Weblog Retecool rekende het vrijdag keurig voor. 3 cent per kilometer bij 10.000 kilometer op jaarbasis zorgt voor een belastingdruk van 75 euro per kwartaal – gelijk aan de belasting voor een ultralichte benzineauto. Bij 15.000 kilometer per jaar (nog altijd erg weinig, zeker voor ondernemers) nemen de kosten toe tot 112,50 euro.
De overheid praat de regeling goed. De BPM en wegenbelasting verdwijnt, auto’s worden goedkoper, de kosten lager. Helaas koopt 90% van de ondernemers geen nieuwe auto. Dat voordeel is verwaarloosbaar. Toch is er een mooie uitzondering op de kilometerheffing: Oldtimers van voor 1987 zijn vrijgesteld van de regeling. Dergelijke youngtimers voldoen prima aan de regels voor verkeersveiligheid.
Klein nadeel: een oldtimer is vervuilender en dorstiger dan een moderne auto. Ondernemers met duurzaamheid in hun genen laten die Porsche ombouwen tot een hybride, het kan! De kwalificatie oldtimer gaat alleen over het koetswerk. Het staat u vrij om een andere motor, remmen, vering, etc. in te bouwen.