Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit kun je leren van de beste creatievelingen

De beste creatieve denkers hebben allemaal dezelfde gewoontes. Dit is waarom de meest creatieve mensen Firefox of Chrome gebruiken en andere gewoontes om échte creatievelingen aan te herkennen - en zelf creatiever te worden. 

“Wil je investeren in ons bedrijf?” Is de vraag die een student 7 jaar geleden aan Wharton-professor Adam Grant stelde. De onderneming wilde ‘een industrie disrupten door online spullen te verkopen. De drie oprichters hadden de maanden ervoor part-time aan het idee gewerkt, “want we willen een back-up hebben als het niet lukt”. Ook in de komende maanden waren de ondernemers in wording niet van plan de bekende 80-uur-durende werkweken in het project te investeren. 

6 maanden later moest het bedrijf online gaan, maar was de site – dus de basis van het heel webbedrijf – nog niet af. Grant weigerde te investeren. De drie studenten startten brillenverkoper Warby Parker, een bedrijf dat vandaag de dag 1,2 miljard waard is en te boek staat als één van de meest innovatieve bedrijven van de wereld.

Een zure les voor Grant, die een studie begon naar het herkennen van creatievelingen. Eerder dit jaar verscheen zijn boek ‘Originals: How Non-Conformists Move the World’. 

Aan deze 3 kenmerken herken je die out of the box-denkers, vertelt Grant in zijn Tedtalk ‘The surprising habits of original thinkers’ (zie video hierboven)

1. Uitstellen is goed

Een onderneming die op de dag van de grote lancering nog geen product heeft om te presenteren dat klinkt niet direct als hét succes van morgen. Toch is het uitstellen van belangrijke taken goed, als je het maar niet te lang doet. 

Grant testte het uit: hij gaf een groep mensen een opdracht en de helft van die groep leidde hij af door ze eerst het spel Minesweeper te laten spelen. De groep die eerst bezig was om de bommen aan te tikken op hun computerscherm bleek 16 procent meer creatief dan de mensen die direct begonnen met werken.

Wat blijkt: als je al weet waar je mee bezig gaat zijn, maar deze opdracht eerst nog uitstelt dan hebben je hersenen de kans om vrijer na te denken. Zogezegd niet ‘a’ en ‘b’ maar ‘a’ en ‘c’ of ‘a’ en ‘d’ aan elkaar koppelen. Belangrijk is wel dat je pas gaat nietsnutten op het moment dat je al weet welke taak je daarna gaat uitvoeren. 

2. De browser

Wil je de medewerker herkennen die het langst bij je bedrijf blijft en de meest creatieve ideeën aanlevert? Begin dan door te vragen welke internetbrowser hij of zij gebruikt. Nee, dat is geen doelbewuste vraag om de persoon aan de andere kant van de tafel van zijn of haar apropos te krijgen (zie: waarom bedrijven deze rare vragen stellen tijdens sollicitatiegesprekken). 

Gebruikers van Google Chrome en Mozilla Firefox zijn ‘betere’ medewerkers dan Internet Explorer en Safari-gebruikers. Het verschil tussen de eerste en de tweede groep is dat gebruikers van Chrome en Firefox bij het installeren van hun computer – of op een later moment – hebben gekeken naar de situatie die ze voorgeschoteld is: is dit écht het beste product dat ze kunnen gebruiken? Of is er een betere variant te verkrijgen? 

3. Waar ben je bang voor?

Toen Elon Musk met zijn ruimtevaartbedrijf SpaceX startte was hij ervan overtuigd dat hij geen enkele raket de ruimte in zou krijgen. Hij wist haast zeker dat de eerste paar raketten niet in de ruimte zouden komen, laat staan terug op aarde. Toch startte hij het bedrijf en stak er uiteindelijk meer dan 100 miljoen dollar van zijn eigen geld in. De angst voor niet starten was voor hem belangrijker dan de angst om te falen.

Ook de meest creatieve en succesvolle mensen zijn bang om een slecht idee op tafel te leggen. Het verschil tussen die mensen en de rest is dat zij een grotere angst hebben om hun succesvolle idee niét op tafel te leggen, om achteraf te zeggen ‘dat had ik ook bedacht, maar niet hardop gezegd’.