Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger stapt in Japans wegwerpservies

Thomas Kascha, medeoprichter van mysteryshopping bedrijf AQ Services, begint aan een nieuwe uitdaging: de Europese markt veroveren met Japans wegwerpservies. “Ik heb mijn ondernemersvrijheid teruggevonden.”


Je stampt in een paar jaar tijd een succesvol mysteryshopping bedrijf uit de grond. Net nu je kindje internationaal succes aan het oogsten is, besluit je jezelf uit te laten kopen: om milieuvriendelijk Japans wegwerpservies te gaan verkopen.

Ondernemer Thomas Kascha zegt zo’n grote marktkans te bespeuren dat hij er vorige week afscheid voor heeft genomen als directeur-eigenaar bij AQ Services – in 2007 tot Challenger verkozen.

Hij begint met het opzetten van een eigen importbedrijf: SD Trading. De ondernemer heeft de Europese verkooprechten van het Japanse WASARA gekocht. Dat bedrijf maakt designproducten volgens een cradle to cradle-concept. De bordjes zijn zo gemaakt dat het materiaal in maximaal negentig dagen in de natuur is verdwenen. In de Verenigde Staten wordt er momenteel een tentoonstelling aan het product gewijd: in het Cooper Hewitt National Museum te New York.

 

Opslagloods

Een recent aangekochte opslagloods in het Utrechtse Baambrugge doet voorlopig dienst als hoofdkantoor. Samen met zakenpartner Roy Blom, die voorheen mede-eigenaar was van het sportcentrum Amstelborgh-Borchland, drie man vast personeel en een stagiaire, wordt er gewerkt aan de uitrol in Europa.

Kasha zegt zo snel mogelijk volume willen te bereiken om uit de rode cijfers te komen. Via resellers gaat hij zijn producten dit jaar nog in verschillende Europese landen introduceren. “Het uiteindelijke doel is om de hele Unie te beleveren. In Frankrijk, Italië en Zwitserland zetten we momenteel al concrete stappen.”

Het vinden van de verkoopagenten valt niet mee, zegt hij. “Iedereen wil direct exclusiviteit en dan het liefst voor meerdere regio’s of landen tegelijkertijd.” SD Trading wil zich zo min mogelijk vastleggen. “Ik wil niet angstig zitten wachten in onze loods tot het onze agenten een keer betaamd om enkele producten te verkopen.”

 

Brede distributeur

Kascha stuitte vorig jaar bij toeval – AQ Services zit ook in Japan- op de bordjes van WASARA. “Ik heb een van mijn Japanse medewerkers van AQ Services budget gegeven om met ze kennis te maken.” De fabrikant had weinig trek in uitbreiding van haar afzetgebied. Met veel geduld en flinke toezeggingen voor het betalen van royalty’s heeft Kascha ze toch weten over te halen. Niet lang daarna viel voor hem het besluit om AQ Services te verlaten. Kascha: “Ik moest een keuze maken. Wil je ergens een succes van maken, dan moet je je erop kunnen focussen.”

Het is de bedoeling om van SD Trading een brede designdistributeur te maken. De papieren bordjes zijn een eerste stap. “Van WASARA alleen gaan we niet rijk worden, al verwacht ik er vanaf volgend jaar een aardige boterham mee te verdienen. Het product is te exclusief om een grote markt mee te bereiken. We zien het als opstapje om zo snel mogelijk twee à drie producten in eigen beheer toe te voegen.”


In 2001 richtte Kasha samen met Jan-Willem Smulders AQ Services op. Inmiddels heeft de onderneming zeven kantoren, waarvan vijf in Azië. Kascha zegt niet rouwig te zijn om zijn vertrek. “Ik heb een enorm gevoel van vrijheid terug dat ik was gaan missen.”

 

Lees ook het opmerkelijke ondernemersverhaal van David Sluis (32), die in korte tijd een glossy aanbiedingensite voor vrouwen tot een succes heeft weten te maken.

 

Wil je meer weten over hoe je met succesvol een importorganisatie opzet? Lees het verhaal ‘Hoe regelt u uw import?’ 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook het boek Building an Import/Export business of volg het seminar Exportdocumenten