Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Mongolië is een goede deur naar China’

De armoede is er nog goed zichtbaar, maar Mongolië is met een economische groei van 17 procent wel een ontspruitende handelsnatie. Ondernemer Roy Dongen maakte de afgelopen tien jaar de ontwikkeling van het weerbarstige land van dichtbij mee. "Vanuit hier doe je in de luwte zaken met Chinezen."

Mongolië is geen luilekkerland voor ondernemers die met hun laptop in de zon willen zitten. Wie nu de weerkaart bekijkt, ziet dat de bevolking er in de winter met temperaturen van -40 graden Celsius te maken heeft. Zachte omstandigheden, want vorig jaar daalde het kwik rond deze tijd zelfs naar -50. Maar wie van de ruige omstandigheden houdt en het avontuur wil aangaan, zal zien dat Mongolië een aantrekkelijk land is geworden. “De economie begint hier nu echt op gang te komen”, vertelt Roy Dongen (foto rechts), een Nederlandse ondernemer die zoals de meeste locals in hoofdstad Ulaan Batar woont. “Wie hier door de winkelstraten loopt, ziet sinds kort voorpuien met westerse kwaliteitsmerken als Louis Vuitton en Swarovsky. De jongeren, die zeventig procent van de bevolking vormen, nemen niet meer genoegen met Chinese copycats.”

Aanvankelijk gestart als plaatselijk oprichter van een ngo, is Dongen sinds zo’n vijf jaar mede-eigenaar van Panthere Midland Audit en Ganymedes, twee Nederlands-Mongolische joint-ventures die vooral aan westerse ondernemingen consultancy en steun bieden bij het uitzetten van (investerings)projecten. Nog altijd heeft Mongolië behoefte aan ontwikkelingshulp, maar de winst draaiende ondernemingen van Dongen zijn een teken aan de wand dat het land in de lift zit. “Als het met onze bedrijven beter en beter gaat, is dat ook een indicatie dat de markt hier steeds meer potentie vertoont”, aldus Dongen, die zijn personeelsbestand de afgelopen jaren van 3 naar 30 medewerkers zag stijgen.

Grondstoffen

Mongolië heeft veel van zijn economische groei te danken aan de grote hoeveelheden grondstoffen in het land, zoals koper. Van grote waarde voor de energie- en de bouwmarkt. Dongen: “Wij doen onder meer zaken voor energiebedrijf Core uit Praag en de Shangri-La Group, een Hongkongs beursgenoteerd vastgoedbedrijf.” Waar de baten uit deze bedrijfssectoren hoofdzakelijk ten goede komen aan de bovenlaag van de bevolking, ziet de ondernemer ook vorderingen op markten waar de lonen wat gelijkmatiger verdeeld zijn. Zo werken Panthere en Ganymedes samen met Bojangles, een Mongoolse populaire restaurantketen, en hebben ze geholpen bij de markttoetreding van adviesbureau MottMacDonald en van IT-dienstverlener Acsense. “De behoefte aan goedkope Mongolische software developers groeit gestaag.”

China

De groeimogelijkheden zijn ook groter geworden, dankzij de geografische ligging ten opzichte van buurland China. Weliswaar is de economische groei in China naar negen procent teruggelopen, maar de markt is voor buitenlandse bedrijven nog lang niet verzadigd. Dat is grotendeels te danken aan het inwoneraantal, dat immens is vergeleken met het voormalige imperium van Dzjengis Khan: 1,3 miljard versus 2,8 miljoen inwoners. “Mongolen exporteren steeds meer goederen naar China, zoals kasjmier, mijnbouwproducten, voedsel en textiel.”

Ook de ondernemer profiteert daarvan, want zijn bedrijven brengen allianties tot stand tussen plaatselijke productielocaties en Europese kleding- en voedselexporteurs. Dongen: “Europese bedrijven worden aangetrokken door het belastingklimaat, waarbij zowel over de BTW, vennootschapsbelasting en de loon- en inkomstenbelasting een percentage van 10 procent wordt geheven en 7000 goederen een importvrijstelling hebben. Er is ook een vrijhandelszone met China, die zich over honderden kilometers uitstrekt.”

Cultuur

Een andere reden waarom buitenlandse bedrijven in toenemende mate vanuit Mongolië in China opereren, is de lokale cultuur. “Waar China in feite een in zichzelf gekeerde communistische staat is, daar is Mongolië sinds 1986 een open-minded, democratisch land geworden”, vindt de ondernemer, die regelmatig in China komt. “Jongeren studeren massaal in Europa en de VS en er zijn hier minder restricties als het om handelsverkeer gaat. Vanuit hier doe je in de luwte zaken. Mongolië is een goede deur naar China.”

Lees ook de andere interviews met Nederlandse avonturiers:

Afrika:

Vastgoedman bouwt resort in Ghana met Europees geld (Ghana)

‘Zuid-Afrikanen herkennen goede en slechte site niet’ (Zuid-Afrika)

Azië:

Zonnepanelen verkopen in een straatarm land (Bangladesh)

Ondernemer runt advocatenkantoor in China (China)

‘De Chinezen kopen alles van ons’ (China)

‘De Chinese staats-tv wilde ons ineens als klant’ (China)

Hoe twee architecten China veroveren (China)

Ondernemer zet miljoenen om met sourcing in China (China)

‘In Moskou werken mensen vooral voor de cash’ (Rusland)

Wegreflector leidt ondernemer naar Oman (Oman)

Europa:

‘Grieken zijn heel MVO’ (Griekenland)

‘In anderhalf jaar verover ik de Zweedse markt’ (Zweden)

‘In 2015 willen we in alle mobieltjes zitten’ (Zweden)

Noord-Amerika:

Yankees in leer bij Hollandse startup (VS)

Nederlander bouwt Amerikaanse sportwagen (VS)

‘Ondernemer werkt aan biologische Tulpenmanie’ (VS)

Servetten slijten in de VS (Verenigde Staten)

Het logistieke avontuur van Badge2Match (VS)

Zuid-Amerika:

‘Zorg voor kapitaal, anders red je het hier niet’ (Argentinië)

Onbekende markt verkennen in onbekend land (Argentinië)

Ondernemen in het land van Maxima (Argentinië)

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ondernemer zoekt nieuwe Ronaldo’s (Brazilië)

‘De botenbusiness in Brazilië is booming’ (Brazilië)