Heineken claimt fraude bij Olm na achtervolgingen

woensdag, april 16, 2014 - 18:32
Heineken lijkt nu zelf de pen in de hand te nemen bij het schrijven van weer een bestseller over het bedrijf. Met videobeelden, verklaringen en achtervolgingen zegt het bewijzen te hebben dat Mark Schneider, ceo van brouwerij Olm, fraude pleegt en inbreuk maakt op het merkenrecht.

Olm zou bier verkopen in fusten die van de naam van Heineken zijn voorzien. "De consument denkt daardoor Heineken te drinken, maar krijgt in plaats daarvan Olm pils voorgeschoteld", schrijft de Telegraaf. Ook zou Schneider Olm illegaal ingezet worden bij het afvullen van biertanks in door Heineken beheerde kroegen. "Dit gebeurt veelal vroeg met onherkenbare voertuigen en door personeel dat niet als Olm-medewerker herkenbaar is." Als mensen in het café een biertje van Heineken bestellen, moeten ze ook bier van Heineken krijgen en geen goedkoper bier van Olm, vindt de grootste bierproducent van Nederland.

>> Lees ook: Zo werd Heineken groot

Directeur Mark Schneider van Olm ontkent zich schuldig te hebben gemaakt aan het misbruiken van de naam van het internationaal bekende biermerk. Volgens hem is het slechts een enkele keer voorgekomen dat het bier van Olm terechtkwam in een vat van Heineken, omdat lege vaten van andere brouwerijen wel eens via het statiegeldsysteem bij zijn brouwerij terechtkomen. "Andersom gebeurt dit ook. Heineken vult ook wel eens fusten van andere merken met het eigen bier." Schneider zegt tevens geen tankwagens te bezitten, dus niet te weten op welke manier hij dan zou moeten afvullen. Hij spreekt van een hetze tegen Olm, dat in 2006 nog aangemerkt werd als Sprout Challenger. "Heineken wil ons gewoon zo snel mogelijk van de markt hebben."

'Geschrokken'

Heineken-directeur Wouter Fijnaut meldt 'geschrokken te zijn van de omvang van de fraude'. Hij geeft – aldus De Telegraaf – 'ruiterlijk' toe dat gebruik is gemaakt van achtervolgingen, observaties, camera's en interviews met getuigen. Heineken zou op het spoor van de fraude zijn gekomen na een tip van een voormalig Olm-medewerker. De grootste bierproducent van Nederland weet niet op welke schaal hun vaten worden verhandeld, maar hoopt hier tijdens de rechtszaak van 4 augustus meer duidelijkheid over te krijgen.

>> Lees ook: 'Olm laat kans liggen'

Bang voor omzet

Het is niet de eerste keer dat er een geschil is tussen de twee biermerken. Eerder beschuldigde Heineken de brouwer uit Weesp ervan een logo te hebben dat te veel op dat van Heineken leek. Olm paste daarop het bieretiket aan door de rode ster te verwijderen. Volgens Schneider wil de dominante bierproducent zijn kleine jonge bedrijf van de markt vegen met deze actie. Hij is bang dat zijn omzet flink zal lijden onder de procedure.

Bas van Essen

Meer over Juridisch