Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Internationale investeerders hebben trek in Squla

Als je een startup met behoorlijk wat ervaring in e-learning drijft, krijg je volop aandacht van investeerders. Squla-oprichter André Haardt houdt de boot nog even af, zegt hij in een toelichting op de vervolginvestering van RTL Ventures.

RTL Ventures breidt zijn belang in Squla verder uit. De investeringstak van het mediabedrijf bezat sinds het voorjaar van 2013 al ruim 20 procent in het educatieve online oefenprogramma voor kinderen, het belang stijgt nu tot 37,3 procent.

Stevigere positie RTL

Voor Squla zelf betekent dat: vers groeikapitaal. ‘Er zijn een paar aandeelhouders van het eerste uur die een plukje hebben verkocht, maar het grootste deel van het geld is bestemd voor investeringen in onze groei,’ zegt André Haardt. ‘RTL ziet dat we een snel groeiend bedrijf zijn met internationale potentie. Daar willen ze een stevigere positie in hebben, zoals ook hun ambitie is met andere deelnemingen.’

Betalende abonnees

Haardt zag in 2009 – toen nog werkzaam bij een grote educatieve ‘papieren’ uitgever – dat kinderen thuis heel anders spelen en leren dan op school. Dat computers en tablets daarin een grote rol spelen, weet elke ouder. Op dat idee bouwde hij een onderwijsbedrijf met 40 werknemers dat via spelletjes kinderen van de basisschoolleeftijd bijspijkert. Inmiddels heeft Squla 82.000 betalende abonnees in Nederland en maken meer dan 4.000 scholen in Nederland gebruik van Squla. In Polen en de VS heeft het lokale versies van zijn app en website uitgebracht.

Internationale investeerders

Gezien die internationale uitrol en de gretigheid waarmee investeerders kijken naar e-learning lijk het er niet op, dat RTL voor Squla de enige optie was om vers kapitaal aan te trekken. ‘Het is ook zeker de insteek dat we in de toekomst internationale investeerders zullen aantrekken. Interesse is er volop: wij zijn relatief lang bezig als e-learningbedrijf, hebben veel ervaring opgedaan en lessen geleerd en vergeet niet: we hebben stevig en bewezen businessmodel. Maar tot nu toe houden we de boot af.’

Marktbenadering testen

Squla, legt Haardt uit, moet in elk land waar het binnenkomt eerst een goede basis hebben om te groeien. ‘We testen eerst met pilots wat de beste marktbenadering is. We beginnen altijd bij de scholen en met name de leraren. Zodra die enthousiast zijn, nemen ze de ouders daarin mee en dat zijn uiteindelijk onze betalende klanten. Maar in Polen werken scholen natuurlijk anders dan in de VS.’ Die eerste fase kan Squla inmiddels uit de eigen cashflow bekostigen. ‘Zodra er echt vaart in komt moeten we grotere stappen zetten: de content uitbreiden, de marketing opschalen; dan is het tijd om op de avances van investeerders in te gaan.’

Amerikaanse Cito aan boord

Getallen wil Haardt niet kwijt over Polen en de VS. Wel dat in Amerika een mooie deal is gesloten met opleidingsinstituut Kaplan, de lokale tegenhanger van Cito. ‘Zo komen we in een klap binnen bij heel veel scholen, en we zijn heel tevreden over de conversiecijfers. We willen daar opschalen door partners aan te sluiten met extra content, maar ook partners die al een plek hebben veroverd als leverancier van scholen, zoals makers van leerlingvolgsystemen.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.