Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Met de ‘Peace & Love’ gedachte brengt Ben & Jerry’s veel meer op de markt dan alleen ijs

Als een van de grondleggers van het wereldwijde Ben & Jerry’s ijs-imperium is Jeff Furman op de leeftijd van 73 hard bezig het bedrijf koersvast verder te laten varen. In Nederland staat het sociale plan van het ijsmerk nog niet groot op de kaart, in de Verenigde Staten is dat totaal anders. Furman over de toekomst van Ben & Jerry’s. 

Foto: Via Ben & Jerry's

jeff furman ben & jerry'sIn een spijkerbroek gekleed en met een petje spreekt Furman over zijn doelen met Ben & Jerry’s. Hij neemt rustig de tijd om te praten over zijn visie, het voorgaande gesprek bleek ruim een uur uit te lopen. Met het fanatisme en veel van de denkwijzen lijkt de voorzitter van de Raad van Bestuur van de ijsmakers zo weggelopen te zijn uit de tijd van de flower power. 

Die ‘Make love, not war’ filosofie lijkt ook binnen Ben & Jerry’s nooit verdwenen te zijn. Met het verkopen van ijs komt weliswaar het brood op de plank: Furman bemoeit zich met hele andere zaken binnen – en buiten – het bedrijf: de sociale missie. Vanaf de begindagen is het bedrijf bezig om zaken waar de oprichters in geloven te ondersteunen. Of dat nu gaat over de Amerikaanse Black Lives Matter-beweging, om de verschillen tussen de rassen in de Verenigde Staten te verminderen, het ondersteunen van de 1% beweging – om 1 procent van de defensie-uitgaven te spenderen aan doelen die vrede promoten of de Occupy-beweging. 

Verkoop aan Unilever

Dat het bedrijf in 2000 is verkocht aan voedingsmiddelen-gigant Unilever verandert niets voor de sociale doelstellingen van de onderneming. Bij de verkoop is een clausule ingebouwd om die tak van het bedrijf te beschermen, met als verantwoordelijke de raad van bestuur die Furman voorzit. Angst dat er binnen Unilever iemand over cijfers begint als de ijsmakers zich achter een protestbeweging scharen heeft hij duidelijk niet. Ernaar gevraagd zegt hij met een glinstering in zijn ogen ‘de reden van het feit dat Ben & Jerry’s überhaupt bestaan zijn de sociale campagnes. En dat heeft het bedrijf niet gehinderd om te groeien, en is zelfs de reden van groei, ook financieel. Dus het zal wel loslopen.’ 

Sociale missie

Sinds 1996 is het ijs in Nederland al te krijgen, toch is die sociale missie hier nog veel minder bekend. In het afgelopen jaar heeft het bedrijf onder meer het Rotterdamse Geef café gesteund met een crowdfunding en de Ieder1-parade.“Je hebt voor de sociale missie tijd nodig, om het land en de mensen te leren kennen. Anders zouden we overkomen als ‘obnoxious Americans’.” Aldus Furman met een grappende ondertoon. 

De komende drie jaar staat die sociale missie in Europa in het teken #allflavours, om de sociale ongelijkheid tegen te gaan. Een heel verschil met de manier waarop het bedrijf groot is geworden: zonder meer jaren plannen. Op het moment dat er een project voorbij kwam die paste bij de filosofie van het bedrijf dan ondersteunde Ben & Jerry’s dat. Niet zozeer met geld, het doel is nog steeds ‘Join them in the struggle’ volgens Furman.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Politiek

Ondanks die maatschappelijke betrokkenheid heeft Furman zelf nooit de behoefte gehad om de politiek in te stappen. “Ik ben er veel te ongeduldig voor en wil geen compromissen sluiten. Dat is niet handig als politicus.” Wat hij dan vindt van de huidige keuze waar de Amerikanen voor staat tussen Clinton en Trump? “Verschrikkelijk.” 

Stoppen met zijn werk staat in ieder geval niet in de planning, hij ziet het niet als werk en heeft nog als doel om 93 te worden: ‘Dan is mijn zoon vijftig. Ik heb tegen hem gezegd dat ik het leuk zou vinden om hem te zien als oude, kale man.’ Met de ondeugende tinteling in de ogen van een vele jongere man.