Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Kleding.nl daagt Kleding.com

Kledingzoekmachine Kleding.nl spant een kort geding aan tegen Kleding.com. Kleding.com zou inbreuk maken op de handelsnaam van Sprout challenger Kleding.nl. Peter Langenkamp legt uit.

 

Verwarrend? Sinds het voorjaar van 2012 timmeren Peter Langenkamp, Jan-Willem Tusveld en Rudy Kappert aan de weg met Kleding.nl: een zoekmachine waarop het aanbod van zo’n beetje alle merken die online hun spullen verkopen te vinden is. Waarschijnlijk in januari ging Kleding.com live. Een website waar je, inderdaad, kunt zoeken naar kleding die online wordt aangeboden door merken en winkels.

Verwarrend

Dat is zeker verwarrend, vindt Kleding.nl en zijn advocaat, die een dagvaardiing heeft voorbereid om Kleding.com te laten stoppen met het gebruik van die naam, of anders het concept aan te passen. ‘Als je het bekijkt, doen ze exact hetzelfde als wat wij doen. Ook de manier waarop zoekresultaten worden gepresenteerd, ze doen ook zaken met dezelfde winkels als wij.’ Toen Langenkamp het bedrijf achter Kleding.com, Cyrus I BV, aanschreef met zijn verzoek, reageerde dat afhoudend. Ook tegenover Sprout wil Zwier Kanis, volgens het Handelsregister samen met Walléh Taghavi een van de bestuurders achter Cyrus I, niet reageren. ‘Het is jammer, maar op dit moment wil ik geen commentaar geven.’

Geïnvesteerd in merk

Op zich is Langenkamp niet bang voor een nieuwe concurrent. ‘Maar wij hebben tweeënhalf jaar geïnvesteerd in ons merk en de marketing daaromheen. Dit schaadt ons, en het schaadt onze doelgroep omdat het verwarring zaait.’ Ja, de oprichters van Kleding.nl hadden de .com-naam zelf kunnen claimen. ‘Die was op een gegeven moment op een domeinnaamveiling beschikbaar. Maar wij richtten ons op Nederland, dus die naam leek ons niet logisch. En het is ook geen doen om alles wat maar enigszins op je naam lijkt, te claimen om misbruik te voorkomen.’

Groei

Het kan heel goed zijn dat Cyrus I zich heeft laten inspireren door het succes van Kleding.nl, dat in 2013 door Sprout werd opgenomen in de Challenger-lijst. Vanaf de start in april 2012 werd in twaalf maanden tijd 7,5 miljoen euro omzet voor de winkels in de zoekmachine gegenereerd, waarover Langenkamp c.s. een affiliatevergoeding ontvingen. In het hele kalenderjaar 2013 lag de groei op 160 procent. ‘We zijn in Duitsland begonnen, daar komt het redelijk op gang, zij het moeizamer dan in ons land. Ook bereiden we nu de oversteek naar Engeland voor. Dat zijn allemaal investeringen die we uit onze cashflow kunnen doen.’

Zalando

Heeft Kleding.nl geen last van Zalando, de Duitse online kledinggigant die ook veel andere merken en winkels aansluit op zijn netwerk? ‘Niet echt, we hebben Zalando ook als klant overigens. Maar zij gaan nooit zo breed als wij, en maken een mooie marge op hun eigen producten. Wij sluiten iedereen aan die qua kwaliteitseisen aan onze standaarden voldoet, van sport tot high fashion en accessoires.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Duitse les

Dat Kleding.nl in Duitsland een lange aanloop nodig heeft onder de naam Fashiola.de (die heeft trouwens wel wat weg van Fashiolista) is ook niet te wijten aan Zalando. ‘De Dutise consument blijkt zich heel anders te gedragen: die stelt het koopmoment uit tot de kleren zijn thuisbezorgd, en stuurt ze veel vaker retour dan Nederlandse shoppers. Daar verkeken we ons op: dachten we onze commissie binnen te hebben, ging die alsnog niet door. Duitsers betalen ook pas achteraf, in Nederland heb je dankzij iDeal toch vaak al betaald voor je producten.’

Lees ook: