Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

15 infographics over India

De economische groei in India daalde het afgelopen jaar van 8 naar 5 procent, maar het land biedt nog altijd veel kansen. 15 dingen die handig zijn om te weten over India.

Wil je meer weten over business in India? Ga dan naar de Vibrant India Day 2012 op 22 oktober. Deze conferentie is bedoeld voor ondernemers die willen weten hoe en waar je zaken moet doen in India.

 

1. Bevolkingscijfers

India noteerde eind 2011 liefst 1210 miljoen inwoners. Daarmee is het na China het meest bevolkte land in de wereld. De bevolkingsgroei ligt echter inmiddels op een gemiddeld niveau: tussen 2009 en 2011 groeide de populatie met 1,6 procent (de groei van Nederland ligt onder de 1 procent). Ondanks het feit dat de Indiase economie al jarenlang groeistuipen vertoont, en de dienstensector gestaag groeit, komt nog steeds ruim 3 op de 5 Indiaërs van het platteland vandaan.

2. Bevolkingsgroei in het verleden

India vertoont vanaf de jaren ’50, samen met China, Afrika en Latijns Amerika, een duidelijk groter percentage aan bevolkingsgroei dan (West-)Europa en Amerika. China en India hadden altijd al meer bewoners, maar sindsdien is het verschil in aantal inwoners enorm geworden.

3. Alfabetisme

Analfabetisme komt steeds minder voor, vooral in de regio’s van Kerola, Mizoram en Goa. Maar in regio’s als Bihar en Jharkand is toch nog altijd bijna 1 op de 2 inwoners analfabeet. Overall is ruim 7 op de 10 Indiaërs alfabeet.

4. Valutakoers

De roepie is de munteenheid van India. De naam roepie komt uit het Sanskriet Rupya, hetgeen zilver betekent. De roepie staat echter vanwege ander edelmetaal onder druk. De Indiase overheid probeert de vraag naar fysiek goud in eigen land af te remmen, omdat de import van goud zorgt voor een tekort op de betalingsbalans en voor waardedaling van de roepie. Alleen dit jaar heeft de roepie al meer dan 20% van haar waarde verloren ten opzichte van de Amerikaanse dollar.

5. Eigendom (1)

Buitenlandse investeerders hebben sindskort meer vrijheden in India. Een retailer die één merk verkoopt, kan nu honderd procent eigenaar van zijn bedrijf zijn. In ketens met meerdere merken is het ook nog mogelijk een meerderheidsbelang te krijgen, maar dan voor 51 procent. Luchtvaartmaatschappij opzetten? Dan moet je het initiatief aan de Indiaërs laten.

6. Eigendom (2)

India geeft sinds september ook aan energiebedrijven de kans om een groter deel van de taart te krijgen. Broodnodig, want het energienetwerk is erg verzwakt en kan de groei van de bevolking, voorzieningen en vastgoedsector niet bijhouden. Niet zo lang geleden was er een grote elektriciteitsstoring in het land. Toch krijg je niet de touwtjes in handen: 49 procent is het hoogst haalbare, met hulp van institutionele investeerders. In de tv-entertainmentindustrie is het nu wel mogelijk om een meerderheidsbelang van 74 procent te krijgen. Dit geldt niet voor nieuws- en radiokanalen.

7. Mediagebruik

Het klopt dat in het zuiden van India heel veel it’ers goedkoop jouw site ontwikkelen. Maar toch is vast internet geen vanzelfsprekendheid in India: 8 op de 100 inwoners heeft het. Mobieltjes zijn daarentegen een gemeengoed: ruim 7 op de 10 Indiaërs kan daarover beschikken.

8. Internetgebruik

Van al die mobieltjes is er echter nog niet de helft voor internet geschikt: 21 van de 50 miljoen mobieltjes in India zijn smartphones. Omdat er niet zoveel vaste internetgebruikers zijn, vindt toch 40 procent van het zoekverkeer op een mobieltje plaats.

9. Massamedia vs. internet

In India is eenzelfde trend te zien als in Europa en de VS, maar dan later ingezet: de investeringen in de printmarkt dalen, de tv- en radiomarkt consolideren en investeringen in digitale media groeien gestaag.

10. Sociale media

Niets nieuws onder de Indiase zon: ook daar domineert Facebook het sociale media-landschap. Google heeft met Orkut, Blogspot (en YouTube) echter nog een flinke vinger in de pap. Van de buitenlandse mainstream media zijn het de Amerikaanse spelers die goed meedoen: ESPN en CNet.

11. Mediagebruik werknemer

Het ‘nieuwe werken’ slaat eveneens toe in India. De op de infographic vertoonde groeipercentages laten zien dat in de werkomgeving zowel de toegang tot internet, sociale media als mobiel internet hard stijgt.

12. Mediagebruik burger

Ook op deze infographic komt naar voren dat Indiaërs vergeleken met westerlingen meer van een mobiel gebruik maken. Als ze dan een ongelimiteerd internetabonnement nemen, willen ze daar niet meer dan 50 roepie per maand voor betalen. Dat is 73 eurocent per maand, een bedrag waar wij jaloers van zouden worden. En als ze dan het internet opgaan, zijn ze net als wij: ze zoeken in de eerste plaats naar vermaak, niet naar informatie. Opvallend: mobiel internet is in India vooral een voorrecht voor mannen.

13. Online shopping

Het zijn vooral twintigers in India die gebruik maken van internet, zo bleek al uit de voorgaande infographic. Logisch is het dan ook dat uit een rapport van Nielsen naar voren komt dat voornamelijk deze leeftijdscategorie online aankopen doet. De onderverdeling verschilt overigens niet wezenlijk van die in Europa en Amerika.

14. Webdevelopment

Heb jij een Indiaër ingehuurd voor het bouwen van je website? Geen slechte keuze, als je naar het tarief kijkt. Er zijn echter betere alternatieven: in Maleisië en op de Filippijnen doen ze het helemaal voor een prikkie.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

15. Andere wetenswaardigheden

Natuurlijk wil je ook makkelijk met je webdeveloper, of met je doelgroep, kunnen communiceren. Een van de interessante andere feitjes is dat India ‘s werelds grootste land is waar Engels wordt gesproken. Niet alleen qua oppervlak: omdat er zoveel stammen en geloven zijn in India, wordt het Engels door Indiaërs gezien als een neutrale, veilige taal. De meeste spreken het dan ook. Verder handig om te weten: India is ‘s werelds grootste producent van gedroogde bonen.