Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Internetpionier lanceert online tv-zender

Online video is overal, maar er is weinig te halen voor de zakelijke markt. Internetveteraan Ronnie Overgoor lanceert het eerste businesskanaal op internet.

Youtube verwerkt terabytes aan video per dag. Afgelopen juni keken 70 miljoen mensen naar video’s van struikelende mensen, concerten en rare ongelukken. Tot nu toe is online video vooral een consumentenhype, de zakelijke markt loopt achter.

 

Stanford University plaatst presentaties van topmannen op de website en Allbusiness.com verzorgt kleine tutorials. Daarnaast zijn er duizenden kleine initiatieven, zoals SproutTV.

 

Blueshots 

Internetveteraan Ronnie Overgoor denkt dat het tijd is voor een TV netwerk voor professionals uit de wereld van marketing, media en internet. De ondernemer start samen met webTV-bedrijf Quadia de internetzender Blueshots.tv.

 

“Toen ik in 2006 begon met PitchTalk ging het al kriebelen. Dat gevoel is nooit weggegaan. Na jaren van praten met mensen en notities op het nachtkastje kwam ik een paar maanden terug in contact met Quadia. We waren het snel eens.”

 

PitchTalk 

Overgoor wil niet spreken van een journalistiek medium. “We willen bevlogen, gepassioneerde gesprekken met mensen uit het vakgebied. Er is veel online te zien, maar er is nog geen vast station voor professionals.” Volgens hem zullen de gesprekken niet veel afwijken van de gesprekken op PitchTalk. Met dien verschil dat Blueshots gebruik maakt van vaste waarden uit de ‘oude’ tv-wereld: formats en ritme.

De formats richten zich onder andere op vrouwen in het vak, startups, afstudeerders en brandmanagers. Boris Veldhuijzen van Zanten presenteert het programma ‘guru’. Gesprekken duren over het algemeen niet langer dan een half uur. Met uitzondering van het programma 24/7. Waarin een reclamebureau een maand lang vierentwintig uur per dag gevolgd wordt door webcams. “De eerste vijf bureaus hebben zich al aangemeld.”

 

Rug van adverteerder 

De onderneming drijft op eigen kracht. “Programma’s worden gemaakt op de rug van de adverteerder”, zegt Overgoor. Gemiddelde kosten: honderdduizend euro. Ilse Media is enthousiast en stapte direct in. Het mediabedrijf sponsort een programma over creatieven.

 

Qua bezoekcijfers maakt Overgoor zich geen illusies. “Ik ben blij als we een paar duizend bezoekers per uitzending hebben.” Daarnaast rekent hij op de long tail. “Iedereen kan de video’s embedden op de eigen site. En we zullen programma’s ook posten op websites als YouTube.”

 

Voorlopig beperkt het station zich tot de wereld van marketing, media en internet. “Wellicht komen er ooit andere zenders bij. Bijvoorbeeld voor de wereld van finance en banking.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

En nu niet gelijk gaan klikken op Blueshots, de zender gaat pas in oktober live. Waarom dan nu al een persbericht de wereld in blazen? “Ik was doodsbenauwd dat iemand op de loop ging met het idee. Ik moest die claim maken.”