Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom 11 zakenvrouwen naar China gaan

Het is niet de zoveelste handelsmissie. Marion Tjin-Tham Sjin neemt volgende week elf Noord-Nederlandse zakenvrouwen op sleeptouw door China. Daarmee is het de eerste vrouwelijke delegatie die het land doortrekt. 'De wereld is aan het veranderen, elke ondernemers zou moeten kijken wat daar speelt.'

De half-Nederlands, half-Chinese Marion Tjin-Tham-Sjin drijft met Splendid China een handels- en adviesbureau dat bemiddelt voor Nederlandse bedrijven die willen exporteren naar China. Toen haar Noord-Nederlandse netwerkclubje van zakenvrouwen op de koffie kwam bij haar kantoor, rees bijna vanzelfsprekend het plan voor een China-trip. China is een razend interessant land om zakelijk te verkennen, en dan helpt het dat je ook een reisondernemer in je netwerk hebt. 

ChongQing

De trip voert de vrouwen langs de vier booming steden Chengdu, Sjanghai, Peking en ChongQing. ‘Met 35 miljoen mensen is dat de grootste stad ter wereld, en er is nog geen enkele Nederlandse ondernemer actief.’ De vrouwen bezoeken grote bedrijven als IBM en Huawei, maar ook Nederlandse ondernemers en consulaten, Chinese zakenvrouwen en, vooruit, ook de Chinese muur en een pandareservaat.

Lees ook:
Een oproep aan vrouwelijke ondernemers
Sprout-lezers reageren: zijn vrouwen zichtbaar genoeg?
Dit is de beste vrouwelijke vc ter wereld

Visitekaartjes

Dat moet een flinke stoot indrukken en visitekaartjes opleveren voor het gezelschap, dat bestaat uit een mix van managers uit Friesland, Groningen en Drenthe en ondernemers als Jacqueline Oosterijk, die met Kijk op Personeel HR-adviezen geeft, bouwondernemer Ellen van Acht en Marielle Dellemijn, mede-oprichter van CRM Excellence. ‘Ze gaan allemaal voor het eerst naar China. Zo’n trip wordt al snel een handelsmissie genoemd, maar dat is niet correct: ik kan natuurlijk niet in hun hoofden kijken maar als ondernemer in een veranderende wereld moet je je altijd op je strategie bezinnen. Dan is het verstandig om zelf te kijken wat er speelt in China.’

Women only?

Vanaf 10 april reist het gezelschap 2500 kilometer door China. Maar de hamvraag is natuurlijk: moet dat per se met een women only-clubje? ‘Nee, het is ontstaan uit ons netwerk maar in principe zouden mannelijke ondernemers ook welkom zijn. Dit is niet mijn core business, maar ik zag al de hashtag #QRC15 verschijnen, dus misschien gaan we volgend jaar weer. Dit zijn toevallig vrouwen, maar elke ondernemer zou naar China moeten om te kijken hoe zijn of haar business rekening moet houden met de veranderende wereld.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Verschil man/vrouw

Zelf is Tjin-Tham-Sjin niet zo druk met het verschil tussen mannelijke en vrouwelijke ondernemers. En in China lijkt dat ook stukken kleiner dan in Nederland. ‘Daar zijn ook cijfers over: in China bekleden vrouwen 51 procent van de topfuncties.’

Het verschil tussen Chinees en Nederlands zakendoen is vanzelfsprekend wel enorm. ‘Voor zakenmensen in China is de zachte kant veel belangrijker, Nederlanders staan zoals bekend in het buitenland eerder bekend als nogal botte partners. In China is vriendelijkheid, aandacht voor je persoonlijke leven en geschiedenis erg belangrijk. De Chinese vrouwen zijn iets zakelijker dan hier en de mannen juist wat zachter, daardoor is het man/vrouw-verschil veel kleiner. Maar als Nederlanders die kant op gaan om zaken te doen moeten ze beseffen dat je bij nul begint en je partners eerst goed moet leren kennen.’