Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Kies de Sprout startup van 2014!

Elke week laat Sprout een startup zijn briljante businessplan pitchen. Telkens houdt een panel van investeerders de plannen tegen het licht. Maar tegen het eind van het jaar bepalen de bezoekers van Sprout wie naar de finale gaat om te strijden voor de titel Sprout Startup van het Jaar. Update: de stembus is gesloten, Fastr, Bux, ZEEF.com en Undagrid zijn door naar de finale!

2014 was een goed jaar voor startups. Sprout kon weer putten uit een flink aantal ondernemers die iets nieuws zijn begonnen of live gingen. Via business accelerators en incubators, spontane aanmeldingen, onze eigen Sprout 25 onder de 25 en natuurlijk de ondernemers-tam-tam hielden we een lange longlist bij, waaruit we de startups pikten die ons werkelijk nieuwsgierig maakten.

Online, groen, hardware

Veel startups stortten zich op online business: social media, apps, e-commerce en de logistiek daarachter. Maar we troffen ook genoeg groene beginners aan, met streekproducten van de boer of zelfs stroom van de boer. En een bijzondere vermelding verdienen de startups die zich aan de ontwikkeling van hardware waagden, zoals een kinderhorloge en een medische scanner.

 

Winning vinden we iedereen die het waagt iets nieuws te beginnen. Maar om de verkiezing van de Startup van het Jaar overzichtelijk te houden, hebben we een shortlist van 12 favorieten opgesteld. Op deze pagina vind je ze netjes bij elkaar. Tot 31 december 23:59:59 is de stembus geopend! Op 1 januari weten we dus welke drie startups doorgaan naar de pitchfinale.
Hou die vrij in je agenda: 15 januari pitchen voor een jury van investeerders, bij B.Amsterdam.

Hieronder laten we de genomineerden even kort de revue passeren. Uitgebreidere portretten vind je hier.

Blendle – iTunes voor de journalistiek

BlendleAlexander Klöpping en Marten Blankesteijn gingen in april live met hun platform, waarop journalisten en  uitgevers artikelen per stuk kunnen verkopen. Dertig procent van de dubbeltjes die een stuk kost, gaat naar Blendle. New York Times en Bild-uitgever Axel Springer zijn al aan boord als aandeelhouders.

Bundles – wasmachine op abonnement

Marcel Peters springt in op het betalen naar gebruik en de hang naar duurzaamheid bij veel jonge gezinnen. Een zuinige en duurzame Miele op abonnement: dat maakt verantwoord wassen toegankelijk voor velen, meent Bundles. Met zijn wasabonnement wil Peters in 2015 duizend machines laten draaien.

Bux – beleggen als serious game

Nick Bortot is ex-Binck bankier, en hij wil beleggen nog makkelijker en leuker maken dan het al is: met een app. Een serious game, waarmee beginnende beleggers eerst met nepgeld kunnen beleggen, voordat ze met serious Bux de handelsvloer opgaan. Ook in Engeland al een hit, maar Bortot rust niet voordat Bux de Candy Crush van de beleggingsapps is.

EXO-L – enkelsteun uit de 3D-printer

EXO LMarcel Fleuren wil sporters een hoop ellende besparen door ze preventief enkelversteviging aan te meten. Met EXO-L mag je dat best letterlijk nemen: de steun wordt 3D geprint op basis van een scan van zijn dragers voeten. Na een flinke tijd ontwikkelen en testen is EXO-L in 2014 live gegaan.   

Fastr – sneller online shoppen

FastrAlbin Bronkhorst en Raoul Manten beloven het afrekenen van online aankopen binnen 2 klikken mogelijk te maken. Daarvoor moeten de online retailers wel in zee gaan met Fastr, en de consument zijn gegevens achterlaten bij de snelle afrekenmodule. Doordat Fastr werkelijk veel sneller gaat, zouden webwinkeliers en hun klanten weleens massaal kunnen toehappen.

Fitmo – je personal trainer op zak

Steijn Pelle en Dave Roeloffs verbinden met hun app Fitmo personal trainers aan hun klanten. Als gebuiker heb je altijd je personal trainer bij de hand voor sport- en voedingsadvies, de trainers kunnen de gaten in hun werkrooster er mooi mee vullen. Het duo Pelle/Roeloffs heeft al 1,2 miljoen opgehaald voor Fitmo, dat ook al in de VS op de radar staat.

Media Distillery – zoekmachine voor radio en tv

Online media monitoren is business as usual. Maar alles bijhouden wat op radio en tv wordt gezegd over je merk, was tot voor kort ondoenlijk. Joost de Wit en Geert Vos ontwikkelden een zoekmachine, die alles wat op tientallen zenders gebeurt bijhoudt, analyseert en op verzoek serveert. Deze zomer gingen ze live met een paar flinke klanten.

SendCloud – schakel tussen PostNL en webshops

De grote winkels hebben hun logistiek prima op orde, maar voor de segmenten daaronder is het soms gedoe om de juiste vervoerder te vinden voor een bestelling, en dan ook nog te hannesen met etiketten. SendCloud regelt dat voor ze. Rob van den Heuvel, Bas Smeulders en  Sabi Tolou hebben bovendien een bulkdeal met PostNL, wat voordeel oplevert voor hun klanten.

Tom Kabinet – marktplaats voor 2dehands e-boeken

Tom KabinetWaarom kunnen we e-boeken niet tweedehands verkopen? Laurens van Hoorn Judith Mariën en Marc Jellema bewijzen met Tom Kabinet dat dit wel degelijk kan, mits de verkopers geen gekopieerd spul aanbieden en hun origineel wissen. Uitgevers willen Tom Kabinet echter dwarsbomen en stapten naar de rechter. de eerste slag won het e-boekantiquariaat, maar: wordt vervolgd.

Tourdash – binnenkijken en kopen met Google

Roswell Balentien maakt met TourDash de dienst Google Business View – binnenkijken bij bedrijven – veel interactiever. Als je bij het rondkijken ook objecten kunt aanklikken om ze te kopen, opent dat geweldige mogelijkheden voor e-commerce. Google is inmiddels zijn beste vriend, en Tourdash heeft al honderden resellers wereldwijd.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Undagrid – zuinig Internet of Things

UndagridRolf van de Velde, Christiaan Willemsen, Lennart Schröer en Marcus Breekweg maken met Undagrid bagagekarren en andere objecten traceerbaar met energiezuinige zendertjes. Onlangs werd Undagrid uitgeroepen tot dé Internet of Things-startup van Europa. De techniek gaat, via een joint venture, van start op Schiphol.

ZEEF.com – startpagina 2.0

Klaas JoostenKlaas Joosten verkocht zijn affiliatenetwerk M4N al jaren geleden aan een grote speler maar begon eind 2013 weer voor zichzelf met ZEEF.com. Het idee: gebruikers kunnen interessante links bundelen in (deelbare) lijstjes en geld verdienen als anderen klikken op betaalde links. Die startpagina 2.0 zou beter werken dan Googelen, doordat de informatie al geselecteerd is door de ‘content curator’.