Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Kruisbestuiving. Hoe je opbokst tegen de grote jongens

SAMENWERKING Hoe opereer je in een markt die gedomineerd wordt door grote jongens? In Baarn bundelen zeven bedrijven op HRM-gebied hun krachten. Kruisbestuiving is het buzzword.

Oprichter Jan Marijne vergelijkt het Human Capital Village met een meubelboulevard. “Daar kun je alles vinden om je hele huis in te richten.” Op landgoed Buitenzorg in Baarn worden geen meubels verkocht, maar kunnen bedrijven terecht voor allerlei aspecten binnen hrm en human capital. Zeven ondernemingen met ieder hun eigen specialisme vormen onder de naam Human Capital Village een netwerk. Dat kan volgens Marijne niet op afstand. “We hebben het geprobeerd, maar dat werkt niet. Je moet gewoon bij elkaar naar binnen kunnen lopen, dat zorgt voor kruisbestuiving.”
Marijne is directeur van Projactive, een werving- en selectiebureau dat gespecialiseerd is in marketing-, communicatie- en salesfuncties. Hij bedacht het Human Capital Village zo’n vijf jaar geleden ‘in een utopische bui’. “Wanneer klanten vragen hadden buiten onze specialismen om, moesten wij nee verkopen. Ik wilde met een club bedrijven een breed pakket hrm-diensten kunnen aanbieden.” Naast Projactive maken nu zes bedrijven deel uit van het dorp. Te weinig om de utopie van Marijne echt werkelijkheid te laten worden, en dat wijt hij aan de dip waarin de economie de afgelopen jaren heeft gezeten. Marijne denkt komend jaar nog zo’n drie tot vier nieuwe partners aan te trekken. Pas dan is het Human Capital Village op volle sterkte en kunnen de partners ook gezamenlijk nieuwe klanten benaderen.
Specialist in ict en inkoopfuncties Insinc is vanaf de oprichting in 2003 betrokken bij het HCV. Voor een goede samenwerking binnen het ‘dorp’ is vertrouwen cruciaal, zegt directeur Geert de Ruijter. “We introduceren partners alleen bij een van onze klanten, als we zeker weten dat ze bij elkaar passen.” Voor Insinc heeft het HCV als een soort vliegwiel gewerkt. Via een lead van Projactive werd de eerste grote klant, de Anwb, binnengehaald. “Dat je onderdeel uitmaakt van het HCV wekt vertrouwen bij opdrachtgevers”, zegt collega Alex Couperus. “Nu zijn we zo ver dat wij Projactive soms ook aan een lead kunnen helpen.” De opdrachten die dankzij tips van de andere partners binnenkomen, vormen zo’n vijf procent van de opdrachten van Insinc. “Dat lijkt misschien weinig”, zegt Couperus. “Maar het is niet meetbaar hoeveel er binnenkomt dankzij de uitstraling van het Human Capital Village. Misschien is dat wel twintig procent.” In het begin was het zoeken naar de juiste vorm van samenwerking. Er werd gesproken over regels en protocollen, dagelijkse vergaderingen en één gezamenlijke database met alle klantgegevens van de partners. Couperus en De Ruijter zijn blij dat de samenwerking niet zó ver is doorgevoerd. “We maken deel uit van het HCV, maar je bent primair toch met je eigen business bezig.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Samenwerken loont:

  • Een ondernemer heeft geen tijd om alles zelf uit te zoeken. Kennis en ervaring die niet bij het eigen bedrijf in huis is, kan door samenwerking worden binnengehaald.
  • Risico’s worden gedeeld, de concurrentiepositie verstevigd.
  • Door samenwerking krijgt een onderneming toegang tot netwerken van andere bedrijven.
  • Ondernemingen die samenwerken zijn flexibeler, per project of opdracht kan het juiste team worden samengesteld.
  • Samenwerken maakt (dure) innovatie mogelijk, doordat kosten en kennis gedeeld kunnen worden.