Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het overnamepad van De Persgroep

Uitgever Wegener staat nog niet in de etalage of Christian van Thillo meldt zich al. Hoe hij met zijn De Persgroep het medialandschap afgraast.

De Persgroep vergaart steeds meer macht in de mediasector. Als het bedrijf daadwerkelijk Wegener van Mecom opslokt, wordt het waarschijnlijk te groot voor de Nederlandse markt. Meest waarschijnlijke scenario is dan dat De Persgroep enkel onderdelen van Wegener zal overnemen.

Hoe De Persgroep zo groot werd:

Door wie is De Persgroep opgericht?

De Persgroep is van origine een Vlaams mediabedrijf in handen van de rijke ondernemersfamilie Van Thillo. De familie verkreeg eind jaren tachtig van de vorige eeuw een meerderheidsbelang in de Belgische Uitgeverij Hoste, die later verder zou gaan onder de huidige naam. Bekende Vlaamse dagbladen als Het Laatste Nieuws, De Morgen en De Nieuwe Gazet behoren tot de portefeuille. In de loop van de jaren is het aantal titels door verschillende overnames en belangen sterk gegroeid. Zo heeft De Persgroep belangen in de Vlaamse Media Maatschappij en werden zowel PCM Uitgevers en VNU Media in Nederland overgenomen.

Vooral met dank aan de overnames bezit de familie inmiddels een imposante serie aan dagbladen, magazines en websites. In Nederland zijn titels als de Volkskrant, Algemeen Dagblad, Trouw en Het Parool in handen van de Van Thillo’s. Met de overname van VNU Media werden hier online magazines als Intermediair, Computable en Tweakers aan toegevoegd.

Hoe verovert het bedrijf de markt?

De Van Thillo’s hebben in de loop van de jaren niet alleen een indrukwekkend portefeuille van bladen opgebouwd, ze weten ook hun stempel op de ontwikkelingen in de uitgeefmarkt te drukken. Het is met name kleinzoon Christiaan die zich namens de familie doet gelden. De krantenman noemt zichzelf ook wel ‘de vriendelijke dictator’. Veel mensen uit de krantensector zullen daar graag het woordje vriendelijk voor wegstrepen. Van Thillo laat bij alle bladen die hij overneemt zijn sporen na in de vorm van vele pijnlijke reorganisaties. Bij de Volkskrant en Trouw – de bladen van voorheen PCM, moet het nog natrillen. Maar snijden in redacties en organisaties van met name papieren media zijn in de sector al jaren schering en inslag en niet specifiek aan Van Thillo toe te schrijven. Desondanks wordt de Vlaming wel gezien als een ‘exponent van een nieuwe cultuur in de mediawereld’. Mede door de opkomst en invloed van online, en het achterwege blijven van een gezond verdienmodel, is volgens analisten in de media sprake van een kwantitatieve en kwalitatieve krimp, waarbij Van Thillo niet de veroorzaker, maar wel de koploper is, zo analyseerde De Groene Amsterdammer zo’n drie jaar geleden al. Volgens Vlaamse deskundigen leidde dat bij de Belgische titels van Van Thillo tot een overdaad aan zogenoemd ’emo-nieuws’.   

Door zijn koploperpositie op het vlak van kwantitatieve en kwalitatieve krimp zou Van Thillo niet alleen zijn eigen titels maar ook de concurrentie tot versnelde aanpassing dwingen. Opvallend genoeg lijkt de krantenman zelf vooral te werken vanuit de gedachte: ‘beter goed gejat dan slecht bedacht’. Hij meldt in 2010 dat het hem opvalt dat de Nederlandse krantenwereld zo sterk naar binnen is gericht en zo weinig weet van kranten in het buitenland. Hij zegt daarbij letterlijk dat hij alle goede ideeën van de afgelopen twintig jaar elders heeft opgedaan.            

Hoe staat het er nu voor?

Met verschillende overnames en reorganisaties achter de rug heeft De Persgroep naar eigen zeggen een stabiel jaar in een moeilijke markt achter de rug. In 2011 is een omzet van 930 miljoen euro gerealiseerd, wat net iets minder is dan de 932 miljoen euro van het jaar daarvoor. En er is winst gedraaid, uiteindelijk 70 miljoen euro. 

Met de mogelijke overname van de zeven regionale kranten van Wegener komt De Persgroep in Nederland qua formaat naast de Telegraaf Media Groep (TMG) te staan, en krijgt het een te groot marktaandeel. Mogelijk neemt TMG daarom ook een deel van Wegener over. De potentie van deze overnames schuilt in de schaalvergroting en kracht op de advertentiemarkt.
Van Thillo is met name geïnteresseerd in de overname van de regionale kranten van Wegener, want daarmee vergroot hij zijn dominante positie op de aantrekkelijke lokale advertentiemarkt. In tegenstelling tot de landelijke markten is hier nog goed geld te verdienen vanwege de leidende positie in de regio.

Daarnaast is het geen geheim dat Van Thillo fan is van goed draaiende websites met rubrieksadvertenties, zoals die van de Noorse uitgever Schibsted. Na eerdere overnames op de vacaturemarkt, zo waren Intermediair en Nationale Vacaturebank onderdeel van VNU Media, kan met een overname van Wegener ook de reeks online producten worden uitgebreid. Met Autotrack.nl als belangrijkste troef. Als Van Thillo die site van Wegener kan overnemen, heeft hij direct de grootste site op de Nederlandse automarkt in handen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

En dan nog tot slot, niet geheel onbelangrijk, de visie van Van Thillo op het verdienmodel van online media. Volgens de Vlaming heeft in elk geval het gratis contentmodel zijn langste tijd gehad. “Het advertentiemodel voor websites is mislukt en de tijd van gratis artikelen is voorbij”, zo zegt hij deze zomer op de Vlaamse radio. Mediabedrijven moeten volgens de ‘vriendelijke dictator’ nu op zoek naar betaalmodellen als alternatief voor de gratis content. Wat die modellen zijn weet hij niet. Dat kan alle kanten op.

> Lees ook: Einde van krant en jongensboek De Pers