Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Ondernemer zoekt nieuwe Ronaldo’s

Edward Simmelink ging naar Brazilië voor het opzetten van een ziekenhuis. Hij werd maatjes met een lokale inwoner, met wie hij nu een bedrijf runt. Ze zoeken en begeleiden voetbaltalenten. "Een businessplan kennen ze hier niet."

Dit is het derde deel uit een serie van Skype-interviews met Nederlandse ondernemers in het buitenland.

Simmelink (foto links) is als ‘Director Logistics’ van de Brazil Grupo verantwoordelijk voor ‘het in juiste banen leiden van de goederenstromen’ naar een nieuw ziekenhuis in de buurt van Goiania. “Dat valt niet altijd mee. De uitdrukking ‘afspraak is afspraak’ kennen ze hier niet”, vertelt Siemelink, die eerder voor verschillende bedrijven in de elektronica-, goederen- en en gezondheidsindustrie werkte.

Bas van Essen: Waarom wilde je in Brazilië aan de slag?
Edward Simmelink:
“Het is een land met een enorme potentie, de economie groeit in een razend tempo. Tevens ligt hier een grote uitdaging. Het binnenland van Brazilie is momenteel vergelijkbaar met het Nederland van ongeveer veertig à vijftig jaar geleden. En de cultuur bevalt me. De mensen zijn amicaal en uitermate vriendelijk.”

Bas van Essen: Na een paar maanden verblijf besloot je te gaan ondernemen?
Edward Simmelink:
“Klopt, je bouwt hier snel een netwerk op, en ik kreeg al snel de vraag om te participeren in een onderneming. Brazilianen hebben een zwak voor Nederlanders.”

Bas van Essen: Hoe gaat zoiets dan?
Edward Simmelink:
“De plaats Goiania, waar ik woon, is een snelgroeiende stad en kent vele bars en restaurants. De cultuur hier is dat iedereen met iedereen praat. Binnen no-time ben je te gast bij iedereen. Dat heeft zijn voordelen als buitenlander hier. Iedereen wil met je converseren en vaak wordt gevraagd hoe het in Nederland is.”

Bas van Essen: En nu bevind je je in de befaamde Braziliaanse voetbalmarkt.
Edward Simmelink:
Ik en mijn compagnon, advocaat Urias Ponciano de Resende Neto, verzorgen het complete management van een Braziliaanse voetbalspeler. Door contact met plaatselijke clubcoaches kunnen we jong talent aantrekken, waarna we deze niet alleen laten doorstoten naar een grote club maar ook in hun dagelijks leven begeleiden. We verzorgen de aankoop van onroerend goed en vervoer, bieden cultuur- en taallessen aan en proberen de mentaliteit van spelers te versterken.

Braziliaanse voetbalspelers hebben vaak alleen oog voor de bal, zijn slecht opgeleid en hebben moeite om zich in een team te manifesteren. Educatie is ons motto, want in het hoofd van een speler zit alleen de bal en de gedachte dat ze snel rijk worden.

Bas van Essen: Dat Brazilianen van Nederlanders houden is één. Maar waarom wil je partner jou als compagnon hebben?
Edward Simmelink:
“Naast dat hij een goede vriend is, is het voor Urias belangrijk dat ik meerdere talen spreek. Hij is verzot op de werkcultuur in Nederland en zijn droom was tevens om een onderneming te starten met een buitenlander. Vriendschap is erg belangrijk voor een Braziliaan. Volgens het EVD mislukt tachtig procent van de Nederlandse ondernemers die hier zonder een Braziliaanse vennoot denken het geluk te vinden, in zijn missie.”

Bas van Essen: Heb jij een voetbalachtergrond?
Edward Simmelink:
“Nee, totaal niet en dat maakt de uitdaging des te groter. Zelf heb ik hockey en golf gespeeld. Maar mijn compagnon is wel een groot voetbalfan. Hij is verzamelaar van voetbalshirts en zijn collectie loopt tot in de duizenden. Brazilianen zijn eigenlijk allemaal voetbalkenners. Heb je geen gespreksstof, dan praat je over voetbal. Iedereen kijkt bijvoorbeeld al uit naar de wedstrijd van Brazilie tegen Nederland in Goiania. Het grote Nederland komt naar Brazilië en ze zijn hier zeer vereerd.”

