Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Denk twee keer na voordat je een kantoor in het buitenland opent’

Landen veroveren is mooi, maar denk twee keer na voordat je een kantoor over de grens opent. Dat is hooguit een noodzakelijk kwaad, zegt Gustav Söderström, chief product officer bij Spotify, in gesprek met investeerder Roberto Bonanzinga.

Een van de kenmerken van een succesvolle startup is dat het concept zonder al te veel moeite de grens over gerold kan worden. Maar dat maakt een buitenlands kantoor nog geen must, zegt Söderström in een interview dat Bonanzinga (voormalig partner bij Balderton Capital) op Medium heeft gepubliceerd.  

‘Ik denk dat het een startup opzadelt met een hoop complexiteit en risico’s’, zegt de Zweed die zelf ook in startups investeert. Het idee dat je als ceo bijvoorbeeld altijd overal aanwezig moet zijn, vertaalt zich volgens hem lastig naar een startup met meerdere kantoren. Vooral het ontwikkelen van een product vindt wat hem betreft zo lang mogelijk plaats op een en dezelfde plek. 

Lees hier het hele interview op Medium.com

Maar er zijn gevallen, zoals bij Uber en Spotify, waarbij het noodzakelijk is om lokaal afspraken te maken over prijzen ter plekke deals te kunnen sluiten met adverteerders. ‘Prijzen, concurrentie en wetgeving is vaak heel lokaal’, licht Söderström het Uber-voorbeeld toe. 

Bij Spotify speelt uiteraard de lokale muzieksmaak een rol. Om lokaal te kunnen groeien beschikte de muziekdienst ook al vrij vroeg over salesteams per land.

Daarnaast is er, bijvoorbeeld in Stockholm, niet genoeg expertise en talent om echt groot te kunnen worden. Daarom kocht Spotify bijvoorbeeld ook een bedrijf in Boston dat zich specialiseerde in software die automatisch de beste muzieksuggesties geeft. 

Contacten

De muziekdienst ontwikkelt zijn dienst nu vanuit Stockholm en New York, terwijl een vestiging in San Francisco bijdraagt aan het warmhouden van de contacten met belangrijke partners als Facebook en Google. 

Het bewaken van de perfecte ‘cultuur’ binnen je startup is het allerbelangrijkste, wat Söderström betreft. ‘Dit is het punt waarbij ervaren ceo’s het verschil maken.’ Maar vasthouden van dezelfde bedrijfscultuur is ‘heel hard werken’. ‘Bij Spotify hebben we veel geëperimenteerd op dit gebied.’

Zo lieten de Zweden onder meer mensen rouleren tussen verschillende vestigingen en krijgt elke nieuwe medewerker vanuit het buitenland ingevlogen voor een paar dagen Stockholm. Voor lokale chefs duurt die introductie zelfs 3 tot 6 maanden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Verwachtingen

Maar de cultuur komt vooral van onderaf, stelt Söderström. Dat maakt het ook verstandig het om die gewoontes aan de hele wereld te laten zien. Dat helpt omdat nieuwe mensen dan de juiste verwachtingen hebben voordat ze solliciteren.

Uiteindelijk is het openen van meerdere kantoren een noodzakelijk kwaad’. ‘Dat doe je alleen als het echt moet en wanneer je dwingende overwegingen hebt voor jouw specifieke bedrijf. Het is een enorme tijdvreter voor de ceo en het hele managementteam.’