Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Klanten als ambassadeurs

Sorama, maker van camera’s en visualiserende software voor het opsporen van storende geluiden, is één van de tien winnaars van New Venture ondernemersprijs. Sprout sprak medeoprichter Vincent Locht (27) over Sorama’s marktplannen.

 

Spannend. In mei volgt de eerste echte aanraking van de markt met de geluidscamera’s van het vorig jaar opgerichte Sorama. Zakenpartner Rick Scholte (30) – gepromoveerd aan de TU Eindhoven- heeft de gepatenteerde technologie uitgevonden. Locht: ‘We gaan ons op de markt introduceren via vijf tot tien lead customers.’

Met de geluidscamera zouden productontwikkelaars van maakbedrijven- Philips en NXP worden als mogelijke lead customers genoemd- storende geluidjes kunnen opsporen en uit hun producten verwijderen. Het zou R&D -afdelingen efficiencywinsten moeten opleveren. Locht: ‘Een ingenieur die honderden euro’s per dag kost doet er nu nog weken over om geluidsbronnen op te sporen. Met onze camera’s reduceren we zijn werk tot maximaal drie dagen.’
 

Online software

Voor dit jaar hoopt Sorama vijf tot tien camera’s te kunnen slijten. Weinig? Een geluidscamera kost 15.000 euro. In 2011 wil Sorama uitrollen in de Benelux en gaat de verkoop met een factor tien omhoog. In 2012 zeggen de ondernemers te willen beginnen met hun wereldwijde afzet. Locht:‘We gaan eerst Europa in, daarna de Verenigde Staten en dan de rest van de wereld.’ Er zouden op wereldschaal zo’n 100.000 bedrijven zijn aan wie Sorama haar geluidscamera’s zou kunnen slijten.
 

Leuk, maar van het kastje zegt Sorama het niet te moeten hebben. Het zou gaan om de online softwareabonnementen die bij de kastjes worden verkocht. De software is de kurk waarop het bedrijf moet gaan drijven en zou voor een recurring revenue van ongeveer 10.000 euro per kastje moeten gaan zorgen. Locht: ‘Je kunt onze aanpak vergelijken met die van telecomaanbieders.’
 

Sorama zou een voorsprong hebben op andere partijen in de markt. Het is daarom zaak zo snel mogelijk schaal te bereiken. De software moet een huisnaam worden bij de grote multinationals in de wereld. Locht:‘We hanteren daarom een open standaard. Als er morgen een fabrikant opstaat in China die het voor 10.000 euro per camera kan en wereldwijd kan afzetten, is dat prima.’
 

Internetplatform

De ondernemers maken op dit moment van een Nederlandse partner gebruik die de camera’s produceert en direct aan de klanten levert. Sorama – vijf werknemers groot – zegt actief naar een partner op zoek te zijn die wereldwijd de distributie kan verzorgen. ‘We gaan eveneens ons internetplatform inzetten als verkoop- en communicatiekanaal,’ aldus Locht.
 

Qua financiering hebben de ondernemers al wel wat meer vaste voeten aan de grond. Sorama draaide vorig jaar al een omzet van ongeveer 100.000 euro door het doen van dienstverlening. Locht: ‘We hebben zo kosten kunnen dekken.’
 

Ook hebben de ondernemers vorig jaar een zogeheten valorisation grant van de technologiestichting STW (onderdeel van Economische Zaken) binnengesleept. Dat levert ze een groeikapitaal voor dit en komend jaar op van 200.000 euro.

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Autonome groei

Hoe het daarna verder gaat? Locht: ‘Het doel is autonome groei met als optie om de internationale uitrol te versnellen met behulp van extern financiering en partners’.

Voor dat allemaal zover is, moeten die zogeheten lead customers in mei eerst tevreden worden gesteld. Locht hoopt dat de klanten als een soort ambassadeurs gaan fungeren richting anderen in hun industrie. Locht: ‘Ze zullen voor een olievlekwerking gaan zorgen.’