Koopjesjagers met spijt van een aankoop krijgen straks meer tijd om terug te krabbelen. Bij aankopen boven de 50 euro op straat of aan de deur, geldt een bedenktijd van 14 dagen. Die is ook van toepassing op overeenkomsten die worden gesloten via internet of de telefoon.
De Consumentenbond en de Autoriteit Consument en Markt (ACM) zijn enthousiast over de nieuwe regels. Een woordvoerster van de ACM wijst erop dat de wachttijden vroeger wisselden per bedrijf. ‘Bij de één was het 8 dagen, bij de ander 7. Dat is ingewikkeld voor de consument. Nu is het gewoon 14 dagen.’
Wat er verandert voor ondernemers
Voor ondernemers die overeenkomsten sluiten met consumenten voor de levering van diensten en producten of een combinatie daarvan, gaan de regels (strikt genomen een aanpassing van de Wet Handhaving Consumentenbescherming) in per 13 juni. Er is geen terugwerkende kracht voor overeenkomsten voor die tijd gesloten. De regels worden vooral strenger voor koop op afstand (via internet of telefonisch):
- De bedenktijd voor een aankoop verdubbelt naar 14 dagen
- Informatie over het bedrijf, prijzen, de betaling, verzending en retourneren moet goed vindbaar zijn en ook via een bevestigingsmail worden toegezonden.
- Telefonisch afgesloten langetermijnovereenkomsten zijn niet meer rechtsgeldig zonder handtekening van de consument.
- Het risico van beschadiging of verlies gaat pas over op het moment dat de consument het product ontvangt.
- Na retour en ontbinding moet de verkoper binnen 14 dagen terugbetalen
- Bij internetverkopen moet de consument bij de bestelling én de betaling bevestigen dat hij akkoord gaat.