Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘In 2015 willen we in alle mobieltjes zitten’

Een applicatie die bijhoudt op welke etage van de Bijenkorf je je bevindt of zegt voor welk beroemd schilderij je staat. Qubulus zegt dat er een markt voor is. Een Skype-interview met mede-oprichter Frank Schuil.

Dit is het eerste deel uit een serie van Skype-interviews met ondernemers die zich in het buitenland bevinden.

Bas van Essen: Op je Linkedin-profiel staat dat je co-founder bent van Qubulus, een Zweeds bedrijf. Hoe is dat zo gekomen?
Frank Schuil: Tijdens mijn werk voor mijn vorige startup IRL Connect kwam ik in contact met mijn huidige co-founder Ants Maran. Toen ik mijn aandelen in IRL Connect verkocht, nam hij contact met me op over dit idee voor een bedrijf dat indoor locatiebepaling aanbiedt. En aangezien hij Zweeds is, hebben we patenten overgenomen van het Zweedse TeliaSonera en meegedraaid in een Zweedse incubator en is Qubulus dus ook een Zweeds bedrijf geworden. Sinds februari heb ik me gevestigd in Malmö, al zit ik vaak in het buitenland en is het mijn doel dit jaar nog naar de Verenigde Staten te vertrekken.

Bas van Essen: Waarom de VS?
Frank Schuil: Naast de Aziatische markt waar we nu ook al actief op zijn, is de markt in de Verenigde Staten één die we graag veroveren. Onze klanten zijn onder andere banken, vliegvelden en warenhuizen en vooral in die laatste categorie zit je in de Verenigde Staten goed.

Bas van Essen: Sinds deze maand kan Qubulus gebruikers op een etage laten inchecken, al moet er nog een API beschikbaar komen. Waarom is zeer accurate plaatsbepaling zo belangrijk voor afnemers?
Frank Schuil: Er is überhaupt nog geen app die verticale plaatsbepaling aanbiedt, zonder dat daar extra apparatuur aan te pas komt. De behoefte aan accuratesse verschilt per klant. Voor warenhuizen geldt dat je op minder dan vijf meter nauwkeurigheid kunt bepalen of iemand in een bepaalde winkel is of niet. Een zekerheid die apps op basis van WiFi en GPS, als ze al werken, slechts tot hoogstens tien meter kunnen bieden. Voor een augmented reality applicatie in een museum geldt hetzelfde, alleen wil je dan bijvoorbeeld bepalen voor welk museumstuk je staat. De nauwkeurigheid die wij bieden is de gewenste en valt ook eindelijk binnen een realistisch budget, terwijl hardware-oplossingen de klant snel op de kosten jaagt.

Bas van Essen: Wat is een realistisch budget?
Frank Schuil:
Gratis :). Daar plaatsen we uiteraard een paar kanttekeningen bij. Voor ons zit het verdienmodel in de data. We kijken naar de locatiedata die we kunnen verzamelen van de gebruiker, mits deze hiervoor toestemming geeft. De analytics die we op basis van die data verkopen, is ons model. In het geval dat een klant die data niet wil delen om wat voor reden dan ook, is er een jaarlijkse licentie van toepassing op basis van m2.

Verder assisteren we onze klanten ook vaak bij het implementatieproces. We kijken naar de huidige stand van zaken in een bepaald pand en adviseren hoe de beste accuraatheid kan worden bereikt. Daarna helpen we de juiste ‘fingerprints’ te selecteren die je met onze tool kan verzamelen, omdat de ervaring leert dat dit proces aanvankelijk vaak niet goed wordt uitgevoerd. In onze tutorials proberen we wel hier steeds beter op in te spelen, zodat ontwikkelaars helemaal zelf aan de slag kunnen.

