Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Kapitaal voor memento mori-app MyMoriam

Erik van der Ven heeft Technofonds Flevoland aangetrokken als investeerder voor zijn startup MyMoriam, een site plus app om herinneringen en wensen bij te houden voor nu en als je er niet meer bent. 'Zeventig procent heeft voor dat moment niets geregeld, wij bieden de mogelijkheid om zelf de regie in handen te nemen.'

Met MyMoriam kunnen mensen wensen en praktische informatie vastleggen en bijhouden voor na hun overlijden, maar ook belangrijke herinneringen in de vorm van tekst, foto’s, muziek en video delen. En zelfs aan een bucket list en playlist is gedacht.

De website biedt daardoor een persoonlijk dossier met praktische, maar vooral ook emotionele waarde. De mobiele app (voor iPhone en Android) maakt het makkelijk daar foto’s aan toe te voegen. ‘Het is namelijk niet de bedoeling om terabytes aan foto’s te uploaden, maar juist die dingen en momenten waar je kippenvel van krijgt. Onze software helpt je bij die keuze.’

Vastleggen in de cloud

Van der Ven heeft zelf een achtergrond als marketingmanager bij een IT-bedrijf. ‘Op een gegeven moment overleed een goede vriend, veel te jong. Een bijzonder mens over wie veel verhalen te vertellen waren, maar hij was helemaal niet met zijn overlijden bezig. Dat bleek wel toen hij zo plotseling overleed: de nabestaanden zaten met de handen in het haar.’

De mogelijkheden om zaken vast te leggen in de cloud was destijds letterlijk dagelijkse kost voor Van der Ven. Maar het idee om die technologie in te zetten om persoonlijke en belangrijke dingen ‘voor later’ vast te leggen had hem zo zeer te pakken, dat hij ontslag nam om er een bedrijf van te maken. ‘Ik zat er in het MT maar heb in 2012 aan mijn directeur gemeld: ‘Ik heb het hier super naar mijn zin, maar ik ga mijn besteden om mijn idee verder te brengen’. Dat was best een spannende stap: ik heb toch een gezin en een huis.’

Verdienmodel: abonnement

Met eigen (spaar)geld startte Van der Ven samen met zijn compagnon Kees van Asten MyMoriam, dat na driekwart jaar bouwen in september van dat jaar live ging. De app volgde afgelopen voorjaar. Een verdienmodel is er al vanaf de start: gebruikers kunnen 6 maanden gratis proefdraaien, maar gaan daarna 12 euro per jaar afrekenen voor de premiumversie, of 120 euro voor een levenslang abonnement. ‘Mensen die willen stoppen krijgen nog drie maanden gelegenheid om alles wat ze willen bewaren te downloaden. Daarna bewaren we het nog 3 maanden, pas daarna vernietigen we alle informatie, omdat die privacygevoelig kan zijn.’

De abonnementsinkomsten zijn een onderscheid tussen MyMoriam en concurrenten die deels hetzelfde lijken te doen: Van der Ven is niet afhankelijk van adverteerders om zijn platform uit de kosten te laten komen. ‘Dat maakt ons onafhankelijk van verzekeraars of notarissen, waar veel andere partijen linksom of rechtsom toch als marketingplatform voor fungeren.’

Preferred partners

Dat moge zo zijn, MyMoriam laat de kans ook weer niet lopen om consumenten te begeleiden naar een notaris of verzekeraar, als dat nuttig en gewenst is. ‘Zeventig procent van de mensen blijkt nog helemaal niets te hebben geregeld voor later. Ons platform mag je beschouwen als een laagdrempelige manier om daar toch mee bezig te zijn, waarbij je zelf de volledige regie houdt. Maar sommige zaken zul je echt in een formeel testament moeten regelen, en dan is het handig dat we je in contact kunnen brengen met een notaris. Bij wijze van spreken kan die zo een stempel zetten op wat onze gebruiker in zijn dossier heeft genoteerd’ Dergelijke ‘preferred partners’ krijgen zonder toestemming van de gebruiker geen beschikking over diens gegevens, verzekert Van der Ven. ‘Wel mogen ze op relevante plekken, niet pushy, zichzelf onder de aandacht brengen.’

Indirecte sales

Een andere vorm van samenwerking zal ertoe leiden, dat (zorg)verzekeraars en notarissen hun eigen klanten wijzen op het bestaan van MyMoriam. Zo heeft Van der Ven meteen een indirect verkoopkanaal. ‘Ze kunnen hun klanten een premium abonnement aanbieden, eventueel onder eigen merk, en rekenen dat met ons af.’

Met de inkomsten uit abonnementen denkt Van der Ven bij de huidige groei in 2016 break-even te kunnen draaien. ‘Enkele duizenden gebruikers moeten daarvoor genoeg zijn. Als de inkomsten uit samenwerkingen goed lopen, zal het wel eerder zijn: we zijn solide, maar lean en mean gestart.’

Technofonds Flevoland

Opmerkelijk genoeg was Van der Ven zelf helemaal nog niet heel hard op zoek naar vers kapitaal voor verdere groei, toen hij door een regatie in contact kwam met het regionale Technofonds Flevoland. ‘We mochten onze plannen presenteren. Ze waren daar enthousiast, er was een duidelijk klik en vervolgens was alles vrij vlot geregeld.’  Het fonds steekt volgens Van der Ven ‘enkele tonnen’ in MyMoriam. Dat geld komt goed van pas om de online software en apps verder te ontwikkelen en in verschillende talen uit te brengen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Buitenland

Er blijkt namelijk belangstelling vanuit de VS en Engeland, Spanje en Duitsland, waar bezoekers het nu nog voor lief nemen dat de site in het Nederlands is. ‘We hebben ons eerst gewijd aan een solide basis die goed schaalbaar is. Nu gaan we zo snel mogelijk alles in het Engels vertalen, en zullen het platform waar nodig ook moeten afstemmen op de cultuur van andere landen.’

Ook aan de verschillende doelgroepen wil Van der Ven zijn platform nog verder aanpassen. ‘We dachten aanvankelijk dat vooral de babyboomers ermee bezig zouden gaan, maar we trekken ook mensen van 17, 18. Soms voor zichzelf, maar we kennen ook een kleindochter die voor haar oma een MyMoriam-dossier van haar leven maakte.’