Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Uber-koerier heeft bij ons vrij baan

Uber startte onlangs een bezorgdienst op afroep voor drogisterij- en huishoudelijke artikelen in Washington. Vrijdag bezorgt het alvast ijsjes in Nederlandse steden. Kan het straks de Nederlandse koeriers zomaar aanvallen? 'De gevolgen zijn gigantisch'.

In heel Duitsland is Uber door de rechter verboden. In Nederland is de dienst al de wacht aangezegd door de toezichthouder op de taxibranche, maar vooralsnog zonder dat de chauffeurs zich daaraan storen. Uber zelf reageert ook ijskoud: vrijdag doet het een rondje Uber Icecream: in Nederlandse steden bezorgen fietskoeriers een ijsje op afroep. Maar wat staat ons te wachten als Uber ook met zijn koeriersdienst Rush naar ons land komt?

Bestellen gaat via de app bij de bezorgdienst van Uber. De Uber-koerier staat binnen een paar minuten voor je deur met de artikelen. Als de pilot goed uitpakt, zijn Nederlandse koeriers gewaarschuwd, want Uber gaat voor werelddominantie. Wanneer Uber de koeriersdienst zou uitrollen naar bijvoorbeeld Amsterdam, dan zou dat de lokale markt op z’n kop zetten.

Vergunning

Maar kan en mag Uber hier wel koerieren? Volgens advocaat Patrick Bobeck van Vallenduuk Advocaten is het laatste woord nog niet gezegd. In de Nederlandse Wet wegvervoer is een vergunningplicht opgenomen voor auto’s met een laadvermogen vanaf 500 kilo. Curieus is volgens Bobeck wat in de wet precies met ‘vervoer’ wordt bedoeld. ‘De wet spreekt over vervoer met vrachtwagens. Onder vrachtwagen wordt verstaan een voertuig uitsluitend bestemd voor vervoer van goederen.’

Personenauto’s en busjes

Uber-koeriers maken waarschijnlijk hoofdzakelijk gebruik van personenauto’s en busjes. Hebben die een laadvermogen van meer dan 500 kilogram (dat is al snel het geval, want een Volkswagen Caddy heeft al een laadvermogen van 900 kilo), dan zouden zij een vergunning moeten hebben. Of de ILT (Inspectie Leefomgeving & Transport) de auto ziet als vervoerder waarvoor een vergunning nodig is, is maar de vraag. Kijkend naar de tekst van de wet ontspringen Uber-koeriers de dans.

‘Ten eerste heeft een personenauto die geen laadvermogen heeft van 500 kilo geen vergunning nodig. Ten tweede is een personenauto met een laadvermogen van meer dan 500 kilo geen vrachtauto in de zin van de wet.’

Geen ondernemer

DHL Parcel (voorheen Selektvracht) en Post NL maken ook gebruik van kleine koeriers, die vaak uitsluitend voor één opdrachtgever werken. Deze koeriers hebben vaak wel de benodigde vergunningen – in tegenstelling tot de toekomstige Uber-koerierschauffeurs. Overigens worden deze kleine koeriers de laatste tijd geconfronteerd met een ander probleem. Als zij uitsluitend werken voor bijvoorbeeld Post NL is de koerier voor de Belastingdienst eigenlijk geen ondernemer. De fiscus ziet dat als loondienstbetrekking. Zo zullen Uber-koeriers dus ook worden gekenmerkt.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Taxioorlog

Mocht de koeriersdienst van Uber naar Nederland komen, dan zal Den Haag de wet moeten wijzigen om de huidige koeriers te beschermen tegen Uber-koeriers in personenauto’s. Als dit niet gebeurt, staat de koerierswereld nog iets te wachten. De situatie die dan ontstaat, doet volgens Bobeck sterk denken aan de invoering van UberPop kort geleden, waarmee particulieren als taxichauffeur kunnen rijden.

‘Alle bestaande regels, opleidingen en financiële eisen worden op deze manier terzijde geschoven. Je vergunning met kwaliteitseisen voegt niets meer toe als iedereen met een personenauto pakketjes mag vervoeren. De gevolgen zijn gigantisch.’