Bas van Essen: Je gaf eerder aan dat je de techniek ook beschikbaar wil stellen aan partijen als Foursquare of Facebook. Zijn hier al gesprekken over geweest?
Frank Schuil:
Aangezien we onze API nog niet gelanceerd hebben, zijn het gesprekken die we nu nog niet actief najagen. Wel zijn er verkennende gesprekken geweest met een concurrent van Foursquare en zijn we ook in gesprek met verschillende augmented reality-partijen.

De doelstelling is uiteraard wel om op termijn allerlei apps te kunnen voorzien van indoor locatiebepaling. Of dit nu een check-in app is die vervolgens automatisch voor je in kan checken, een augmented reality- applicatie voor binnen, of een vind-je-collega applicatie, maakt wat ons betreft niet uit.

Bas van Essen: Wat voor bedrijfsprestaties wil Qubulus aan het eind van 2011 gerealiseerd hebben?
Frank Schuil:
Onze eerste doelstelling, winstgevend zijn, hebben we in maart al bereikt. De andere doelstellingen zijn met name gericht op groei. We willen niet alleen actief zijn in de VS en China , maar ook uitbreiden en consolideren in de markten waar we al aanwezig zijn, zoals Nederland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Turkije, Singapore en Zweden. Daarnaast willen we onze hardware in productie nemen en partnerships sluiten om de distributie van onze technologie te bevorderen.

Om het over de langere termijn te hebben: in 2015 willen we in alle mobiele telefoons zitten, om vervolgens in 2020 ook de stap te maken naar integratie binnen hardware.

Bas van Essen: Waar hebben jullie je winstgevendheid aan te danken?
Frank Schuil:
De omzet komt op dit moment voornamelijk uit projecten voor grote klanten die al lang hebben gezocht naar een oplossing voor indoor locatiebepaling. Van sommige partijen hoorden we dat ze al meer dan tien jaar naar een dergelijke oplossing op zoek waren en een andere partij had al meer negen verschillende technologieën geprobeerd. Vandaar ook dat de meeste projecten waar we nu bij zijn betrokken, nog in de pilotfase verkeren en onder een geheimhoudingsverklaring vallen.

Bas van Essen: Zijn er geen klanten die bij naam te noemen zijn?
Frank Schuil:
Helaas nog niet. We zijn betrokken bij een mooi project in Nederland waar ik hopelijk binnen afzienbare tijd meer over kan vertellen. Om het in perspectief te plaatsen: we zijn pas in april 2010 gestart als bedrijf en september 2010 begonnen met de verkoop, nadat we op de Android Market al vroeg de voorbeeldapplicatie Salamander lanceerden.

Bas van Essen: Hoe staat het met de toepasbaarheid van de techniek op andere mobiele platformen?
Frank Schuil:
Op dit moment werkt onze technologie op Android en andere platformen hebben we op onze roadmap staan. De iPhone van Apple, een populair toestel wat we graag zouden willen ondersteunen, heeft op dit moment de toegang tot de locatie API ontzegd, zodat ondersteuning niet mogelijk is tenzij het wordt toegepast onder een businesslicentie. We verwachten wel dat dit wel zal veranderen.

Bas van Essen: In hoeverre worden jullie omzetverwachtingen bijgesteld als de locatie API van de iPhone beschikbaar komt?
Frank Schuil:
Het zou zeker een stimulans zijn, maar het houdt ons niet tegen. Zo zijn we in gesprek met een Chinese partij waar 90% van de iPhones gejailbreakt zijn en kunnen we via de businesslicentie toch iPhone ondersteunen. Verder heeft Android iPhone ingehaald en zijn de marktverwachtingen dat deze trend gestaag door zal zetten.


