in verschillende landen en een omzet die richting de honderd miljoen euro loopt, kun je inmiddels wel stellen dat SuitSupply een succesvolle multinational is.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Colori Shoes

De Nederlandse schoenwinkel Colori Shoes wil meer vestigingen openen in Nederland en ook uitbreiden naar het buitenland. Om deze plannen te kunnen financieren is het bezig crowdfunding op te halen. Colori Shoes heeft momenteel vier fysieke winkels en een webshop in Nederland. Het bedrijf wil graag als eerste de verkoop uitbreiden naar Duitsland. Mede-oprichter Emilie Huber zegt te streven naar maximaal tweeduizend aandeelhouders die samen een miljoen euro investeren.