Pumps op de bouwplaats

woensdag, april 16, 2014 - 18:47
Als het aan ondernemer Suzan de Weerd ligt worden vrouwen straks nog vaker nagefloten. Ze verkoopt pumps en sexy helmen waarmee vrouwen zich over de bouwplaats bewegen. "De tijd dat vrouwen worden neergezet als manwijven vanwege hun kleding is voorbij."

Suzan de Weerd richtte anderhalf jaar geleden WomenWorks op. Via een webshop verkoopt de onderneemster werkkleding en veiligheidsschoenen speciaal voor vrouwen. Hoe ze op het idee kwam? De Weerd heeft een eigen bedrijf en maakt houten ladders. Ze was op zoek naar geschikte werkkleding. “In het normale leven heb je kleding voor mannen en voor vrouwen, maar op het gebied van werkkleding belandt alles op een grote hoop."  Er is weinig aanbod was voor vrouwen. "Ik ben in deze nichemarkt gesprongen.”

Er was volgens De Weerd wel aanbod qua werkkleding voor vrouwen maar dan heb je het over de laatste twee pagina’s van een dikke catalogus. In haar webshop bracht zij al het aanbod samen. Eind 2009 ging de site voor kleding en schoenen live. Gaandeweg is zij zich gaan specialiseren in schoenen omdat daar de meeste vraag naar is. Per week verkoopt De Weerd nu zo’n 15 paar pumps en laarzen met stalen neus. De schoenen stuurt ze zelf op per post.

Import

De speciale pumps en laarzen met hakken importeert De Weerd exclusief uit Portugal. Ze is naar eigen zeggen de enige in Nederland die ze verkoopt. Ze heeft een licentie voor Nederland, België en Duitsland. 

Twee factoren dragen bij aan een toenemende vraag naar de producten van De Weerd. Er zijn steeds meer hoogopgeleide vrouwen die vanuit hun functie veiligheidsschoenen moeten dragen en een helm. Denk aan architecten of werkvoorbereiders die de bouwplaats betreden. Daarnaast wordt de regelgeving voor veiligheid op de werkvloer steeds strenger waardoor mensen die bijvoorbeeld bij de Makro, de Sligro en de verschillende bouwmarkten ook speciaal schoeisel aan moeten.

Positieve reacties

De reacties zijn positief. Eerder stond de onderneemster in Ahoy met een stand op de beurs voor Safety en Fashion. De Weerd: “De reacties uit de branche waren vooral in de sfeer van waarom heb ik dit niet bedacht?” Via beurzen en public relations werkt De Weerd aan haar naamsbekendheid omdat zij geen grote bedragen kan besteden aan het maken van reclame.
In de opstartfase is er veel geïnvesteerd door De Weerd. “De pumps en de laarzen worden exclusief gemaakt in Portugal maar dat betekent dat ik wel de volledige productie moet afnemen en zo een flinke voorraad heb. Daarnaast heb ik een showroom opgezet speciaal voor de tussenhandel.” Als de omzet stijgt wil De Weerd haar tweesporen strategie voortzetten. Zij mikt op import van schoenen en kleding voor groothandels en ze blijft de consument bedienen. “Ik wil op den duur graag een eigen winkel waar vrouwen terecht kunnen om te passen.”

Wie de webshop van WomenWorks bezoekt ziet veel roze. Zo biedt De Weerd ook roze bouwhelmen en hesjes aan. “Dit is meer een gadget en een beetje een grap. De meeste roze helmen verkoop ik trouwens aan mannen,” zegt de onderneemster. Vrouwen vinden het prachtig om een typisch ‘mannenberoep’ uit te oefenen maar ze willen wel graag vrouw blijven. Dit komt tot uiting in de kleding en de schoenen. “De tijd dat vrouwen op de bouwplaats worden neergezet als manwijven vanwege hun kleding is voorbij.”

Lees ook:

Delftse Techstarters betreden fotomarkt

Michiel Muller stapt in de mode

Meer over Geen naam