Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Keilman verliest kort geding; KLM casht met sociale media

Ondernemersnieuws vandaag: KLM verdient 25 miljoen aan sociale media, bedrijfsartsen keren zich tegen de vakbonden en familie Brenninkmeijer gaat tegendraads vóór schaliegas.

1. Henk Keilman verliest kort geding


Henk Keilman moet van de rechter het Bulgaarse zonnepark Green Bird teruggeven aan Gravas. Na het faillissement van Keilman had het Duitse vastgoedbedrijf de aandelen overgenomen, met de afspraak dat Keilman ze later kon terugkopen. Keilman stelde dat zakenpartner Ben van Wijhe de benodigde poen op tafel zou leggen, maar deze heeft volgens Gravas niet thuis gegeven. De rechtbank heeft daarop besloten dat Gravas eigenaar blijft. Keilman kan een bodemprocedure starten om de toko weer op zijn naam te krijgen. Volgens Keilman is de rechtbank door Gravas ‘misleid’.


2. Bedrijfsartsen staan achter werkgevers


Bedrijfsartsen zijn fel tegen de plannen van vakbonden om de arbodienst te reorganiseren. Volgens werknemersorganisaties zijn bedrijfsartsen momenteel op de hand van de werkgever en zij willen dit veranderen door de keuzevrijheid van bedrijven te beperken. Zo moeten grote bedrijven volgens de plannen een verplichte interne dienst oprichten, het MKB zal gebruik moeten maken van aangestelde regiokantoren en de zzp’er moet naar de huisarts. De bedrijfsartsen stellen dat het inperken van de keuzevrijheid een stap terug in de tijd is. Ook zouden huisartsen niet in staat zijn de taken van een bedrijfsarts zomaar over te nemen, hier zou een vierjarige specialisatie voor nodig zijn.


Meer weten over de bedrijfsarts, lees hier het artikel in onze kennisbank (exclusief voor Sprout Members).


3. KLM casht op sociale media


Luchtvaartmaatschappij KLM boert goed op sociale media als Facebook en Twitter. In een interview met MT stelt senior vice president e-commerce Martijn van der Zee er jaarlijks 25 miljoen euro mee te verdienen. Dit komt deels door het door KLM ontwikkelde social payment systeem en anderzijds door leads uit sociale media campagnes. Van der Zee lijkt een paar ondernemerslessen te hebben geïntroduceerd bij de corporate: ‘In te veel bedrijven wordt te veel tijd besteed aan ingewikkelde strategische en visionaire powerpoints. De enige manier om te zien wat werkt is snel en veel proberen.’


4. Brenninkmeijers gaan voor schaliegas


Het is wellicht niet zo maatschappelijk verantwoord maar wel tegendraads, investeren in schaliegas. De familie Brenninkmeijer laat de milieulobby voor wat het is en steekt veel geld in de winning van de omstreden fossiele brandstof. Opvallend want de meest vermogende familie van ons land investeerde voorheen fors in groene energie. De afgelopen jaren zou het investeringsvehikel Good Energies zo’n 40 investeringen in duurzame energieprojecten hebben gedaan. De keuze voor schaliegas zou te maken kunnen hebben met tegenvallende resultaten van Good Energies. Een van de participaties, het Duitse Q-Sells, ging in 2012 failliet. Je blijft immers niet de rijkste familie door alleen aan de boompjes te denken.


5. Twitter krijgt koopknop


Twitter test met het integreren van een koopknop bij speciale tweets, gebruikers zouden hiermee direct producten kunnen bestellen vanuit het sociale medium. Volgens Twitter zal de dienst voornamelijk gebruikt worden voor ‘typische online producten’ als abonnementen op films en muziek. ‘We verwachten geen grasmaaiers te verkopen’, aldus commercieel directeur Nathan Hubbard. Beleggers reageren positief op de plannen, het aandeel steeg na de aankondiging met drie procent.


6. SanomaVentures investeert in winkelplatform


De investeringstak van uitgever Sanoma steekt geld in Locals United. Via het platform kunnen lokale kledingwinkels hun collectie online verkopen. Voor een vast bedrag per maand krijgen winkeliers een webshop, ondersteuning en een interactieve zuil in het filiaal waarbij klanten producten die niet op voorraad zijn kunnen bestellen. Locals United heeft inmiddels zo’n honderd webshops opgeleverd en is van plan over een jaar de grens over te gaan.


7. En dan dit: Ondernemerslessen van Mark Cuban


Hij heeft meer dan 30 bedrijven opgericht, een eigen NBA team en wil Silicon Valley slopen: serial entrepreneur Mark Cuban. Bij TechCrunch Disrupt praat hij over zijn visie als ondernemer en investeerder en daar is hij weinig diplomatiek: ‘Fuck y’all, I want to win’. De belangrijkste les van de miljardair uit Dallas is: richt een bedrijf op buiten Silicon Valley om het daar vervolgens te verkopen.



Tot zover de Sprout update van 9 september. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.


Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren


Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.