Bas van Essen: Jij leidt de marketing van Qubulus. Waar focus je je op?
Frank Schuil:
Klopt, mijn voornaamste doelstelling is indoor locatiebepaling onder de aandacht te brengen bij partijen die er baat bij hebben en vervolgens ook bij een breder publiek. Steeds meer partijen zijn zich bewust van de mogelijkheden van indoor locatiebepaling. Het begint te leven en de noodzaak om er “iets” mee te doen wordt alleen maar groter. Vanuit het perspectief van Qubulus proberen we natuurlijk ons bedrijf een centrale rol te laten spelen en vooralsnog hebben we niet te klagen. Volgende week staan we zowel op het podium van TheNextWeb als op de belangrijkste mobiele conferentie in Azië, GMIC.

Bas van Essen: Hoe wordt de techniek doorontwikkeld in de toekomst?
Frank Schuil:
De support vanuit ons platform wordt uitgebreid, API-integraties worden nog gebruiksvriendelijker en onze focus richt zich ook op het standaard aanwezig zijn in mobiele toestellen. Daarnaast breiden we de opgekochte patenten uit met eigen patentapplicaties en worden de algoritmes continu doorontwikkeld om nog betere accuratesse en bredere toepasbaarheid van onze technologie te waarborgen.

Bas van Essen: Wat zegt jou het feit dat Foursquare nog nauwelijks winstgevend is?
Frank Schuil:
Foursquare volgt het pad van veel consumentenapplicaties waar er eerst gebruikersgroei wordt nagestreefd, om vervolgens het businessmodel uit te vogelen. Daar is op zich niks mis mee en de groei voor het platform blijft niet uit. Op termijn denk ik dat Foursquare een interessante database heeft van locaties die veel geld waard zijn, maar vanuit ons perspectief is het slechts een fractie van de data die je met indoor locatiebepaling kunt verzamelen.

Bas van Essen: Over wat voor omzetschaal spreken we?
Frank Schuil:
Over onze eigen omzetverwachting doe ik geen uitspraak. Ik verwijs naar cijfers van ABI Research, die de advertentiemarkt voor alternatieve locatie-applicaties op 1,8 miljard dollar schat. We spenderen bovendien een heel groot deel van onze tijd binnen en zo’n 70 procent van onze mobiele gesprekken en 80 procent van ons mobiele dataverkeer vindt binnen plaats.

Bas van Essen: Waar ga je trouwens wonen in de VS?
Frank Schuil:
Sillicon Valley waarschijnlijk. Ben daar vorig jaar al twee weken heen geweest om te scouten voor Qubulus.

Lees ook de andere interviews met Nederlandse avonturiers:

Afrika:

Vastgoedman bouwt resort in Ghana met Europees geld (Ghana)

‘Zuid-Afrikanen herkennen goede en slechte site niet’ (Zuid-Afrika)

Azië:

Zonnepanelen verkopen in een straatarm land (Bangladesh)

Ondernemer runt advocatenkantoor in China (China)

‘De Chinezen kopen alles van ons’ (China)

‘De Chinese staats-tv wilde ons ineens als klant’ (China)

Hoe twee architecten China veroveren (China)

Ondernemer zet miljoenen om met sourcing in China (China)

Wegreflector leidt ondernemer naar Oman (Oman)

‘In Moskou werken mensen vooral voor de cash’ (Rusland)

Europa:

‘Grieken zijn heel MVO’ (Griekenland)

‘In anderhalf jaar verover ik de Zweedse markt’ (Zweden)

‘In 2015 willen we in alle mobieltjes zitten’ (Zweden)

Noord-Amerika:

Yankees in leer bij Hollandse startup (VS)

Nederlander bouwt Amerikaanse sportwagen (VS)

‘Ondernemer werkt aan biologische Tulpenmanie’ (VS)

Servetten slijten in de VS (Verenigde Staten)

Zuid-Amerika:

‘Zorg voor kapitaal, anders red je het hier niet’ (Argentinië)

Onbekende markt verkennen in onbekend land (Argentinië)

Ondernemen in het land van Maxima (Argentinië)

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ondernemer zoekt nieuwe Ronaldo’s (Brazilië)

‘De botenbusiness in Brazilië is booming’ (Brazilië)