Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Laat de klant jouw werk doen’

Welk inzicht uit je vakgebied kan anderen helpen in het dagelijks leven?’ In het boek Dit wil je weten geven wetenschappers, ondernemers en kunstenaars antwoord op die vraag. Het antwoord van eFaqt-oprichter Christiaan Henny: laat klanten je werk doen, door ze alles wat je bedenkt en ontwikkelt voor te leggen.

Dit is een voorpublicatie uit het boek Dit wil je Weten

‘Een goede visie hebben op een markt en een probleem is één ding, maar daar met een mooi product aansluiting bij vinden is iets heel anders. Dit is een enorme uitdaging voor elke ondernemer, en al helemaal voor internetondernemers die innovatieve platformen op de markt brengen zoals Airbnb, Blablacar, Tinder etc.

Bij het aan de man brengen van een product komt natuurlijk marketing kijken. Het woord ‘marketing’ is afkomstig van de Engelse woorden market en getting. Logisch ook, want dat is precies het doel van alles wat je met marketing doet. Voor internetondernemers zoals ikzelf, die platformen ontwikkelen als bovengenoemd, is er één marketingdimensie die zich duidelijk onderscheidt van andere producten en diensten, namelijk dat het platform zich viraal moet verspreiden, waardoor het bedrijf gratis nieuwe klanten krijgt. Om dit te bewerkstelligen geldt één principe: laat je klant het werk doen.

Een innovatief product ontwikkelen waar waarschijnlijk een latente behoefte aan is, is enorm lastig. Het komt vaak voort uit een visie en een creatief proces. Je bent als creatieveling en als ondernemer gewend om buiten de kaders van een ander, maar vooral binnen je eigen kaders te werken en te denken. Dat is juist wat jou succesvol en uniek maakt. Helaas is dat nou precies wat ondernemers, en vooral startende ondernemers, ook enorm tegen kan werken.

Euforie

De euforie die je krijgt bij het bedenken van een product of een oplossing kan enorm groot zijn, en je gaat al snel op in je eigen wereld. Dit is wat je niet moet laten gebeuren. Laat je (toekomstige) klant het werk voor jou doen! Ga zo snel mogelijk de deur uit met je product, al is het maar met een tekening van je website of een geanimeerd filmpje van de nieuwe dienst. Vraag aan je markt om een eerlijke reactie. Zolang je niet van een paar mensen de reactie krijgt ‘Dit is wat ik nú moet hebben, wanneer komt het op de markt??’ moet je vooral heel goed luisteren en aanpassingen doen totdat je die reactie wél krijgt.

Wij maken van dit principe grondig gebruik. eFaqt, ons platform, is een digitaal notitieblok waar studenten en leerlingen samenvattingen maken van studieboeken, artikelen, presentaties etc. Door met eFaqt te werken leer je sneller en beter, en wordt het ook leuker! Al onze nieuwe designs, productideeën, kleurstellingen, strategieën en zelfs visies, leggen we voor aan onze gebruikers. De top-100-deelnemers aan ons platform zijn samengekomen in een gebruikersgroep op Facebook. In die groep posten we van alles en krijgen daar vaak na een paar minuten al reacties op.

Zo weten we zeker dat er niets ontwikkeld wordt waar niemand op zit te wachten. Vaak vragen we of de gebruiker het leuk zou vinden wanneer we hem/haar opbellen. In zo’n gesprek leer je de klant echt goed kennen en krijg je nieuwe informatie en goede ideeën. De klant vindt het in veel gevallen leuker dan wij! Hoe zou u het vinden als uw favoriete bedrijf u opbelt en vraagt wat u graag zou willen?

Viraal

En dan komt het viraliteitsvraagstuk. Het is leuk om een innovatief internetproduct te hebben met een paar duizend gebruikers, maar daar doe je het niet voor. Het magische aan het internet is de verspreidingssnelheid en de schaalbaarheid van een goed en werkend product. Dit gaat uiteraard niet vanzelf. De uitdaging zit erin dat mensen ‘gedwongen’ worden samen iets te doen (bijvoorbeeld het commentaar geven op een foto of het beantwoorden van een vraag), en door elkaars acties ‘verplicht’ worden om terug te komen (bijvoorbeeld nogmaals reageren of een vraag beantwoorden).

Wanneer het voor de gebruiker ook nog eens duidelijk wordt dat de exponentiële meerwaarde voor henzelf komt wanneer er meer mensen op het platform actief zijn (bijvoorbeeld bij Facebook of Airbnb, waarbij het voor iedereen beter is als er meer mensen op het platform actief zijn) is het cirkeltje rond en verspreidt een product zich viraal.

Stedentrip

Wat is nu de les die je in het dagelijks leven kan toepassen? Het internet is een plaats waar je ongegeneerd en snel een mening kan geven over iets, iemand, een product, een actie, een idee. Maak daar gebruik van. Weet je niet of je moet kiezen tussen een stedentrip naar Florence of Rome? Weet je niet welke baan het beste bij je past? Zoek je een leuk restaurant tijdens een bezoek aan Parijs? Op zoek naar een huis, auto of nieuwe computer?

Durf het op Facebook te plaatsen en binnen enkele minuten heb je van je vrienden een reactie waar je iets mee kunt. #dtv (durf te vragen) is niet voor niets een van de meest gebruikte hashtags van Nederland op Twitter. Het internet heeft een culturele shift veroorzaakt waarbij mensen zich sneller blootgeven en waarbij het stellen van vragen de norm is. Ga hier vooral in mee!’

Lees ook het antwoord van Boris Veldhuijzen van Zanten

Lees ook het antwoord van Quirijn Bolle

Dit artikel is een voorpublicatie uit het boek Dit wil je weten, Nederland in ideeën 2015. Het is de tweede editie uit een reeks, waarin denkers hun waardevolste inzichten delen. Ze geven antwoord op de vraag: Welk inzicht uit je vakgebied kan anderen helpen in het dagelijks leven? Dit wil je weten is een uitgave van Maven Publishing.

 

 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.