Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo reorganiseert unicorn Evernote: geen gratis schoonmakers meer

Bejubelde 'unicorn' of niet, notitie-app Evernote moet zijn ambities terugschroeven en bezuinigen op personeel en kantoren. Achtergebleven medewerkers moeten de broekriem aanhalen.

Evernote is een van de ruim 120 techbedrijven die – op papier – minimaal 1 miljard dollar waard zijn. Het in 2007 opgerichte bedrijf behaalde die unicorn-status al in 2012, ongeveer een jaar voordat de term in 2013 gemeengoed werd.

Het aantal Evernote-gebruikers tikte in 2012 al de 30 miljoen aan; drie jaar later staat de teller op 150 miljoen. Maar dat vertaalt zich onvoldoende naar inkomsten via betaalde abonnementen, schrijft Business Insider op basis van gesprekken met voormalige en huidge medewerkers.

Uit een blog van de twee maanden geleden aangetreden ceo Chris O’Neill blijkt dat het bedrijf onder zijn voorganger Phil Libin zijn focus kwijt was geraakt. Om weer te kunnen groeien worden 47 medewerkers ontslagen, 13 procent op een totaal van 360 mensen. Ook worden vestigingen in Taiwan, Singapore en Moskou gesloten.

Discipline

De nieuwe koers, wellicht ingegeven door een geplande beursgang, betekent ook structureel meer “discipline” wat betreft uitgaven. Zo kregen medewerkers een vergoeding om twee keer per week een schoonmaker bij hen thuis langs te laten komen, een regeling die nu wordt geschrapt. Ook het zonder al te veel gedoe vergoeden van een paar weken werken in een van de buitenlandse vestigingen wordt aan banden gelegd.

Het laden van een elektrische auto wordt niet meer gesubsidieerd, terwijl maaltijden worden uitbesteed aan reguliere cateraars, in plaats van dure speciaalzaken.

Maar de grootste besparing is het schrappen van de jaarlijkse conferentie voor ontwikkelaars en relaties, een goed gebruik onder booming techbedrijven. Als een bedrijf zoiets cancelled, dan is dat meestal een teken van stress bij de afdeling finance, zegt ondernemer en investeerder Jason Lemkin.

Deze affaire doet denken aan de opkomst en (bijna) ondergang van mede-unicorn Fab.com. Dat e-commercebedrijf werd in 2013 nog gewaard op 1 miljard dollar, maar werd eerder dit jaar voor voor “een fractie” daarvan verkocht. 

Focus

Maar laten we niet te pessimistisch worden: “De gezondheid van onze business is net zo belangrijk als de kwaliteit van ons product”, legt O’Neil uit. Hij wil investeren in het kernproduct van Evernote, en zich terugtrekken uit activiteiten “die niet helpen bij het uitvoeren van onze missie”. En niet onbelangrijk, het aantal betalende gebruikers ligt volgens hem 40 procent hoger dan een jaar geleden. 

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Investeerder Byron Deeter is niet te beroerd om Evernote met de nieuwe strategie te complimenteren. “Ze hadden nog langer aan kunnen rommelen. Maar als je een geweldig bedrijf wilt bouwen en een grote visie wilt najagen, dan moet je – wanneer dingen niet optimaal werken – een stap terug doen , en daarna proberen om weer twee stappen vooruit te zetten.”

Foto: James Whatley | CC BY 2.0