Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Kijk hoe Elon Musk de Model X onthult

Elon Musk is weer een stukje verder met zijn missie om de autowereld groener - en cooler - te maken. Dinsdagavond onthulde hij in Californië de Model X, 's werelds eerste elektrische SUV.

De Model X is de hoge broer van de Model S, de sedan die het ook in Nederland goed doet in het luxesegment. De X is dankzij een derde zitrij een zevenzitter. Behalve dat ie hoog op zijn poten staat valt de auto op door zijn vleugeldeuren, die samen met een deel van het dak omhoog scharnieren.

Daardoor is de auto met geopende deuren 30 centimeter hoger. Tesla heeft sensoren gemonteerd die een aanvaring met het dak van bijvoorbeeld een parkeergarage moeten voorkomen.

Musk presenteert de Model X:
 

De X heeft dezelfde elektrische aandrijflijn als de S, de dual motor-variant welteverstaan. Zet je – in de topversie P90D – de Ludicrous-modus aan dan accelereert de slee in 3,2 tellen naar de 60 miles an hour (96 km per uur). In de normale stand duurt dat 3,8 seconden.

The Verge mocht de auto al even uittesten:

Op een volle accu belooft Tesla een bereik van ongeveer 400 kilometer. Bediening van zaken als de airco en het audiosysteem (met 560W en 17 speakers) verloopt net als bij de S via een 17 inch touchscreen. 

De Model X is volgend jaar ook in Nederland te koop; de precieze levertijd hangt af van het moment waarop klanten reserveren. Prijzen beginnen in de VS bij 132.000 dollar (117.000 euro). Dat is een hoop geld, maar wat wij bij Sprout kunnen waarderen: bedrijven als Mercedes en BMW pronken op autoshows met elektrische concept cars zonder concrete marktplannen. Tesla laat die autoshows links liggen en zet zijn disruptieve auto’s zo snel mogelijk in de markt.

Tilburg

Voor de Europese markt wordt de wagen in elkaar geschroefd in de vorige week geopende assemblagehal in Tilburg: