Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De challenge van SnappCar

Sprout presenteert met trots een nieuwe columnist: challenger van het jaar Victor van Tol. Hij schrijft dit jaar columns over zijn belevenissen rondom het uitbouwen van carsharingdienst SnappCar. Om te beginnen legt hij uit wat zijn 'challenge' is.

Toen SnappCar op de Sprout Challengerday werd uitgeroepen tot Challenger van het Jaar, stonden medeoprichter Pascal Ontijd en ik in Dublin. We hadden Challengerday laten schieten om op de WebSummit te pitchen voor een publiek van 12.500 mensen. Pascal en ik stonden net te luisteren naar de oprichters van Movember toen we het verlossende sms’je van David kregen. Het was bijna surrealistisch dat we er zelf niet bij waren, maar dat David – medewerker van het eerste uur – het geflikt had met zijn pitch. Om de overwinning te vieren zijn er flink wat glazen Guinness doorheen gegaan die avond…

In feite dagen we de hele wereld uit

De challenge van SnappCar is groot; in feite dagen we de hele wereld uit. Autobezitters kunnen via ons platform hun auto verhuren aan mensen in de buurt. Volledig verzekerd, voor een paar tientjes per dag, afhankelijk van het type auto. Dat is meer dan alleen een handige dienst: we dagen consumenten uit om na te denken over hun autogebruik, fabrikanten of ze wel zoveel auto’s moeten maken en overheden over hoe ze minder auto’s op de weg krijgen.


Dit artikel komt uit Sprout Magazine. Abonnement?
Onderzoek toont aan dat elke gedeelde auto zorgt voor negen tot dertien minder auto’s op de weg. Omdat mensen door carsharing bewust worden van hun rijgedrag – mensen met een auto hebben de neiging om voor elke krop sla met de auto naar de supermarkt te gaan – en bij vervanging eerder denken: heb ik eigenlijk nog wel een nieuwe nodig? Het verschil dat wij daarmee kunnen maken voor het milieu en de file- en parkeerproblematiek is gigantisch.

Elke gedeelde auto zorgt voor negen tot dertien minder auto’s op de weg

Omdat carsharing – en sharing in het algemeen – nog een nieuw fenomeen is, proberen we nu zo veel mogelijk samen te werken met andere sharingdiensten. Zo werken we samen met Autoscout om auto’s die in de verkoop staan te verhuren, en doen we samen met AirBNB een campagne om mensen naast hun huis ook hun auto te laten verhuren. En samen met Thuisafgehaald, Peerby, Konnectid, Toogether en Floow2 hebben we ShareNL opgericht, het platform van de Nederlandse deeleconomie. We kunnen onderling kennis delen, nieuwe partijen helpen en samen een vuist maken richting de overheid.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ons doel is groot: in 2017 één procent minder auto’s op de weg in Europa

De overheid werkt niet tegen, maar ook niet bepaald mee. Het zou bijvoorbeeld mooi zijn als autodelen gestimuleerd werd met financiële maatregelen, om de parkeerdruk en CO2-uitstoot in de grote steden te verminderen. We blijven doorgaan met lobbyen, want ons doel is groot: in 2017 1 procent minder auto’s op de weg in Europa.