Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Kien is Delftse Sonos-killer voor de Spotify-generatie

Startup van de week Kien bindt met een nieuw speakersysteem de strijd aan met draadloze stereo-producten zoals Sonos. Een eerste crowdfundingcampagne lijkt alvast een hit. Mede-oprichter Sten Ouborg pitcht.

Wat doet Kien?

Kien is een slim, draadloos verbonden audiosysteem. Het systeem bestaat uit een subwoofer en ‘satellieten’, voor de hogere tonen. Die laatsten zijn compleet draagbaar, ook naar bijvoorbeeld het strand. In je woonkamer heb je een compleet hifi-stereosysteem. Als de batterijen van de satellieten leeg zijn, dient de subwoofer als laadstation. Zo kun je overal in huis, keer op keer, een nieuw systeem neerzetten. We voegen de functionaliteit van een hele hoop systemen, die je nu nog los moet kopen, samen in een product. Bij Sonos, of soortgelijke producten, komt veel configuratie kijken. Je moet bijvoorbeeld in een app bepalen waar boksen staan. Ons systeem is automatisch op de hoogte waar welke speaker waar staat. De smartphone, of -watch wordt ook getrackt, zodat het geluid wordt afgestemd op de positie van de luisteraar, een feature die je overigens ook uit kunt zetten als je bijvoorbeeld met z’n tweeën bent.’

Wie zitten er achter?

Sten Ouborg (24), zijn broer Jorn (27), en de Fransman Florent Gatin (27) begonnen twee jaar geleden met het uitwerken van hun eerste plannen. Jorn is industrieel ontwerper, Florent audiotechnicus. Sten Ouborg studeert werktuigbouwkunde. Begin dit jaar richtten de drie hun bedrijf op. ‘We hadden op een gegeven moment een brainstorm over wat er ontbrak in de audio-industrie. Mijn broer en Florent hadden een stage gelopen bij Bang & Olufsen. Wat zij zagen is dat in die marketingwereld speakers er prachtig uitzien, en lijken te zweven in een kamer. Maar onze eerste reactie is: dat is niet realistisch, waar zijn de kabels? Wij wilden een systeem maken dat echt zonder kabels kon werken. Ook hoorden we tijdens een marktonderzoek van veel mensen dat veel merken, zoals Sonos, een verplichte app hebben. Sommige mensen houden daarvan, maar anderen haten dat, terwijl die app wel redelijk bepalend is voor de gebruikerservaring.’ 

Om de kneepjes van het ondernemersvak te leren, pitchten de drie hun idee bij incubator Yes!Delft, waar ze in augustus vorig jaar werden toegelaten. (Daar nam Mark Rutte vorige maand het eerste prototype in ontvangst, zie foto rechts). 

‘We zijn in feite drie nerds, ingenieurs die iets moois willen bouwen. Daarom hebben we bij Yes!Delft aangeklopt, waar we veel coaching krijgen, gesprekken voeren en seminars aflopen. Sommige mensen vragen weleens ‘hoe lang ga je dit doen, wanneer wil je je bedrijf doorverkopen? Maar wij zijn jong en onbevangen, en hebben vooral een passie voor het product. Daar willen we plezier aan beleven en het product op de markt brengen.’

Wie zitten er op Kien te wachten?

‘Alle muziekliefhebbers natuurlijk, maar meer specifiek de jongere ‘urban’ professional. Geen mensen die nog een hele kast met cd’s hebben staan, maar die hun muziek ontdekken via diensten als Spotify en Soundcloud.’

Wat is het verdienmodel?

Losse verkoop aan consumenten. ‘Nu doen we het bij wijze van spreken vanuit ons eigen garage en de Indiegogo-campagne. Daarna gaan we naar de retailers. Daarvoor is er nog een tussenfase mogelijk. We denken bijvoorbeeld na over ‘Kien-party’s’ – vergelijkbaar met een Tupperware-party – waar we onze gebruikers als ambassadeurs inschakelen, en waarbij ze hun huis openstellen voor potentiële luisteraars. Daar kunnen we bijvoorbeeld een site omheen bouwen. Want het is een persoonlijk product, dat je ook in een huiskamer wilt testen, en niet in een drukke, onpersoonlijke mediawinkel.’

Hoe ver is Kien?

De crowdfundingcampagne van Kien lijkt een aardig succes, met nu al 80.000 dollar aan toegezegde voorbestellingen (de doelstelling was 50.000 dollar). ‘Het product staat nu grotendeels vast, maar misschien kunnen we het product nog aanpassen op basis van input van de backers. Komende zomer gaan we ons team uitbreiden en het product productieklaar maken. Aan het einde van zomer leveren we de eerste versie af aan een groep van 20 bèta-testers. In het vierde kwartaal volgt de productie, en daarna vindt in maart 2016 de eerste levering plaats. Daarna komt de werkelijke marktlancering en gaan we praten met retailers zoals Media Markt en Apple Store.’

‘Overigens was de afronding van ons prototype ook een mijlpaal; we zitten nu al elke dag muziek te luisteren op ons eigen speakersysteem. Een maand geleden lieten we ons product zien in de VS, op een grote technologiebeurs in Las Vegas. Het was gaaf om het enthousiasme te zien, en potentiële investeerders te spreken. Ook in San Francisco hebben we een hoop interessante afspraken gehad.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nog geld nodig?

‘Wij hebben ons product eerst veel gepitcht aan Nederlandse business angels, maar we kregen altijd de reactie: ‘Gaaf idee, maar jullie hebben nog niks verkocht. Ga dat eerst maar eens doen, dan praten we verder.’ Toen hebben we besloten dat we gingen crowdfunden, om te laten zien dat er een markt is.’

Het crowdfunddoel haalde Kien in het eerste weekend. ‘Nu gaan we alles uit de kast halen om dit bedrag zo hoog mogelijk te laten eindigen, vooral door in de VS bekender te worden. We hebben gezien dat zodra een van de grote media een project oppikken, dat het heel snel kan gaan. Met de 80.000 dollar kunnen we aan de slag, maar met een hoger opgehaald bedrag kunnen we het product een hogere kwaliteit geven en het sneller fabriceren.’ Om de fabriekslijn later verder te kunnen opschalen voor de grote markt, wil Kien in de nabije toekomst weer op tour om geld op te halen bij investeerders.