Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Yankees in leer bij Hollandse startup

Na drie jaar in New York voor de door Sony opgekochte startup 2waytraffic gewerkt te hebben, runt Bas Offers nu zelf een sales- en marketingbureau in Manhattan. 'We groeien maandelijks met meer dan 70 procent."

Dit is het vierde deel uit een serie van Skype-interviews met Nederlandse ondernemers in het buitenland.

Offers’ bedrijf ReviMedia, dat hij met Frans van Hulle begin 2010 heeft opgericht, richt zich op het genereren van leads door het wegzetten van eigen online marketing campagnes. Naast de locatie in New York, richt een tweede vestiging in Panama zich hoofdzakelijk op de ontwikkeling van campagnes en uitbouw van een lead exchange-platform. Bas Offers: “We maken gebruik van een breed netwerk van partners die voor ons campagnes kunnen wegzetten en hoge kwaliteit leads kunnen leveren.”

Sprout: Hoe is het met ReviMedia het afgelopen jaar gegaan?

Bas Offers: Vooral de laatste maanden gaat het ontzettend goed en gaat de groei sneller dan verwacht: ons volume groeit de nu met meer dan 70 procent per maand. Het eerste halve jaar stond in teken van de ontwikkeling van ons eigen platform, dat stond centraal in onze organisatie. In het derde kwartaal hebben we onze eerste campagnes en producten gelanceerd en ontzettend veel tijd gestoken in het optimaliseren. Daar beginnen we nu de vruchten van te plukken.

Sprout: Hoe is er dan precies geoptimaliseerd?

Bas Offers: Na de lancering van ons ‘Lead Exchange’-platform eind vorig jaar (hier worden leads uitgewisseld, red.), zijn we selectiever geworden met het aannemen van nieuwe adverteerders. Onze strategie is dat we zeer specifiek diverse verticals aansluiten voordat we ons verleggen naar een nieuwe vertical (‘Verticals’ zijn categorieën aan producten, zoals verzekeringen en opleidingen, en gespecialiseerde zoekkanalen, zoals het zoeken op afbeeldingen of op blogitems, red.). We zijn nu vooral actief op de verzekeringsmarkt, waaronder in opdracht van aanbieders van auto-, ziektekosten- en levensverzekeringen.

Op dit moment hebben we een grote hoeveelheid adverteerders die real time-leads van ons afnemen. We zijn bezig om een aantal nieuwe verticals op zetten die we binnen de komende twee maanden langzaam zullen lanceren. De wijze van promotie is in alle gevallen hetzelfde : we ontwikkelen onze eigen campagnes en online producten en genereren de leads voor de adverteerders die aan de achterkant zijn aangesloten op het platform.

Sprout: Waarom boeken jullie succes met deze strategie?

Bas Offers: Vanwege twee redenen. Ten eerste de naar onze mening innovatieve wijze waarop we zowel ons platform als campagnes hebben opgezet. Daarnaast komt het door de wijzigingen die de online markt op dit moment in de Verenigde Staten doormaakt. De online lead exchange-benadering wordt niet door veel bedrijven toegepast hier. Het is allemaal vrij plat wat we zagen in verschillende verticals, terwijl er ontzettend veel ruimte en ook vraag van adverteerders is om leads gericht in te kopen.

Ter illustratie: we hebben autoverzekeraars die werken met eigen callcenters. In de Verenigde Staten is het per staat vrij ingewikkeld om verzekeringen te kopen. Een callcenter kan een licentie hebben voor verschillende staten, terwijl andere staten niet vermarkt kunnen worden. Hetzelfde geldt voor partijen die gericht zijn op het vinden van mensen die al klant zijn van een specifieke autoverzekeraar. Het is voor een dergelijke partij moeilijk om zelf online campagnes te runnen, omdat ze dan heel gericht te werk moeten gaan. Ons platform brengt de adverteerder in staat om een ‘cherry pick’-strategie toe te voegen, waardoor ze alleen leads hoeven af te nemen waar ze ook daadwerkelijk iets mee kunnen. Daarnaast proberen we ons te onderscheiden door bijvoorbeeld campagnes voor mobiele telefoons, of met een quiz te runnen.

Sprout: Wat heb je geleerd van ondernemen in de VS en Panama?

Bas Offers: In de VS is het investeren in relaties met klanten enorm van belang, omdat de markt van affiliate marketing relatief klein is. Wat ik voornamelijk heb geleerd van ons kantoor in Panama is dat het heel veel voordelen kan hebben om je ontwikkeling te centraliseren: het kost meer tijd om mensen op te opleiden, maar daarna heb je er ook echt profijt van.

Sprout: Wat voor targets willen jullie eind dit jaar halen?

Bas Offers: Ons doel is om per eind dit jaar 100 actieve adverteerders aangesloten te hebben. Om dit te halen, zijn we op zoek naar sales- en marketing managers voor ons kantoor in New York en ontwikkelaars en projectmanagers voor ons kantoor in Panama.

 

Lees ook de andere interviews met Nederlandse avonturiers:

Afrika:

Vastgoedman bouwt resort in Ghana met Europees geld (Ghana)

‘Zuid-Afrikanen herkennen goede en slechte site niet’ (Zuid-Afrika)

Azië:

Zonnepanelen verkopen in een straatarm land (Bangladesh)

Ondernemer runt advocatenkantoor in China (China)

‘De Chinezen kopen alles van ons’ (China)

‘De Chinese staats-tv wilde ons ineens als klant’ (China)

Hoe twee architecten China veroveren (China)

Ondernemer zet miljoenen om met sourcing in China (China)

Wegreflector leidt ondernemer naar Oman (Oman)

‘In Moskou werken mensen vooral voor de cash’ (Rusland)

Europa:

‘Grieken zijn heel MVO’ (Griekenland)

‘In anderhalf jaar verover ik de Zweedse markt’ (Zweden)

‘In 2015 willen we in alle mobieltjes zitten’ (Zweden)

Noord-Amerika:

Yankees in leer bij Hollandse startup (VS)

Nederlander bouwt Amerikaanse sportwagen (VS)

‘Ondernemer werkt aan biologische Tulpenmanie’ (VS)

Servetten slijten in de VS (Verenigde Staten)

Zuid-Amerika:

‘Zorg voor kapitaal, anders red je het hier niet’ (Argentinië)

Onbekende markt verkennen in onbekend land (Argentinië)

Ondernemen in het land van Maxima (Argentinië)

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ondernemer zoekt nieuwe Ronaldo’s (Brazilië)

‘De botenbusiness in Brazilië is booming’ (Brazilië)