Bas van Essen:  Hoe loopt het nu?
Edward Simmelink:
“We zijn snel aan het groeien. Alleen waken we ervoor dat we stap voor stap de juiste beslissing nemen. We hebben al een groot aantal spelers in portefeuille, krijgen steeds meer contacten met grote clubs, en dat brengt veel werk met zich mee. Ons target voor dit jaar was eigenlijk om twee clubs en twee spelers binnen te halen, maar het zijn er inmiddels veel meer geworden. We bekijken of we iets met de interesse van een paar investeerders willen doen, want momenteel financieren we alles uit eigen middelen.

We moeten onze groei beheersbaar houden, ook omdat we moeten schakelen met clubs in Europa, Rusland, het Midden-Oosten en Azië. Het vergt veel tijd om daar contacten te leggen, vandaar dat we sowieso veel tijd kwijt zijn aan netwerken. Onze eerste vijf jaren staan in het teken van investeren in onze contacten en eigen bedrijfsvoering, pas daarna verwachten we winst te maken. Al geloven de banken hier dat we al na twee jaar met een sterke omzetstijging te maken zullen krijgen.”

Bas van Essen: Wat heb je hier geleerd?
Edward Simmelink:
“Neem de tijd, voor officiële documenten kun je gerust een week de tijd nemen om het geregeld te krijgen. Raak zeker niet gefrustreerd, maar blijf lachen. Probeer een Braziliaan niet de les te lezen en neem de tijd voor iedereen. Een Braziliaan wil graag praten en weiger dat niet. Kom zelf nooit te laat op afspraken maar raak niet gefrustreerd als een Braziliaan zelf te laat komt. Respecteer iedereen, arm of rijk, jong of oud. Wees geen Gringo zoals ze het hier zeggen, een persoon die alleen neemt en niks geeft.

Verder: ik heb een businessplan opgesteld, maar ik kan je zeggen dat ze dat hier niet echt kennen. Brazilië is meer de cultuur van de achterkant van het bierviltje. Het eerste plan wat ik maakte, werd met zeer grote ogen ontvangen. Dit hadden ze nog nooit gezien.”

Lees ook de andere interviews met Nederlandse avonturiers:

Afrika:

Vastgoedman bouwt resort in Ghana met Europees geld (Ghana)

‘Zuid-Afrikanen herkennen goede en slechte site niet’ (Zuid-Afrika)

Azië:

Zonnepanelen verkopen in een straatarm land (Bangladesh)

Ondernemer runt advocatenkantoor in China (China)

‘De Chinezen kopen alles van ons’ (China)

‘De Chinese staats-tv wilde ons ineens als klant’ (China)

Hoe twee architecten China veroveren (China)

Ondernemer zet miljoenen om met sourcing in China (China)

Wegreflector leidt ondernemer naar Oman (Oman)

‘In Moskou werken mensen vooral voor de cash’ (Rusland)

Europa:

‘Grieken zijn heel MVO’ (Griekenland)

‘In anderhalf jaar verover ik de Zweedse markt’ (Zweden)

‘In 2015 willen we in alle mobieltjes zitten’ (Zweden)

Noord-Amerika:

Yankees in leer bij Hollandse startup (VS)

Nederlander bouwt Amerikaanse sportwagen (VS)

‘Ondernemer werkt aan biologische Tulpenmanie’ (VS)

Servetten slijten in de VS (Verenigde Staten)

Zuid-Amerika:

‘Zorg voor kapitaal, anders red je het hier niet’ (Argentinië)

Onbekende markt verkennen in onbekend land (Argentinië)

Ondernemen in het land van Maxima (Argentinië)

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ondernemer zoekt nieuwe Ronaldo’s (Brazilië)

‘De botenbusiness in Brazilië is booming’ (Brazilië)