Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Leapp gaat verdubbelen dankzij overname Gilde

Rogier van Camp kan de groei van zijn keten in tweedehands Apple-producten flink versnellen na de overname door private equityfirma Gilde. 'Voor de enorme acceleratie waar we in zijn beland, had ik een stevigere partner nodig.'

Rond de deal is geen bedrag bekendgemaakt, maar Gilde Equity Management krijgt een belang van 53 procent in Leapp, dat op dit moment 10 winkels in Nederland, België en Duitsland heeft. Gilde financiert een verdubbeling van het aantal winkels in Nederland en België, zegt oprichter Rogier van Camp (37), en het winkelaanbod in Duitsland gaat van 2 stuks naar een veelvoud daarvan. “Het zouden er zo maar 30 of 35 kunnen worden”, zegt Van Camp, die na Gilde de grootste aandeelhouder blijft.

“Tot nu toe waren mijn investeerders informals, die hebben fantastisch bijgedragen en gedaan wat ze konden doen. Voor deze enorme groeiacceleratie heb ik een stevigere partij nodig. Gilde levert niet alleen de financiële slagkracht maar ook de kennis en ondersteuning die ik goed kan gebruiken. Behalve de winkels investeren we ook in automatisering. Gilde weet als geen ander dat wat dat betreft de kosten voor de baat uit gaan.”

Voor deze enorme groeiacceleratie heb ik een stevigere partij nodig

Omzet

Gilde is, net als meer private equity-investeerders, tuk op snelgroeiende retailformules waarin veel geld omgaat. En dat is Leapp in een razendsnel tempo aan het worden: in 2014 was Van Camps omzet 7,5 miljoen, dit jaar verdubbelt die en in 2016 mikt Leapp op meer dan 25 miljoen. Inmiddels heeft hij 100 man voor zich werken, onder meer in een eigen Amsterdamse werkplaats waar alle producten worden hersteld en opnieuw verpakt.

Wat Leapp doet: tweedehands, defecte of overtollige voorraden Apple-producten inkopen, die oplappen tot ze ‘als nieuw’ zijn – in goed Nederlands refurbished – en vervolgens online en via eigen winkels verkopen. De helft van zijn klanten zijn (klein)zakelijk, maar Leapp doet ook projecten op onder meer scholen. “Maar de hoofdzaak is retail. En Apple is de absolute hoofdzaak, ook al verkopen we sinds kort refurbished Sennheiser als accessoire.”

“We verkeren in de gelukkige positie dat we de eerste waren, dat we in feite deze branche creëren. Daardoor heb ik in Europa nog geen concurrenten van belang, maar dat is natuurlijk geen reden om niet nu de kansen te pakken die er liggen.”

Netwerk

Van Camp heeft de afgelopen jaren een goed netwerk opgebouwd van partijen die kunnen zorgen voor de aanvoer van Apple-producten: leasemaatschappijen leveren aan Leapp de apparatuur die terugkomt, en onder meer de premium Apple-resellers kopen tweedehands spullen in en leveren demomodellen, exclusief voor Leapp.

Apple is ook blij met ons

“Dat is de succespilaar onder deze formule. In die exclusiviteitscontracten investeren we veel. Apple is ook blij met ons: we verkleinen de footprint omdat door ons minder apparatuur op de vuilnisbelt verdwijnt. Daarnaast vergroten we de klantengroep: ook een koper van een refurbished iPad zal zich aanmelden bij Apple.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Marktplaats

Rechtstreekse concurrenten heeft Leapp nog niet. “Marktplaats zou je als concurrent kunnen zien, en de partijen die af en toe toch weten te stunten met prijzen voor nieuwe Apple-producten. Maar ik denk dat we het vaakst een alternatief zijn voor mensen die een nieuwe Samsung willen aanschaffen, en tot de ontdekking komen dat ze voor hetzelfde geld bij ons terechtkunnen voor een iPad of iPhone.”

Bij de Europese Apple-organisatie is Van Camp inmiddels een graag geziene gast. “In Cupertino ben ik nog niet geweest. Het wordt tijd dat ze me daar eens uitnodigen.”